Gå til innhold

OTP Obligatorisk TjenestePensjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg jobber i en bedrift der jeg har vert i to år. Jeg er ikke dreven på rettigheter og alt dette her, men jeg og sambo satt og gikk gjennom noen papirer vi skulle sortere, der hans OTP gjennom Gjensidige var et av papirene vi skulle få i rett perm.

Jeg ble nyskjerrig, og lurte på hva dette var. Har du ikke sånn du da, svarer han.

Neeeei, det tror jeg ikke sier jeg, og kom på at jeg kanskje hadde noe sånt når jeg jobbet litt i kommunen for noen år tilbake.

(Jer er flink å arkivere ting i riktige permer, men ikke å vite hva alt er :sjenert: )

Han ble litt paff, og mente jobben min da driver med lovbrudd, siden han mener å huske at dette er obligatorisk for alle arbeidstakere i bedrifter med mer en 1 eller 2 ansatte.

Jeg er SÅ grønn på sånt, og lurer da på hva dette vil si?

Det jeg lurer på er:

Har jobben min brutt loven?

Hva skal jeg gjøre nå? Skal jeg snakke med sjefen?

Skal dette tilbakedateres til min første dag på jobb her?

Burde jeg varsle noen om dette her? Vi er rundt 10 ansatte totalt, der 4-5 av dem er familien til sjefen.

Hva slags konsekvenser kan dette ha for arbeidsplassen min?

Får vi plutselig dårligere økonomi om de plutselig må "spare" opp for alle de ansatte? Kan vi risikere å miste ansatte om dette nå går utover øknomien? Er det lov?

Åj, ble masse spørsmål her nå, men ble så usikker på om hvordan jeg skal snakke med sjefen om dette, og liker å vite litt mer om ting før jeg gjør det...

Det jeg finner om det på nett står så innviklet, så om noen klarer å forklare det på en lett måte ville jeg blitt veldig glad :)

Gjest Ruccola
Skrevet

Ligger vel litt i navnet at det er noe alle skal ha, da det heter Obligatorisk Tjenestepensjon ;)

Vet ikke så mye mer om dette, for jeg har det ihvertfall på min jobb, og har hatt det fra starten :)

Så håper noen andre her inne kan gi deg mer info om dette, jeg også vil gjerne lese litt om hva det egentlig er :jepp :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dreiv å googlet anngående akkurat dette temaet her for 1 år siden, fordi jeg lurte på hvordan reglene var, pluss at jeg tok noen ringerunder.

Det jeg kom frem til, basert på min forståelse, er følgende:

- Alle arbeidsgivere må opprette en slik ordning, innen 6 mnd etter at en ansatt har begynt å jobbe. OTP skal minst utgjøre 2% av lønnen, men jeg fikk en forståelse for at det gjelder kun det som overskrider 1G. Dvs, at arbeidsgiver betaler 2% av bruttolønnen som overskrider 1G.

- For at du som arbeidstaker skal "få med deg" dine rettigheter, så må du ha vært ansatt minst 12 måneder. Akkurat dette mener jeg er temmelig sprøtt, og totalt galskap. Tenk på hvor mange som jobber i vikarbyråer på korte vikariater, så går de litt arbeidsledige, ect. Dette gjør at man kan i praksis jobbe mange år, uten at man får noe OTP. DEtte er jo paradoksalt i og med at myndighetene maser så mye om hvor viktig det er at man jobber og tjener seg opp til pensjon.

Ergo, for å få noe nytte av OTP, så må man minst ha vært ansatt i 12 måneder. Og det er arbeidsgiver som skal koste dette. Du som arbeidstaker skal ikke trekkes noe.

Skrevet

Sjekk lønnsslippene dine, det skal stå der også.

AnonymBruker
Skrevet

Orker ikke liste opp alle kriterier for når et selskap er pliktig å ha OTP, men ut i fra det du seier høres det ut som din arbeidsplass skal ha det.

Dersom selskapet dekker sin andel på 2 % og du ikke blir trukket i lønn vil ikke dette vises på dinlønnsslipp eller lønns- og trekkoppgave. Så selskapet du jobber i kan ha en OTP-avtale selv om du ikke er klar over dette.

Du kan jo sjekke med sjefen om dere har en slik avtale først. Arbeidsgivers årlige innskudd til pensjonsordningen er på 2 % av de ansattes lønn med visse begrensninger. Dette kan selvsagt få konsekvenser for foretakets økonomi. Og ja foretaket kan nedbemanne dersom de ikke har økonomi til å ha alle de ansatte.

Skrevet

Som de sier over her så er det krav til OTP i bedrifter med mer enn 3 ansatte.

Har nettopp ordnet dette for min bedrift som er forholdsvis nyoppstartet, så dersom din bedrift ikke har ordnet med dette driver de med et lovbrudd. Ta kontakt med arbeidsgiveren din, for dette må du få på plass.

Fordelen er at OTP tilbakedateres til den dagen du ble ansatt, slik at dersom dette kommer på plass først nå, så får du pensjon for den tiden du allerede har vært ansatt. Det er bare at bedriften din må betale inn et større beløp ved første innbetaling.

AnonymBruker
Skrevet

Vi får ikkelønnslipper automatisk vi altså....får om vi spør, eller om vi trenger den til NAV eller no.......

Så jeg kan ikke se på dem etter noe der. Men tror ikke vi har det altså, har jobbet der i to år, og ikke fått sånne papirer som sambo får fra Gjensidige.

Vet ikke om jeg tørr å spørre sjefen jeg altså... :sjenert:

Skrevet

Sjekk lønnsslippene dine, det skal stå der også.

OTP står vanligvis ikke oppført på lønnsslippen, men derimot så får man årsoppgave fra selskapet der forsikringen er tegnet på privatadressen hvert år.

Skrevet (endret)

Vi får ikkelønnslipper automatisk vi altså....får om vi spør, eller om vi trenger den til NAV eller no.......

Så jeg kan ikke se på dem etter noe der. Men tror ikke vi har det altså, har jobbet der i to år, og ikke fått sånne papirer som sambo får fra Gjensidige.

Vet ikke om jeg tørr å spørre sjefen jeg altså... :sjenert:

Får dere ikke lønnslipper????

Hva mener du med det?

Det må da alle få? Enten på jobb, på mail, eller i posten....

Samt at du av og til og i hvert fall årlig skal få en avregning/oppsummert oppgave fra de man har avtale med om OTP. F eks et fors.selskap.

Men, trekket til OTP skal selvfølgelig komme frem på en lønnslipp. Det er jo et trekk av din lønn.

Trekket er 2% av det du tjener mellom 1 og 12G.

Det er gitt anledning til at ansatte kan på frivillig basis trekke inntil 2% i tillegg.

Endret av Østlandet
AnonymBruker
Skrevet

OTP står vanligvis ikke oppført på lønnsslippen, men derimot så får man årsoppgave fra selskapet der forsikringen er tegnet på privatadressen hvert år.

Ja er det samboeren fikk, som gjorde at jeg i det hele tatt begynte å tenke på dette.

Er ikke dette arbeidsgivers fulle ansvar? Altså, at det er en grunn til at jeg ikke har tenkt på dette før?

Får dere ikke lønnslipper????

Hva mener du med det?

Det må da alle få? Enten på jobb, på mail, eller i posten....

Samt at du av og til og i hvert fall årlig skal få en avregning/oppsummert oppgave fra de man har avtale med om OTP. F eks et fors.selskap.

Men, trekket til OTP skal selvfølgelig komme frem på en lønnslipp. Det er jo et trekk av din lønn.

Trekket er 2% av det du tjener mellom 1 og 12G.

Det er gitt anledning til at ansatte kan på frivillig basis trekke inntil 2% i tillegg.

Nei, vi får ikke det, men får jo som sagt om jeg spør etter dem, de har dem i systemet ;)

Jeg gir timene mine, og får i retur lønn på konto.

(Stemmer alltid med mine utregninger på timelønn+skatt)

Sikkert utradisjonellt fra en arb.giver, vet det.... men har ikke hatt behov for lønnslipper heller da...

Skrevet (endret)

Ja er det samboeren fikk, som gjorde at jeg i det hele tatt begynte å tenke på dette.

Er ikke dette arbeidsgivers fulle ansvar? Altså, at det er en grunn til at jeg ikke har tenkt på dette før?

Nei, vi får ikke det, men får jo som sagt om jeg spør etter dem, de har dem i systemet ;)

Jeg gir timene mine, og får i retur lønn på konto.

(Stemmer alltid med mine utregninger på timelønn+skatt)

Sikkert utradisjonellt fra en arb.giver, vet det.... men har ikke hatt behov for lønnslipper heller da...

Dette har jeg ikke hørt om før.

Det er jo helt useriøst. Hva slags arb.giver er dette?

ALLE skal ha en utregning/avregning på lønn. Det kan blandt annet bli spørsmål etter det i forbindelse med søknad på lån etc.

Der står jo også mange opplysninger om opptjente feriepenger, forskuddsbetaling av skatt..etc.

Kort om loven:

"Bedrifter og organisasjoner som er omfattet av lov om obligatorisk tjenestepensjon fikk fra 2006 plikt til å opprette pensjonsordning for sine arbeidstakere.

OTP-loven trådte i kraft 1. januar 2006 og pålegger de fleste foretak en plikt til å opprette tjenestepensjonsordning for sine arbeidstakere. Foretak som omfattes av OTP-loven har en frist på seks måneder til å opprette tjenestepensjonsordning i samsvar med loven. Fristen regnes fra det tidspunkt foretaket kommer inn under lovens virkeområde, for eksempel fordi personer ansettes.

Hvilke foretak vil omfattes av obligatorisk tjenestepensjon?

Lov om obligatorisk tjenestepensjon skal for det første gjelde for foretak som har minst to personer i foretaket med en arbeidstid og lønn som utgjør 75 prosent eller mer av full stilling. For det andre omfattes foretak med minst en arbeidstaker som ikke har eierinteresser i foretaket, som har en arbeidstid og lønn som utgjør 75 prosent eller mer av full stilling. Og for det tredje omfattes foretak hvor personer i foretaket har en arbeidstid og lønn som utgjør 20 prosent eller mer av full stilling, forutsatt at disse til sammen utfører arbeid som tilsvarer minst to årsverk. Les mer om lovens virkeområde i avsnitt 4.4 i Ot.prp. nr. 10 (2005-2006) Om lov om obligatorisk tjenestepensjon."

Endret av Østlandet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...