Gjest Dunderungen Skrevet 25. juni 2011 #1 Skrevet 25. juni 2011 Jeg er 18 år og har allerede brukt opp 2 av mine år på VGS. Selvfølgelig var disse årene håpløse, og ikke noe for meg. Har gått helse og sosial på LOSA mitt første år(16) derretter gikk jeg allmenfag.(17) Begge årene er ikke bestått.. Har nettopp funnet ut at jeg har ADD(http://www.aspergersyndrom.no/add.htm) Så dette har jo litt med hvorfor jeg ikke har bestått, men kan tro at det er mer manglende interesse som har vært problemet. Tok meg nå et jobbår, da jeg fikk jobb gjennom nav. Koste meg en stund som hjemmehjelp, men mistet interessen rett før sommeren. Er det kanskje bare et tegn på umodenhet? Jeg vet ikke hva jeg vil i livet, ei ser jeg heller en fremtid. Og jeg sliter med å finne ut hvilken studieretning jeg skal velge til høsten. Folkehøgskole høres vell og bra ut det, for der har de skrive linje, men så må man jo ha penger til det, og jeg tar ikke opp lån for et ''kose-år''. Hvordan fant du ut hva du skulle utdanne deg til?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #2 Skrevet 25. juni 2011 Jeg prøvde å analysere meg selv og finne ut hva jeg likte best å gjøre, hva jeg var flink til og deretter gjøre et valg utifra det. Har akkurat fullført mitt første år på høgskole, men siden jeg aldri hadde et yrke jeg virkelig brant for (jeg bare valgte det som virket mest naturlig for meg der og da) sliter jeg ofte med tanker om at jeg har valgt feil. Trøsten er at det er lett å bytte, og jeg er jo ikke "stuck" hvis jeg skulle ombestemme meg senere i livet. Utbytte av det jeg allerede har lært og bestått på høgskolen vil jeg nok få uansett. Er du mest interessert i en praktisk jobb? Hva liker du å gjøre? Er det noe du er veldig (eller for den del bare litt) flink til? Uansett må du jo gjøre ferdig VGS først, og du trenger ikke å tenke på høyere utdanning før det (hvis du i det hele tatt har tenkt å ta det?). Da jeg ikke visste hva jeg skulle bli på ungdomsskolen, ble jeg fortalt at studiespesialisering var den rette linja. Men hvis du ikke har tenkt å ta mere utdanning senere er det i og for seg litt unødvendig.
Camya Skrevet 25. juni 2011 #3 Skrevet 25. juni 2011 Jeg gikk for interesse. I vgs hadde jeg vel egentlig lyst til å studere grafisk design, for det var det eneste jeg visste om som jeg kunne tenke meg. Hadde en rådgiver som regelrett skremte meg fra den tanken ("grafisk design? Nei, vet du hva - det er et beintøft marked, du skal være heldig hvis du får jobb") og jeg endte opp med medier og teknologi istedenfor. Under studiet fikk jeg øynene opp for nye ting, men jobbet som frilans grafisk designer ved siden av og utviklet meg også der. Føler jeg vokste mye under studietiden. Jeg visste ikke hva jeg skulle bli selv mens jeg studerte, og det var tunge perioder underveis der jeg lurte på om jeg hadde valgt riktig, men jeg angrer ikke i dag. Fikk meg relevant jobb 3 måneder etter at jeg begynte å søke og lærte mye jeg ikke ante noe om allerede etter 1. uke. Jobben passer både utdanningen og interessene mine, så føler meg svært heldig. Men var slett ingen målrettet student med klare planer! Veien blir til mens du går Søk på en utdanning du synes høres interessant ut, så dukker mulighetene opp etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #4 Skrevet 26. juni 2011 På videregående valgte jeg mest utifra interesse, og delvis utfra mulighetene jeg fikk videre. Gikk idrett. Deretter tok jeg et år på fhs, også ante jeg ikke hva jeg skulle gjøre. Var litt frista til å studere idrett, men hadde en kjæreste da som ville til Bergen så tenkte at jeg og kunne jo bli med dit.. søkte idrett i Bergen, men ombestemte meg og tok historie istedet - utifra tankegangen "Dette kan jeg ikke så mye om, og historie er alltid kjekt å kunne". Trivdes på universitetet, og har søkt fag utifra interesse hele veien. Nå er jeg nettopp ferdigutdanna lærer. Har hatt det i bakhodet hele tida, og passa på at jeg har valgt fag som finnes i skolen f.eks , så har jo hatt det litt lettere sånn sett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå