badlih Skrevet 25. juni 2011 #1 Skrevet 25. juni 2011 Jeg har kjøpt meg en salatslynge for å vaske grønnsaker. Kjøpt på Clas Ohlson. Men det fulgte ikke med noen bruksanvisning, så jeg vet ikke hvordan jeg skal bruke den. Skjønner at det er en slags senterifuge, og jeg får den til å gå rundt, men hvor mye vann skal oppi? Og hva er det som gjør at grønsakene blir renere med denne enn f.eks å skylle dem under rennende vann, det forstår jeg ikke? Hvordan fungerer den egentlig?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #2 Skrevet 25. juni 2011 Du har salat og litt vann oppi, også skal vannet skylle gjennom salaten og ta med seg rusket på vei ut, når du sentrifugerer den, så kommer det gkrefter inn som kaster alt som er løst ut av den silen, om du skjønner? Du klarer å få den renere ved å riste den lenger, og mer effektivt enn å stå der og skure hvert blad under springen Prøv deg frem med vannet
Gjest Jay Skrevet 25. juni 2011 #3 Skrevet 25. juni 2011 jeg pleier å først skylle salaten godt, gjerne la den ligge litt i iskaldt vann i slyngen. Så heller jeg av vannet, skyller på ny og heller av vannet. Deretter går jeg igang med sentrifugeringen (et-2 minutt), og så heller jeg av det resterende vannet. Bips, så har du en crisp og ren salat. Ergo, den hjelper deg med å få ut overflødig vann, slik at salaten ikke ligger og blir vassen, myk og i verste fall råtner nedesrt (der resten av vannet pleier å samle seg opp.) 3
Sola^ Skrevet 25. juni 2011 #4 Skrevet 25. juni 2011 Pleier også å ha masse vatn i slynga og dytte salatbladene litt rundt. Så heller eg av vatnet før eg snurrer slynga. Da forsvinner mykje av det overflødige vatnet ut av salaten. Bruker også bollen som salatbolle ved å ta ut sila etterpå, skyller ut av bollen (tørk den om du vil), og hiver salaten rett oppi bollen. Slepper å skitne ut ekstra bolle.. 1
Evitas Skrevet 25. juni 2011 #5 Skrevet 25. juni 2011 Du skyller salaten i rikelig med kaldt vann og så sentrifugerer du den etterpå! Det er viktig at salaten er tørr, da vil dressingen klebe seg til bladene! Lykke til! )
badlih Skrevet 26. juni 2011 Forfatter #6 Skrevet 26. juni 2011 Takk folkens. Altså - mye vann først, vaske, hell ut vannet, og deretter senterifugere? Forsto jeg riktig nå? Og en ting til jeg lurte på: Det står på esken at den passer til alle typer grønsaker, noen som har prøvd med f.eks tomat og agurk? kan tennke meg det blir bare kliss?
Evitas Skrevet 31. august 2011 #7 Skrevet 31. august 2011 Sentrifugen er til å tørke bladene ikke vaske dem, det er ikke en vaskemaskin..?? Du skyller de på vanlig måte så sentrifugerer du dem i salatslyngen for å få av vannet på bladene for at olje/eddikk dressingen skal fese seg på bladene! Den egner seg ikke til andre ting eller andre grønnsaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå