Gå til innhold

Buss for tog i sommer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå stenger Oslo S, og det blir buss for tog i hele sommer. Jeg må innrømme at jeg gruer meg. Kan noen her som får testet ut bussordningen rapportere om hvordan det fungerer? Jeg skjønner ikke hvordan de skal klare å busse absolutt alle togpassasjerer fra en og samme plattform, som det ser ut til at de planlegger. Jeg er redd de har tenkt å stue sammen alle passasjerene på veldig få busser, og at folk må regne med ståplasser hver dag helt opp til Lillestrøm. Hører gjerne fra folk som kan berolige meg om at jeg tar feil. :)

Skrevet

Shit det gjelder vel også kanskje flytoget..!?

Æææææh helvete hetter.

AnonymBruker
Skrevet

Du tar sannsynligvis ikke feil. Det kommer til å bli helt jævlig..

AnonymBruker
Skrevet

Shit det gjelder vel også kanskje flytoget..!?

Æææææh helvete hetter.

Jepp, det kommer til å gå buss fra Oslo til Lillestrøm, også kan man ta toget derfra.

Selv tror jeg det kommer til å gå seg til. Trolig blir det litt innkjøringsproblemer i begynnelsen siden det er ca. klin umulig å vite hva slags kapasitet de må regne med og at det omtrent alltid dukker opp noe uforutsett ved slike omlegginger. Men siden dette både er et planlagt avvik og dessuten kommer til å vare en stund, vil jeg tro det kommer til å funke sånn tåelig etterhvert. NSB er i grunnen ganske flinke har jeg inntrykk av - det er jernbaneverket som er udugelige.

AnonymBruker
Skrevet

Blir et mareritt å ta med kattene når de skal plasseres hos bestemor i sommerferien. De hater å kjøre bil og buss og tåler til nøds tog.

AnonymBruker
Skrevet

Selv tror jeg det kommer til å gå seg til. Trolig blir det litt innkjøringsproblemer i begynnelsen siden det er ca. klin umulig å vite hva slags kapasitet de må regne med og at det omtrent alltid dukker opp noe uforutsett ved slike omlegginger. Men siden dette både er et planlagt avvik og dessuten kommer til å vare en stund, vil jeg tro det kommer til å funke sånn tåelig etterhvert. NSB er i grunnen ganske flinke har jeg inntrykk av - det er jernbaneverket som er udugelige.

Jeg håper du har rett og at det går seg til. Det er ganske typisk når det skal være buss for tog eller buss for bane at antallet passasjerer kommer overraskende på hver gang. Det blir litt sånn "hæ, kan ikke 1 buss erstatte 6 t-banevogner? Har ikke alle ferie fra juni til september?"

Jeg er også spent på hvordan de takler dette overfor tilreisende turister. De som møter på Oslo S og ikke aner at det ikke går tog der.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske typisk når det skal være buss for tog eller buss for bane at antallet passasjerer kommer overraskende på hver gang. Det blir litt sånn "hæ, kan ikke 1 buss erstatte 6 t-banevogner? Har ikke alle ferie fra juni til september?"

Tror du virkelig at det er SÅ korttenkte i NSB? Det er da mennesker med omløp i hodet det og, som alle andre. Problemet ligger vel heller i at de ikke har 40 busser og sjåfører stående parat til enhver tid, og at det tar tid å skaffe slikt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du virkelig at det er SÅ korttenkte i NSB? Det er da mennesker med omløp i hodet det og, som alle andre. Problemet ligger vel heller i at de ikke har 40 busser og sjåfører stående parat til enhver tid, og at det tar tid å skaffe slikt.

I Ruter er de i hvert fall så korttenkte, så derfor utelukker jeg ikke at det samme kan skje med NSB. Men håper selvsagt de har hatt god nok tid på seg til å skaffe nok busser. :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg håper du har rett og at det går seg til. Det er ganske typisk når det skal være buss for tog eller buss for bane at antallet passasjerer kommer overraskende på hver gang. Det blir litt sånn "hæ, kan ikke 1 buss erstatte 6 t-banevogner? Har ikke alle ferie fra juni til september?"

Jeg er også spent på hvordan de takler dette overfor tilreisende turister. De som møter på Oslo S og ikke aner at det ikke går tog der.

Dette oppstår sjelden ved planlagte avvik. Men om t-banen stopper og de må skaffe busser så kan man ikke regne med at det står busser parat hele tiden.

Og alle som skal kjøre lokaltog kan ta t-bane til Bryn og lokaltoget videre derfra. De trenger ikke å bruke buss til Lillestrøm.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, så korttenkte er de i NSB. Har mange ganger sittet som sild i tønne på buss mellom Porsgrunn og Larvik der det går buss for tog på en hel rekke avganger på fast basis. NSB får jo selvsagt færre og færre reisende fra Skien/Porgsrunn når de kjører mer enn halvparten av avgangene som buss for tog, for på den måten blir det en liten kinareise bare å komme seg den korte strekningen fra Skien til Oslo. Så NSB oppnår jo selvsagt å skyve store kundegrupper fra seg. Likevel er det fortsatt ofte langt fler kunder enn NSB tar høyde for, slik at kundene blir henvist til overfylte busser og kummerlige forhold.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette oppstår sjelden ved planlagte avvik. Men om t-banen stopper og de må skaffe busser så kan man ikke regne med at det står busser parat hele tiden.

Og alle som skal kjøre lokaltog kan ta t-bane til Bryn og lokaltoget videre derfra. De trenger ikke å bruke buss til Lillestrøm.

Jeg har kjørt buss for bane ofte nok til å fastslå at de har store problemer med å stille nok busser selv om det er planlagte avvik. Når det gjelder NSB så kan jeg vanskelig tenke meg at mange vil velge å ta banen til Brynseng og toget derfra. Hvorfor skulle de det, hvis de kan ta direktebuss? Det er også et stykke å gå fra Brynseng til Bryn stasjon. Og de som skal videre fra Lillestrøm til feks Hamar eller Lillehammer, må faktisk betale ekstra hvis de velger å reise fra Bryn.

Skrevet

Men tror nok de regner med att det blir mye færre kunder i sommer på grunn av problemet. Selv så bor jeg i Drammen og bruker tog en del. Men kommer til å starte å ta buss istedenfor da jeg skal til Oslo. Og sjekke togtiden fra Drammen til gardemoen på tirsdag, og det tar en time ekstra, så da blir det brukt bil istedenfor.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjørt buss for bane ofte nok til å fastslå at de har store problemer med å stille nok busser selv om det er planlagte avvik. Når det gjelder NSB så kan jeg vanskelig tenke meg at mange vil velge å ta banen til Brynseng og toget derfra. Hvorfor skulle de det, hvis de kan ta direktebuss? Det er også et stykke å gå fra Brynseng til Bryn stasjon. Og de som skal videre fra Lillestrøm til feks Hamar eller Lillehammer, må faktisk betale ekstra hvis de velger å reise fra Bryn.

Nå ser jeg at det faktisk er slik at de som bare skal til Lillestrøm visstnok MÅ ta banen til Brynseng og gå til Bryn stasjon og ta tog derfra. Direktebuss kjøres visst bare for regiontog. Og rapportene fra i dag sier at togene videre ikke venter på bussen...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen tro på at dette går problemfritt!

NSB fikser jo ikke avvikling av kortvarige avvik en gang, slik som fredag for en uke siden da togene vestfra inn til Oslo stoppet i 2-3 timer og kundebehandlerne på Nationaltheatret og Oslo S ikke ante hva som foregikk eller hvordan man skulle komme seg videre. Så hvordan de skal fikse det i ukesvis er for meg en gåte, om de aldri så mye har forveredt seg. Synes også det er ganske håpløst at de faktisk ikke setter opp alternativ transport fra Norges nest største stasjon - Nationaltheatret.

Greit nok at det vanligvis er roligere tider i feriemåneden juli, men like så fullt er de som faktisk er avhengig av å reise avhengig av ett fungerende tilbud. Tross alt ikke alle som har sommerferie, samt at det er mange tilreisende turister som vil bli berørt.

Som dere sikkert forstår så har ikke NSB noen stor stjerne hos meg. Dessverre er man nødt til å bruke dem, da de har bortimot monopol på tog i Norge. Grrr!!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt om NSB og Ruter har snakket sammen om hvordan dette skal fungere... men de ser tydeligvis ingen problemer forbundet med at hundrevis av reisende fra lokaltogene plutselig skal inn på t-banen. Mange forvirrede mennesker på Bryn stasjon i dag. Ser også av facebooksiden til NSB at flere busser ikke har nådd toget de skulle korrespondere med. Kanskje ikke så rart, når det i tillegg har vært ekstra lange køer i biltrafikken i dag. Det bør ikke sjokkere noen, men har de virkelig ikke tenkt tanken at det er noe som heter rushtrafikk når de setter opp busstidene? Og at mange nå setter seg i bilen istedenfor å være avhengig av buss? Noe som selvsagt gir enda lengre køer. Og så har de prestert å sette opp avgang kun en gang i timen(!) fra Oslo S til Lillestrøm.

AnonymBruker
Skrevet

Skal en tur til Oslo snart og har en del bagasje med meg. Hvordan har NSB organisert dette med tog, skifte fra tog til buss, når man skal til Oslo fra andre byer.

Må man gå langt fra toget til bussen?

Er det vanlig bybuss eller turbuss? Er det mye forsinkelser eller er alt i rute? Liker ikke dette.

AnonymBruker
Skrevet

Skal en tur til Oslo snart og har en del bagasje med meg. Hvordan har NSB organisert dette med tog, skifte fra tog til buss, når man skal til Oslo fra andre byer.

Må man gå langt fra toget til bussen?

Er det vanlig bybuss eller turbuss? Er det mye forsinkelser eller er alt i rute? Liker ikke dette.

Kanskje greit å fortelle hvor du kommer ifra? ;)

Fra syd (Halden) går togene som vanlig til Oslo S, fra nord (Lillestrøm) går togene enten til Lillestrøm eller Bryn, mens fra vest (Sandvika) går togene til Skøyen. Så enten videre transport derifra med buss (Skøyen og Lillestrøm) eller t-bane (Bryn). Avstand fra tog til alternativ transport ser også ut til å variere.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje greit å fortelle hvor du kommer ifra? ;)

Fra syd (Halden) går togene som vanlig til Oslo S, fra nord (Lillestrøm) går togene enten til Lillestrøm eller Bryn, mens fra vest (Sandvika) går togene til Skøyen. Så enten videre transport derifra med buss (Skøyen og Lillestrøm) eller t-bane (Bryn). Avstand fra tog til alternativ transport ser også ut til å variere.

Jeg kommer fra Trondheim.:) Da blir det buss fra Lillestrøm-Oslo?

Er det sånn turbuss?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra Trondheim.:) Da blir det buss fra Lillestrøm-Oslo?

Er det sånn turbuss?

Ja, da blir det buss fra Lillestrøm til Oslo S.

Type buss er vondt å si. NSB skal jo faktisk erstatte 600 tog i døgnet med busser, så det meste av tilgjengelig materiell blir nok brukt. Lavgulvsbusser, leddbusser, langdistansebusser og sikkert turbusser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...