Gå til innhold

Hvorfor tror nordmenn at man bruker 's på norsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det slik at nordmenn får med seg hvordan det skrives på engelsk, mens grammatikken i vårt eget språk går så mange hus forbi?

Jeg sikter til 's.

Wenche's hårsalong og Kari's blomster.

Flertallet skriver det feil, og jeg tok meg i å telle dette i går i byen.

Turid's bakeri

Hansen's og Jensen's antikk

Helenas frisørsalong - yeeey!

Kari's blomster

Jeg skjønner ikke at det mulig?!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det slik at nordmenn får med seg hvordan det skrives på engelsk, mens grammatikken i vårt eget språk går så mange hus forbi?

Jeg sikter til 's.

Wenche's hårsalong og Kari's blomster.

Flertallet skriver det feil, og jeg tok meg i å telle dette i går i byen.

Turid's bakeri

Hansen's og Jensen's antikk

Helenas frisørsalong - yeeey!

Kari's blomster

Jeg skjønner ikke at det mulig?!

Fordi vi er mer eksponert for engelsk via TV og internett enn før.

Dessuten er de norske reglene relativt kompliserte. Noen ganger er det lov, andre ganger ikke.

http://www.sprakradet.no/nb-no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Apostrof/

Skrevet

Det er nok fordi grammatikken i eget språk er ulogisk og fordi det "ser bedre ut" med den s'en :ler: . Jeg vet utmerket godt at det er uten apostrof på norsk, men likevel så slenger jeg inn en i omtrent alle uoffisielle skriv jeg har. (Dagboka mi her er et typisk eksempel på det ;) ). Klarer imidlertid å skrive korrekt når jeg skriver brev eller notater i jobbøyemed.

Det ville vært en stor lettelse om språkrådet hadde endret regelen der så det offisielle skriftspråket ble lik måten "alle" ønsker å skrive på.

Skrevet

Fordi mange kun tenker på den engelske måten å bruke genitiv på, tenker jeg. På samme måte som så altfor mange driver med deling av ord i hytt og pine.

Ikke det at det er en unnskyldning. Jeg syns det ser veldig rart ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med at det er fordi vi får så masse engelsk fra TV.

Dessuten har jeg alltid vært veldig opptatt av engelsk. Det var alltid mitt favoritt fag på skolen, og jeg var alltid best. Jeg merker at når venner av meg sier noe feil på engelsk, så er jeg fort ute og retter på dem. Jeg greier ikke la være. Men norsk bryr jeg meg ikke om. Jeg er norsk, og jeg kan norsk. Det gjør meg ingenting om jeg skriver eller sier noe feil, fordi innerst inne kan jeg det uansett.

Jeg er vel det man kan kalle en engelsk språknazi... and I'm proud of it. :jepp:

Skrevet (endret)

Det er nok fordi grammatikken i eget språk er ulogisk og fordi det "ser bedre ut" med den s'en :ler: . Jeg vet utmerket godt at det er uten apostrof på norsk, men likevel så slenger jeg inn en i omtrent alle uoffisielle skriv jeg har. (Dagboka mi her er et typisk eksempel på det ;) ). Klarer imidlertid å skrive korrekt når jeg skriver brev eller notater i jobbøyemed.

Det ville vært en stor lettelse om språkrådet hadde endret regelen der så det offisielle skriftspråket ble lik måten "alle" ønsker å skrive på.

Hva er det "alle" ønsker da? Jeg har i alle fall ikke lyst til å skrive 's. Fiiine norske skriftspråket :hjerte:

Endret av Gjesten
  • Liker 10
Gjest Eurodice
Skrevet

Hva er det "alle" ønsker da? Jeg har i alle fall ikke lyst til å skrive 's. Fiiine norske skriftspråket :hjerte:

Jeg tilhører heller ikke "alle" :riste: .

• Liker 5
Skrevet

"Alle" ønsker å bruke genitivsapostroffen ;) . I allfall virker det slik, siden de fleste bruker den selv om det er feil.

Skrevet (endret)

Eg har ikkje lyst til å bruke genitivs-s! :riste:

Det er noko av det styggaste eg ser. Og reglane er då slett ikkje kompliserte. Genitivsapostrof brukast berre på norsk etter namn som sluttar på s/s-lyd.

Endret av imli
  • Liker 5
Skrevet

Jeg blir så irritert når jeg ser det, spesielt på utesteder eller butikker, fordi det er feil!! :sjenert:

Skrevet

Eg har ikkje lyst til å bruke genitivs-s! :riste:

Det er noko av det styggaste eg ser. Og reglane er då slett ikkje kompliserte. Genitivsapostrof brukast berre på norsk etter namn som sluttar på s/s-lyd.

Den brukes også i andre tilfeller. Se linken i mitt innlegg over!

Skrevet

Joda, men det er jo berre ved forkortingar o.l.

Skrevet

Ja da kan vi i samme slengen håpe at språkrådet opphever regelen om sammensatte ord slik at man offisielt kan skrive "blomster butikk" og "eksos potte" med god samvittighet.

Dag's eksos potte forretning.

For det ser jo så bra ut.

:filer:

Vi kan kanskje også håpe på at kjøtt skal uttales skjøtt, og hele den regla der, det høres jo bra ut og alle sier det jo.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Huff, kan ikke folk heller lære seg norsk?! :klaske:

Dag's eksos potte forretning :haar:

• Liker 2
Skrevet

Ikke bare at folk bruker genitivstegn i hytt og gevær, men innmari mange kan ikke forskjellen på apostrof og aksent heller, så plutselig kjører man forbi "dag´s og ivar´s forening for siklende barn med stygge kjæle dyr". Får lyst til å gnage av meg øret innimellom. Og med tanke på at det er temmelig umulig anatomisk sett, så burde det være et godt bilde på hvor irriterende det er ;)

• Liker 2
Skrevet

Når jeg gikk på barneskolen lærte vi norsk gramatikk når vi var veldig unge. Da lærte vi riktig bruk av apostrofen, men senere lærte vi engelsk gramatikk - på ungdomsskolen. Det kan være en del som da trodde at de tidligere hadde brukt apostrofen feil på norsk og adopterte den engelske måten å bruke den på. Det er jo svært lite fokus på norsk gramatikk når man er (hvertfall når jeg gikk i grunnskolen) ferdig med 3. eller 4. klasse.

Kanskje det er derfor?

Skrevet

Herre min hatt!! Finner ikke linken.. Har sett opp og ned siden her flere ganger nå! Tror jeg skal ta ut linsene og gå å legge meg jeg!

Skrevet (endret)

Når jeg gikk på barneskolen lærte vi norsk gramatikk når vi var veldig unge. Da lærte vi riktig bruk av apostrofen, men senere lærte vi engelsk gramatikk - på ungdomsskolen. Det kan være en del som da trodde at de tidligere hadde brukt apostrofen feil på norsk og adopterte den engelske måten å bruke den på. Det er jo svært lite fokus på norsk gramatikk når man er (hvertfall når jeg gikk i grunnskolen) ferdig med 3. eller 4. klasse.

Kanskje det er derfor?

Om du er, som navnet tilsier, født i 1983 så har du antageligvis dårlig husk. Jeg er rundt samme alder og jeg husker ganske tydelig at grammatikk var en viktig del av norskpensumet på både ungdomsskolen og videregående.

Herre min hatt!! Finner ikke linken.. Har sett opp og ned siden her flere ganger nå! Tror jeg skal ta ut linsene og gå å legge meg jeg!

Jeg prøver igjen:

http://www.sprakradet.no/nb-no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Apostrof/

Endret av Supraspinatus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...