AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #1 Skrevet 26. juni 2011 Jeg vet ikke helt hvor jeg skal legge denne tråden, men prøver her. Saken er at jeg er veldig overvektig, og sliter med å komme skikkelig i gang med fysisk aktivitet. Foreløpig er treningsstudio uaktuelt, så jeg satser på å starte med gode og raske spaserturer og bygge meg selv opp derfra. Men av praktiske årsaker må jeg gå mye på asfalt, og da får jeg vondt i anklene etter bare 15-20 minutters gåing. Det gjør at jeg sliter med å motivere meg. Det går bedre hvis jeg går på gress og naturlig terreng, men for å klare å gjennomføre daglige spaserturer må jeg av praktiske grunner kunne gå på asfalt. Nå trenger jeg derfor skikkelig gode sko. Jeg er villig til å legge en del penger i det, for det er viktig for meg å komme i bedre form og gå ned i vekt. Er det noen som har råd om gode sko? (Vær så snill, ikke gi velmente råd om trening og kosthold, det er sko jeg spør om ) Jeg synes mange som jobber på skobutikker og sportsbutikker her jeg bor har altfor lite kunnskap, så når jeg spør på slike steder så får jeg litt vage svar om at "ja, da trenger du jo sko med god demping da" og deretter lite konkret hjelp. Jeg trenger å vite litt mer om hva jeg skal se etter i gode sko. Hva slags demping er best? Hvilke feller skal jeg styre unna? Trenger jeg sko som støtter anklene også? Kom gjerne med linker til sko dere mener er bra.
johoo Skrevet 26. juni 2011 #2 Skrevet 26. juni 2011 http://no.mbt.com/Home/Collection/Shoes/Kisumu2-Black-SS10-W.aspx Ja, de er dyre. men gudameg så gode de er:D Jeg er både ung og slank men sliter med rygg, skuldre og knær. Jobber på sykehjem og disse er blitt redningen for meg. De er helt FANTASTISKE!!
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #3 Skrevet 26. juni 2011 http://no.mbt.com/Home/Collection/Shoes/Kisumu2-Black-SS10-W.aspx Ja, de er dyre. men gudameg så gode de er:D Jeg er både ung og slank men sliter med rygg, skuldre og knær. Jobber på sykehjem og disse er blitt redningen for meg. De er helt FANTASTISKE!! Takk for tipset, johoo. Jeg har sett på sånne, men tenkt at de var mest for vond rygg/knær, og ikke så veldig gode å gå i når man går ute med lange raske steg. Er jeg helt på jordet nå eller? Ser for meg at man fort kommer i ubalanse med dem? Hm, interessant tips i hvertfall. Skal teste sånne sko på butikken. Har aldri prøvd dem før. Har vært redd for å tryne midt i butikken. TS
johoo Skrevet 26. juni 2011 #4 Skrevet 26. juni 2011 Jeg er jo ikke proff akkuratt så du kan jo høre med dem i butikken, men jo jeg regner med at disse er perfekte for det. Det er itilegg en liten treningsøkt å gå med dem, noe som er et pluss for meg ivertfall, sikkert for deg og. Disse gir et mykt underlag uansett hvor du går med de, så jeg vil tro de passer perfekt for ditt bruk. De er jo veldig uvante å gå på i begynnelsen, må inrømme det. Men du venner eg til det. Det som litt stress med disse er at du må venne deg til å gå i de langsomt. Du bruker muskler som du ikke er vant med å bruke, å bør begynne med å gå i dem en halv time, en time osv. etter at jeg hadde gått med de hjemme i tre, fire timer i strekk et par dager så gikk jeg en hel arbeidsdag på jobb, og det gikk fint. Går du for lenge med dem i begynnelsen, vil merke at du blir sliten og nokså ømm, nesten som gangsperr. Men når du blir vant med dem er de helt fantastiske, jeg er SÅ glad jeg kjøpte dem:) Og nei, du tipper ikke over:P
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #5 Skrevet 26. juni 2011 Takk for tipset, johoo. Jeg har sett på sånne, men tenkt at de var mest for vond rygg/knær, og ikke så veldig gode å gå i når man går ute med lange raske steg. Er jeg helt på jordet nå eller? Ser for meg at man fort kommer i ubalanse med dem? Hm, interessant tips i hvertfall. Skal teste sånne sko på butikken. Har aldri prøvd dem før. Har vært redd for å tryne midt i butikken. TS Det er vel litt av poenget at man blir satt ut av den "vanlige balansen" for at man skal bruke andre muskler, og belaste annerledes. Kansje mer fordelt. jeg har en en tante som går i de som elsker de på grunn av at den trimmer kroppen litt annerledes. ja det er forskjell på joggesko. Mange av de er laget for å dempe direkte STØT, som fra hopping og kansje løping. Og er ikke så myke. Jeg er overvektig, og det er jeg vært desidert mest fornøyd med er nikes air sko. De er myke og dempingen demper uansett om du går eller løper. Gikk også mye i sånne da jeg hadde butikkjobb hvor jeg sto mye. Flotte saker.
Tullepia Skrevet 26. juni 2011 #6 Skrevet 26. juni 2011 Jeg vet ikke helt hvor jeg skal legge denne tråden, men prøver her. Saken er at jeg er veldig overvektig, og sliter med å komme skikkelig i gang med fysisk aktivitet. Foreløpig er treningsstudio uaktuelt, så jeg satser på å starte med gode og raske spaserturer og bygge meg selv opp derfra. Men av praktiske årsaker må jeg gå mye på asfalt, og da får jeg vondt i anklene etter bare 15-20 minutters gåing. Det gjør at jeg sliter med å motivere meg. Det går bedre hvis jeg går på gress og naturlig terreng, men for å klare å gjennomføre daglige spaserturer må jeg av praktiske grunner kunne gå på asfalt. Nå trenger jeg derfor skikkelig gode sko. Jeg er villig til å legge en del penger i det, for det er viktig for meg å komme i bedre form og gå ned i vekt. Er det noen som har råd om gode sko? (Vær så snill, ikke gi velmente råd om trening og kosthold, det er sko jeg spør om ) Jeg synes mange som jobber på skobutikker og sportsbutikker her jeg bor har altfor lite kunnskap, så når jeg spør på slike steder så får jeg litt vage svar om at "ja, da trenger du jo sko med god demping da" og deretter lite konkret hjelp. Jeg trenger å vite litt mer om hva jeg skal se etter i gode sko. Hva slags demping er best? Hvilke feller skal jeg styre unna? Trenger jeg sko som støtter anklene også? Kom gjerne med linker til sko dere mener er bra. Prøv disse: http://www.tu.no/forbruker/article203935.ece Eventuelt kan du koste på deg en tur til Løplabbet hvor du vil få god veiledning. Føler du at du trenger ankelstøtte kunne du prøvd fjellsko, men disse er tunge å gå med og har ikke like god demping som løpesko. Det må bli opp til deg hva du føler er best. Du kan også gjøre noen enkle øvelser for å styrke anklene og støttemuskulaturen i bena: - Stå strakt på ett ben (det andre benet løftet med rett vinkel i kneleddet) med armene i kryss over brystet. - Gjør som ovenfor, men på en skumgummi madrass, pute eller vippebrett (coreboard). - Lukk øynene mens du gjør det samme som ovenfor. - Benytt stadig mer ustødig underlag og etter hvert som du opplever å ha kontroll over balanse og ankelledd, kan du gjøre stadig «større» og bråere bevegelser (for eksempel hinke/ hoppe frem/ bak eller til siden). Ellers er det FLOTT at du vil ut og gå og komme i form. Gå så langt du klarer. De dagene du har mulighet går du ut i skog og mark (men det gjør du helt sikkert allerede). Andre skånsomme form for trening er sykling og svømming. Jeg ville gått over til det dersom problemet med beina ikke gir seg.
Cata Skrevet 26. juni 2011 #7 Skrevet 26. juni 2011 Takk for tipset, johoo. Jeg har sett på sånne, men tenkt at de var mest for vond rygg/knær, og ikke så veldig gode å gå i når man går ute med lange raske steg. Er jeg helt på jordet nå eller? Ser for meg at man fort kommer i ubalanse med dem? Hm, interessant tips i hvertfall. Skal teste sånne sko på butikken. Har aldri prøvd dem før. Har vært redd for å tryne midt i butikken. TS Du er ikke på jordet. Jeg har MBT og elsker dem, men lange steg er ikke det rette med slike sko. Leser du "bruksanvisningen" så mener jeg det står et sted at det anbefales noe kortere steg med disse, enn når man går med vanlige sko. Dette er for å få den rette rullebevegelsen. En annen sak er at når du først har dem på så føles det ikke så naturlig å gå med lange steg heller, så det er litt selvregulerende. Men må du gå med så lange steg da? Når det gjelder vanlige sko så støtter jeg forslaget om å ta en tur på Löplabbet, dersom du bor i noenlunde nærhet av en større by der det finnes et "lab". De er virkelig flinke til å finne de rette skoene i forhold til din fot og din måte å gå på. Jeg er som du noe overvektig og de skoene jeg har trivdes best med opp gjennom årene er Reeboks joggesko (til tross for at de aldri blir best i test - men faktisk kan få temmelig dårlige karakterer), men jeg tror egentlig det skyldes at lesten passer veldig godt til min fot slik at det overskygger alt annet. Trivdes også rimelig bra med Nike Air og med....eh...søren....hva heter de nå...Brooks var det, ja. Asics er bare sånn passe på min fot og Adidas har en lest som ikke samsvarer med min fotbue i det hele tatt. Muligens kan du ha utbytte av å lese denne testen - der står det nevnt sko som egner seg for tunge løpere. Inne på Löplabbet sine sider ser du også at de skiller mellom gå- og løpesko pga forskjellig måte å belaste foten på, så kanskje burde du vurdere gåsko i stedet på det nåværende stadiet?
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #8 Skrevet 26. juni 2011 Jeg anbefaler deg en tur på Løplabbet. Da får du sko som passer til deg og din fot. Du tester på tredemølle samt at de sjekker hvordan fotsålen din "treffer" underlaget, f.eks. om du er plattfot. Du får en sko som passer ditt bruk.
Gjest grønnfi Skrevet 26. juni 2011 #9 Skrevet 26. juni 2011 Jeg tenker du bør investere i både MBT sko OG ta en tur på Løplabbet. Så bruker du MBT hele dagen inne som ute, og joggesko når du skal ut på tur. :gjeiper:
Siiw Skrevet 26. juni 2011 #10 Skrevet 26. juni 2011 Er selv overvektig!!- og det kommer nok ikke til og hjelpe all verdens med bedre sko! det er beina og kroppen din som må venne seg til gå tura!!:-). men det går fort! Men joggesko skader selvsagt ikke;P sjekk ut asic (?) dem har visst noen sko for asfalt!
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #11 Skrevet 27. juni 2011 Takk for mange fine tips! Jeg tenker du bør investere i både MBT sko OG ta en tur på Løplabbet. Så bruker du MBT hele dagen inne som ute, og joggesko når du skal ut på tur. :gjeiper: Ja, jeg tror nok at jeg går for denne. MBT til "vanlig" bruk og joggesko fra Løplabbet til gåturer. Får håpe det kan hjelpe litt på stabiliteten i anklene. Håper de på Løplabbet er vant til kunder som meg også, og ikke bare de spreke løperne. Jeg ser ikke for meg at jeg noensinne vil komme til å bli en løper/jogger, for selv i mine slankere dager har jeg ikke likt å løpe. Gåing, sykling osv er mer min greie. Har forresten ingen Løplabbet nær her jeg bor, men jeg skal på ferie til en by der de finnes nå i sommer, så da går jeg innom. TS
Gjest Spinell Skrevet 27. juni 2011 #12 Skrevet 27. juni 2011 Jeg er glad i disse fra Lowa, og bruker dem både på veg og i skogsterreng. Har kjøpt dem i en vanlig sportsbutikk. Utrolig stygge, men veldig gode
Kahlan Amnell Skrevet 27. juni 2011 #13 Skrevet 27. juni 2011 Jeg har ikke prøvd de selv enda, men når jeg får råd skal jeg kjøpe meg et par Vivo Barefoot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå