Gå til innhold

Når er de gamle nok til å se CSI, Castle etc.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det aktuelle barnet er 11, snart 12 år. I det siste har hun begynt å se på diverse krimserier sammen med sin far, inkludert blant annet CSI og Castle. Jeg var i utgangspunktet ganske nøytral til dette, da jeg ikke selv følger med på seriene, men for få dager siden kom jeg til å se en episode sammen med dem, fordi jeg ville "se hva det var". Jeg ble ganske overrasket, for det var langt mer brutalt enn hva jeg hadde ventet, og jeg mente(og mener fremdeles)at dette ikke er noe å se på for en såpass ung jente. Mannen min, derimot, ser ikke problemet; han mener at hun har sett verre ting på filmer(med 11 - årsaldersgrense). Jeg, på min side, mener at han bagatelliserer det hele, og at seriene ikke passer seg som unerholdning for en 11 - åring.

Spørsmålet mitt, er: Er det jeg som er hysterisk her, eller har jeg et poeng? Er det greit at 11/12 - åringer ser slike serier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på jenta:) Snakk med henne om dine bekymringer og hva du tenker om det. Og at hvis hun synes det blir for mye så er det ingen skam og synes det er skummelt. Ta også en samtale om at det ikke er virkelig eller virkeligheten, hvis du føler deg trygg på det hun svarer/uttrykker og du ikke ser noen tegn til angst, bekymringer og mareritt i etterkant av at hun har sett det, så ser jeg, personlig, ikke noe problem med å la en 11-12 åring se på det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mitt innlegg over her, altså innlegg nr 2:)

Endret av avenue
Gjest Hikken
Skrevet

jeg så på lignende programmer da jeg var rundt 11 år, og jeg tok ihvertfall ikke skade av det. Er idag en veldig stor krimelsker :sjenert:

• Liker 3
Skrevet

Begge de nevnte seriene har 15 - årsaldersgrense i USA. Med det som bakgrunn, synes jeg det er underlig av mannen din å anse deg som hysterisk når du ikke vil at en 11 - åring skal se disse seriene. Jeg følger med på disse seriene selv, og personlig mener jeg at en del barn på den alderen vil kunne misoppfatte dem/bli skremt av dem(men det er selvsagt også en del som ikke vil ha problemer med slike serier i denne alderen). Alt i alt beror det hele først og fremst på hvordan datteren deres er, og hvor høy terskelen hennes for å bli skremt er, men jeg vil alle falle ikke anse det som en selvsagthet at en 11 - åring kan se disse seriene uten å reagere på dem.

Skrevet

Jeg har fått inn morddokumentarer, krimserier osv med morsmelka, og har aldri tatt noe skade av det. Hvis hun liker å se på det selv, så la jenta se: hvis hun syntes det blir skummelt i ettertid så ta en prat med henne!

• Liker 5
Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg begynte selv å se på slike programmer en god stund før jeg var 11, og jeg har ikke tatt skade av det, noe jeg egentlig tror de færreste vil. Men det kommer selvfølgelig ann på jenten.

Gjest jente 14
Skrevet

Jeg begynte å se denne typen serier når jeg var rundt 10 år og det fikk jeg lov til. Jeg var tidlig moden og ansvarsfull, derfor så ikke mamma og pappa noe problem i det. Lillebroren min er 11 år nå, og han får ikke lov til å se slike serier. Han er mindre moden enn det jeg var, og kan fort bli litt påvirket av slike serier og forskjellige dataspill, noe jeg ikke blir i det hele tatt. Så det spørs vel egentlig på barnet, alder er jo bare et tall :)

AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt på 13 har sett slike programmer i et par år, men vi har snakket masse om filmeffekter osv. Og om at han må være med på å ta ansvar og si fra når han synes det er skummelt. Han har alltid vært fornuftig sånn sett. Han snur seg bort og bytter kanal når noe blir for skremmende. CSI og lignende er ikke skremmende for ham nå lenger, men i starten da han begynte å se det så regulerte han fint selv når det ble for mye.

Selv om han er 13 har han ennå ikke begynt å mase om å få se skumle/ekle filmer med f.eks. 18-årsgrense. Jeg husker niesen min var veldig opptatt av sånt i den alderen, prøvde alltid å lure til seg å se de skumleste og mest groteske filmer. :spy:

13-åringen vår er helt klar på at han ikke vil se slike filmer. Ifølge ham selv "aldri", men vi regner jo med at den dagen kommer for han også. ;)

Samtidig har venninna mi ei datter på 12 som fortsatt ikke tør se Harry Potter. Barn er så utrolig forskjellige.

Konklusjonen min er: Se det an på jenta og la henne være med på avgjørelsen dersom hun er moden nok for det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går ikke disse programmene seint på kvelden?

Og ser hun feks på Paradise Hotel, Gossip Girl ol?

Hva er verst, krim eller ondskapsfull reality

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Jurassic Park (første filmen) kom originalt med 10 års aldersgrense på kino minnes jeg. Eller 12 år med foresatt under? Jeg så den hvertfall som litt-for-ung i selskap med storebror. :fnise: Men annet enn at jeg ikke klarte å ha vannglass på nattbordet i en ukes tid etterpå (skumle vibrasjonene) så tok jeg ikke skade av det.

Som noen andre sier, kommer an på jente. En 11,5 -12årig jente kan være veldig moden eller veldig barnlig. Du kjenner henne nok best selv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en 11 åring, som blir 12 i begynnelsen av februar. Han sier selv at han ikke vil se CSI, synes det er skummelt. Ikveld har han sett Independense Day sammen med meg og det gikk greit. Litt skummelt innimellom, mne ikke verre enn at han jo skjønte at det var fantasi. CSI blir nok litt for real for ham... Igår så han Max Manus, likte den.

Jeg har lyst å introdusere ham litt for "eldre" filmer, gi ham litt innput på hva virkeligheten er, men jeg kommer til å plukke dem nøye ut. Poenget mitt er at jeg ikke vil han skal bli redd og så lenge han ikke vil se CSI, lar jeg ham heller ikke se filmer i den sjangeren.

Som de andre over sier; la jenta bestemme litt selv. Ser du at det påvirker henne, hadde jeg satt ned foten og latt henne ta en pause, prøvd igjen om noen måneder om hun hadde lyst. Pratet mye med henne om det hun så.

Men er også enig med en annen over her; reality kan ofte være verre! Og jeg vil IKKE at min sønn skal se sexscener, det er jo ofte i både reality og filmer...

Skrevet (endret)

Tenåringen her synes CSI er skummel og ekkel. Spesielt når de undersøker likene, og f.eks. brystkassa holdes oppe med klemmer og man ser rett inn mellom ribbeina til hjertet på liket, eller man ser inn i hodeskallen/hjernen på liket og deretter får vist hvordan f.eks. en jernstang gikk gjennom øyet på personen og kom ut av bakhodet etc. Det har ellers vært parterte og sterkt forbrente lik på obduksjonsbordet. Men det er som regel bare obduksjonen som er ekkel. Vi tar det opp og ser det uten henne, for hun begynte å gå når det var på.

Selv hadde jeg aldri noen problemer med disse filmene da jeg var på samme alder, så jeg tror det avhenger av ungen. Du kan jo se på det sammen med dem og se hvordan hun reagerer? Har hun f.eks. mareritt etterpå? Vi har nektet tenåringen her å se visse filmer/serier etter at hun fikk mareritt av dem.

Endret av Phaedra
Skrevet (endret)

Går ikke disse programmene seint på kvelden?

Og ser hun feks på Paradise Hotel, Gossip Girl ol?

Hva er verst, krim eller ondskapsfull reality

Uten å ta for mange detaljer, pleier de å begynne 2|.30, men CSI kan også begynne 22.30. CSI Miami begynner senere enn det igjen. Jeg vil anta at de fleste 11 - åringer i alle fall vil ha anledning til å se episoden dersom den begynner kl. 21.30.

Ellers kan det være verdt å nevne at det også er forskjell på krimseriene. Personlig antar jeg eksempelvis CSI er enklere å "tåle" enn Criminal Minds, da sistnevnte har langt sterkere elementer av thriller i seg enn hva førstnevnte har(og når det kommer til fysisk vold og hva serien viser, er CSI: NY blodigere enn CSI: Miami og CSI). Jeg anser det dermed som rimelig å anta at et også er en mulighet at hun kan tåle noen serier fint, mens hun kan bli veldig skremt av andre.

Edit: Ang. reality, er jeg på ingen måte noen tilhenger av det, men det blir en annen type problematikk. For å si det helt banalt: Grunnen til at jeg er skeptisk til at 11 - åringer ser på krimserier, er ikke at jeg frykter at de blir bimboer med et overdrevet utsvevende sexliv av det.

Endret av Monica1968
AnonymBruker
Skrevet

Så de fire første sesongene av csi, men sluttet da jeg synes det var litt kjedelig og ekkelt.

Criminal Minds likte jeg veldig godt frem til sesong 6 tror jeg det var.

Selv synes jeg nå csi var langt eklere enn crminal minds.

Synes egentlig man burde se an ungen. Synes aldri csi var skummelt, kun ekkelt, men så var jeg jo 19 da jeg begynte å se og da og ikke 13.

Men er det ikke bare å lukke øynene om man synes noe er ekkelt?

Selv tror jeg det verste med å se slike serier som ofte er ment for ungdommer er at de ikke skjønner noe av det og får hele serien ødelagt pga det.

Litt skummelt og litt ekkelt burde man vel tåle når man er 12.

Kanskje foreldrene kan se det sammen med henne?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på ungen selv synes jeg. Min 11-åring kan fint se på slike serier ( gjør det ikke). Den yngste er nok ikke moden for slik før han er 20+ eller noe sånt.

I en alder av 9 synes han faktisk venner for livet er en skummel film.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer nok til å bli en veldig streng mamma når guttungen blir større, - hvis jeg ikke forandrer syn og mening med årene. Det kan jo også tenkes. Men sånn umiddelbart så synes jeg 11åringer er for små til å se CSI o.l. serier. Men det er meg, da. Som sagt, hva jeg sier når min sønn blir 11år, tja, hvem vet.

Gjest Mann på 45
Skrevet

Uten å ta for mange detaljer, pleier de å begynne 2|.30, men CSI kan også begynne 22.30. CSI Miami begynner senere enn det igjen. Jeg vil anta at de fleste 11 - åringer i alle fall vil ha anledning til å se episoden dersom den begynner kl. 21.30.

Legger andre 11 åringer seg så sent?

Hos oss er 12 åringen i seng kl 21.30-21.45 men nå i sommerferien får han lov til å være oppe en time lenger.

CSI er en av tingene han har gledet seg til å se.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge 11-åringen ser CSI sammen med sin far, så synes jeg det er helt greit.

• Liker 1
Skrevet

Legger andre 11 åringer seg så sent?

Neida! Min 12-åring må tusle i retning badet i 21-tida på hverdager (Blir fort 21:30, da ...). Og 13-åringen må legge seg klokka 22. Nå skal det nevnes at vi har ingen restriksjoner på hvor lenge de får lese og slikt, selv ikke på hverdager, men de skal stelle seg til kvelden og befinne seg i senga si i tidene jeg har skrevet (og de har ikke tv på rommet). Så ondskapsfulle foreldre er vi. ;)

Blir litt sjokkert jeg, over hvor mange foreldre som lar ungene "bestemme selv". Det er ikke lenge siden de bygde lego og lekte med barbie, og så skal de plutselig bestemme selv? De er jo ikke voksne, heller! 12-åringen her skal begynne siste året på barneskolen nå, og 13-åringen er konfirmant til våren. Vi er åpne for diskusjoner, og de får selvfølgelig drøye leggetida når det er noe spesielt, men vi vet at barn og unge trenger mye søvn, og det er sjelden noe de initierer selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...