Gjest MrsL Skrevet 16. november 2003 #1 Skrevet 16. november 2003 Hvor mye vektlegger dere mat for gjester som er allergisk mot enkelte matsorter? Vi skal tilpasse kaker til noen gjester som har fruktoseintoleranse, men ellers skal det gå bra. Synes at alle gjester skal få kose seg med maten og ikke lure på om de tåler det de spiser.
Gjest Tex Skrevet 16. november 2003 #2 Skrevet 16. november 2003 Det der er faktisk en av grunnene til at koldtbord er en glimrende ide. Vi skal ha retter som ikke inneholder ditt og datt, og så skal det stå små kort ved siden av der det står hva de forskjellige rettene inneholder.
Gjest optimist! Skrevet 16. november 2003 #3 Skrevet 16. november 2003 Hvor mye vektlegger dere mat for gjester som er allergisk mot enkelte matsorter? Vi skal tilpasse kaker til noen gjester som har fruktoseintoleranse, men ellers skal det gå bra. Synes at alle gjester skal få kose seg med maten og ikke lure på om de tåler det de spiser. Det kommer an på mye. Hvor mange allegikere? Hvor mange matsorter er de allergiske overfor? Hvor kraftig er ventuelt reaksjonen? Kan vedkommende ikke spise noe av det som blir servert? Jeg har selv en del matvareallergi, men det er noen produkter som gir relativt "uskyldig" reaksjon. Får jeg i meg nøtter derimot får jeg allergisk sjokk, og på på legevakta med en gang. Jeg spiser derfor aldri kaker eller desserter uten å vite hva som er i. Jeg krever ikke at folk skal la være å servere en kake eller to med nøtter i, men jeg hadde satt pris p at det ikke var nøtter i alt som blir servert. I disse dager bruker man jo nøtter i alle sammenhenger. Sist jeg ble syk spiste jeg pizza(!).
Pusekatt Skrevet 16. november 2003 #4 Skrevet 16. november 2003 Vi får en gjest (niesen vår) som er cøliakiker, og lager selvfølgelig i stand mat til henne. Vi skal ha koldtbord, så som Tex også er inne på, gjør dette det enklere for alle å få mat de liker og tåler. Vi serverer glutenfritt brød, ellers kan hun spise alt på koldtbordet (bortsett fra små paier, men der får hun egne glutenfrie paier). Av kaker blir bryllupskaken med hvetemel, men ellers lager jeg en sjokolademoussekake og en konfektkake hun kan spise, samt en glutenfri rullekake til henne. I tillegg får alle barna (niesen min er 11) hver sin velfylte godtepose, så jeg tror ikke hun skulle lide noen nød :D Mannen min er allergisk mot skalldyr, men det er jo enkelt å unngå på et koldtbord.
Gjest MrsL Skrevet 16. november 2003 #5 Skrevet 16. november 2003 Alle våre gjester kan spise det vi serverrer til middag, det er kakene som må tilpasses og der hadde jeg tenkt å gjøre som Tex og merke disse kakene slik at de som bør spise av de vet hvilke de er. Og når det nevnes nøtteallergi så kom jeg plutselig på at min forlover er jo allergisk mot det..........hmmm...........da må vi finne på noe for henne også.....
Pip Skrevet 16. november 2003 #6 Skrevet 16. november 2003 Me hadde ein gjest med Cøliaki, og eigen middag til henne var ingen problem. (Var berre brødet til forretten og sausen til hovudretten ho måtte ha sin eigen av). Kakene visste ho nøyaktig kva ho tålte, sidan ho budde heime hjå mamma i dagane før... (Var ein heil del kaker og dessertar ho tålte, ja...) Klart det er viktig at alle kan ete av maten - det kan jo ikkje vere så kjempefestleg elles!?!
Gjest Maja04-ulogget Skrevet 16. november 2003 #7 Skrevet 16. november 2003 Vi har noen vegetarianere som får egen mat, men hva dette blir aner jeg ikke. Tror nok kanskje ikke det er det som kommer til å bekymre meg mest, men vi skal jo ikke lage maten selv heller.. Kan forstå at noen er allergiske og har egne regler for spising, men med mindre de sier fra om dette når de sier fra om de kommer i bryllupet så har jeg ikke anledning til å huske alles særegenheter dessverre. Dette er nok en grunn til at vi vil ha beskjed god tid i forveien om folk kommer eller ikke... og sender selvfølgelig ut invitasjonene veldig god tid i forveien også...
momo Skrevet 16. november 2003 #8 Skrevet 16. november 2003 Vi skal ha koldtbord, fordi en del i min nermeste familie har søliaki. Så skal alle kakene være glutenfrie, untagen gjærbaksten. Synes kaker bakt med glutenfritt mel, smaker bedre enn de med vanlig mel. Men gjærbakst smaker vondt med glutenfritt mel. :D :D
Pusekatt Skrevet 17. november 2003 #9 Skrevet 17. november 2003 Synes kaker bakt med glutenfritt mel, smaker bedre enn de med vanlig mel. Men gjærbakst smaker vondt med glutenfritt mel. :D :D ?!? Jeg har bakt glutenfrie kanelboller som var helt fantastisk gode (så gode at søstern min lurte på om jeg hadde husket på å bruke glutenfritt mel 8) )
momo Skrevet 17. november 2003 #10 Skrevet 17. november 2003 ?!? Jeg har bakt glutenfrie kanelboller som var helt fantastisk gode (så gode at søstern min lurte på om jeg hadde husket på å bruke glutenfritt mel ) Det er vel ikke mulig og få oppskriften på de? Da skulle jeg gjerne bakt til søstern min. Har prøvd å bake boller og lage pizzabunn, og det smakte ikke så godt. :D :D
Green Skrevet 17. november 2003 #11 Skrevet 17. november 2003 Oj, då må du vere flink, Pusekatt! Kan eg få oppskriften på kanelbollane? Mamman min har cøliaki.
Pusekatt Skrevet 17. november 2003 #12 Skrevet 17. november 2003 Skal finne frem oppskrift når jeg kommer hjem i kveld!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå