AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #1 Skrevet 25. juni 2011 Dette er en litt gammel artikkel (fra 2010) som jeg tilfeldigvis ramlet over i dag. Der står det blant annet at: Musikeren Morten Abel har en datter som heter Ella Dorthea Joppeline Navaho Snowflake Abel Sandnes Knutsen, mens fotografen Per Heimly som har gitt datteren navnet Gloria Ayla Artemisia. Her var det jo mange fine navn, for all del. Men jeg tenker litt at grensene for hva man kan kalle barna sine kanskje bør strammes inn ørlite granne? Eller hva tenker dere? PS: Vær så snill å ikke gjøre narr av enkeltnavn her. La oss heller diskutere saken på generelt plan, med disse navnene over her i bakhodet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #2 Skrevet 25. juni 2011 Damn, Morten Abel slo på stortromma på den der, utrolig langt navn. Stakkars unge, den der blir det problemer med senere i livet, skal man huske og presentere seg med alle.. 1
DBM Skrevet 25. juni 2011 #3 Skrevet 25. juni 2011 (endret) Husker jeg gikk på barneskolen sammen med Andreas, som plutselig ikke heter bare Andreas Jankov lenger. Endret 25. juni 2011 av DBM
davis Skrevet 25. juni 2011 #4 Skrevet 25. juni 2011 Jeg synes man skal få kalle ungene sine hva man vill. Hvorfor skal andre ha rett til å bestemme og kritisere hva andre vil døpe ungene sine? Er noe andre ikke har noe med. Og jo fler anderledes navn man får så kommer det til å bli mindre mobbing for da er det fler tallet som ikke har "vanlige" navn. Man burde heller fokusere og jobbe med å lære ungene sine å ikke mobbe andre for navnene deres. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #5 Skrevet 25. juni 2011 Jeg synes man skal få kalle ungene sine hva man vill. Hvorfor skal andre ha rett til å bestemme og kritisere hva andre vil døpe ungene sine? Er noe andre ikke har noe med. Og jo fler anderledes navn man får så kommer det til å bli mindre mobbing for da er det fler tallet som ikke har "vanlige" navn. Man burde heller fokusere og jobbe med å lære ungene sine å ikke mobbe andre for navnene deres. Det er kanskje litt naivt å tro at det du skisserer der er gjennomførbart? De fleste foreldre lærer barna sine at de ikke skal mobbe, men barn er selvstendige individer som tar egne valg, de er ikke tråddukker som alltid gjør som de blir lært opp til. Og det vil alltid finnes elendige foreldre som ikke ser noe poeng i å lære barna sine å ikke mobbe. Uansett tenker jeg at barn med helt eksepsjonelt uvanlige navn som i tillegg ikke er navn men oppdiktede ord, nok vil kunne regne med å få masse oppmerksomhet rundt navnet sitt, positivt eller negativt. Men så kan man jo bli mobbet for navnet om man heter Anna eller Ole også, det er mye "oppfinnsomhet" rundt omkring. Det jeg tenker med navneloven er ikke knyttet til mobbing, for barnet trenger jo ikke presentere seg med fullt navn, og jeg regner med at til daglig har man en kortversjon som er mer praktisk i bruk. Men jeg tror at hvis jeg hadde hett noe veldig svevende/merkelig/oppdiktet/med annen betydning (som Sunshine, Veranda eller lignende) og også hatt "ørten" navn så ville jeg kanskje som voksen følt at mine foreldre ikke tok navnevalget veldig seriøst. (Her snakker jeg altså om litt ekstreme varianter, ikke om hvorvidt foreldrene vil kalle barna Gerd-Gunlaug eller Sophie-Fransisca.) Jeg tror jeg ville følt at navnet mitt var gjenstand for et humoristisk øyeblikk, eller at jeg var oppkalt etter tv-figurer eller noe annet useriøst. Og akkurat det ville nok vært litt sårt for meg. Forhåpentligvis kan foreldre som gir barna sine litt spesielle navn gi dem en god forklaring på hvorfor de har gjort det, og vise at navnevalget ikke var en fleip eller et valg gjort i ørska. TS
Gjest imli Skrevet 26. juni 2011 #6 Skrevet 26. juni 2011 Eg tykkjer det er unødvendig med så mange fornamn, for ikkje å snakke om tre etternamn. Ma fire namn til saman - to fornamn og to etternamn eller tre fornamn og eit etternamn - burde verkeleg halde. Ikkje pga mobbing, men rett og slett fordi det er upraktisk og unødvendig. 2
spinnwild Skrevet 26. juni 2011 #7 Skrevet 26. juni 2011 Synes man skal få ha lov til å gi ungen det navnet man vil gi jeg. Vil tro at TS sine eksempler er litt special case, selvom det kanskje har økt med bruk av mer og flere fancy navn (tenker litt på lanokonkurransen). Barn trenger ikke rare navn for å bruke navnet til erting/mobbing, gode gamle nordiske navn duger like greit. Gjorde iallefall det da jeg gikk på skolen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #8 Skrevet 26. juni 2011 Jeg synes hvis skal få lov til å ha mer enn 120 navn som nick her, og i tillegg få hele det nicket sitert når vi skriver noe og noen siterer det. Videre kunne jeg tenke meg å ha 40+ fornavn, og kreve at folk skal huske de alle når jeg presenterer meg på KG-treff og lignende.
Gjest Tirkes Skrevet 26. juni 2011 #9 Skrevet 26. juni 2011 Har endel svenske venner som har tre fornavn nå, og det er ingen av dem for hverken krever eller forventer at jeg skal huske om Lina heter Monica Lina Lisbeth eller om den var Lina Monica Lisbeth eller... Lina... også var det Monica. Men var det foran eller etter? Så lenge alle kaller henne Lina og hun presenterer seg som Lina så er det ikke noe problem. At noen kaller ungene sine litt ekstra som en kuriositet få de gjøre som de vil med. Jeg har 4+ navn, men bruker ett fornavn og ett etternavn sammen i signerings-øyemed og daglig bruk. Har aldri følt noe handikap over det. Jeg synes "Per Olsen" føles feil på samme måte som "Ella Dorthea Joppeline Navaho Snowflake Abel Sandnes Knutsen" føles litt feil, det ene blir veldig anonymt og en i mendgen, mens siste eksempel blir veldig pompøst og unik, special flower. En mellomting kommer nok jeg til å gå for. 1
smalls Skrevet 26. juni 2011 #10 Skrevet 26. juni 2011 Eg tykkjer det er unødvendig med så mange fornamn, for ikkje å snakke om tre etternamn. Ma fire namn til saman - to fornamn og to etternamn eller tre fornamn og eit etternamn - burde verkeleg halde. Ikkje pga mobbing, men rett og slett fordi det er upraktisk og unødvendig. Enig med deg.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #11 Skrevet 26. juni 2011 Jeg synes den er for streng. Alt for streng. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå