AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #1 Skrevet 25. juni 2011 Gutten vår er 13 år og begynner på ungdomsskolen til høsten. Vi har leggetid rundt klokka 24 nå i sommerferien. Det betyr at han må gjøre unna kveldsstell og gå og legge seg, og dataen må slås av, men om han leser bok eller ser tv på rommet legger vi oss ikke oppi. Han blir ofte trøtt av både lesing og tv-titting, så det ender vanligvis med at han sovner før det er gått en halvtime uansett. På dagene vekkes han i 11-tida (jeg er hjemmeværende for tida) for ikke å snu døgnet helt. Hvis han skal noe spesielt tidlig dagen etter legger han seg ca. 22.30. Han er alltid stuptrett på morgenen, men det er han uansett hvor kort eller lenge han sover. En times tid etter å ha stått opp er han i normalt gjenge igjen og fungerer fint utover dagen. Hva tenker dere? Er vi for slappe? For strenge? 1
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2011 #2 Skrevet 25. juni 2011 Vår 13 åring må i seng kl 21 på kvelden (vi voksne, deriblant en arbeidende 18 åring legger seg 23) I helgen blir det gjerne 22, mens 18 åringen legger seg mellom 23 og 24 som vi andre voksne. Opp på morgen må han også. Er hjemmeværende jeg også for tiden og han blir vekt kl 9 i ferien. (da er de to andre reist på jobb for lengst) Av og til hender det vi sover til 10, men det hører til skjeldenheten for da er det vanskelig å få sovne på kvelden. Trøtt på morgenen er vi nå uansett når vi legger oss, men bedre å få mer ut av dagen en natten ;-)
Lista Skrevet 25. juni 2011 #3 Skrevet 25. juni 2011 Vår 13 åring må i seng kl 21 på kvelden (vi voksne, deriblant en arbeidende 18 åring legger seg 23) I helgen blir det gjerne 22, mens 18 åringen legger seg mellom 23 og 24 som vi andre voksne. Opp på morgen må han også. Er hjemmeværende jeg også for tiden og han blir vekt kl 9 i ferien. (da er de to andre reist på jobb for lengst) Av og til hender det vi sover til 10, men det hører til skjeldenheten for da er det vanskelig å få sovne på kvelden. Trøtt på morgenen er vi nå uansett når vi legger oss, men bedre å få mer ut av dagen en natten ;-) Ærlig talt, hvor strenge går det an å bli? 23
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #4 Skrevet 25. juni 2011 Jeg synes ikke du er for streng. Har hatt noen runder med tenåringer her i huset og sammen så fant vi grenser som passet oss alle. En tenåring vil gjerne ha følelsen av ferie og det betyr til skeiv døgnrytme. Kl. 21 er helt på tryne, pent sagt. 5
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2011 #5 Skrevet 25. juni 2011 kl. 21 er alt for tidlig! i feriene syntes jeg ikke man skal henge seg så masse opp i leggetid. men tenåringen bør selv ta ansvar for hvor mye søvn h*n trenger for å ikke være stuptrøtt om morgenen. og bør selv kunne tilpasse leggetiden sin om man må tidlig opp en dag. foreldre kan gjerne være med på å tipse tenåringen om hvilke tider de syntes er ok. når det nærmer seg slutten av ferien kan det derimot være greit å trappe ned på leggetiden. f.eks den siste uken før skolen kan man si at h*n hun må være i seng til kl. 23 og stå opp til kl. 10. da blir det ikke like vanskelig å legge seg og stå opp når man skal på skolen uken etter. når man skal på skolen bør man være strengere på leggetid. jeg tenker at man kan si at h*n må legge seg kl. 22. da må pc og tv være av, men at h*n kan få lese i bøker, blader eller høre på musikk til kl. er 22.30. som de fleste ligger man gjerne våken en stund før man faktisk sovner,så greit at det ikke blir så sent. 3
Nuttery Skrevet 25. juni 2011 #6 Skrevet 25. juni 2011 Jeg må bare spørre: er det vanlig å ha leggetid på ungene når de er "såppas gamle"?.. Jeg hadde fri leggetid fra jeg var rundt en 12 år gammel, og det hadde de andre vennene mine også Ikke ment dømmende, men er det vanlig? 7
johoo Skrevet 25. juni 2011 #7 Skrevet 25. juni 2011 Jeg må bare spørre: er det vanlig å ha leggetid på ungene når de er "såppas gamle"?.. Jeg hadde fri leggetid fra jeg var rundt en 12 år gammel, og det hadde de andre vennene mine også Ikke ment dømmende, men er det vanlig? oh yes
davis Skrevet 25. juni 2011 #8 Skrevet 25. juni 2011 Jeg må bare spørre: er det vanlig å ha leggetid på ungene når de er "såppas gamle"?.. Jeg hadde fri leggetid fra jeg var rundt en 12 år gammel, og det hadde de andre vennene mine også Ikke ment dømmende, men er det vanlig? Jeg hadde det sånn som deg, de visste at jeg fint kunne passe på sånt selv og med ute tid. Da kom jeg altid hjem når de andre fikk beskjed av sine foreldre om å komme inn:P Jeg syntes altid det var merkelig at de andre hadde legge tid og inne tid, så er vel kanskje det som er det normale:P 1
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2011 #9 Skrevet 25. juni 2011 Her er det stort sett "fri" leggetid i ferien. 13-åringen legger seg når hun er trøtt og står opp når hun våkner uthvilt av seg selv. Hun sover ekstremt mye, det kan bli opp til 13\14 timer nå som det er ferie, men det lar jeg henne bare gjøre. Hun legger seg alt i fra klokka 11 til klokka 3 om natten nå i ferien, og sover til mellom 10 og 13:00 om morgenen (evt. formiddagen, hehe). Om klokka blir mer enn det bruker seg å vekke henne, sånn at hun får sove om kvelden, selv om det er svært sjelden at hun ikke får sove, uansett hvor få timer det er siden sist. Om kveldene sitter hun ofte å ser film, leser i bøker eller andre rolige ting, og da gjør det meg ingen verdens ting om hun sitter oppe etter jeg har lagt meg de dagene jeg skal på jobb dagen etter. 2
Nuttery Skrevet 25. juni 2011 #10 Skrevet 25. juni 2011 oh yes Å.. Jeg hadde det sånn som deg, de visste at jeg fint kunne passe på sånt selv og med ute tid. Da kom jeg altid hjem når de andre fikk beskjed av sine foreldre om å komme inn:P Jeg syntes altid det var merkelig at de andre hadde legge tid og inne tid, så er vel kanskje det som er det normale:P Ute tid har jeg dessverre enda (fortsatt i den aldern, gett), men med forhandlinger så funker det fett. Altså f.eks si at jeg skal være hjemme 12, men jeg kan ringe før og si at jeg blir senere, sålenge jeg sier et fast tid jeg SKAL være hjemme eller avtaler henting er det greit.. Men det med leggetid skjønner jeg ikke.. Man må vel ta ansvar for noe selv? Legger jeg meg sent er det jeg som får svi, dessverre.. Kanskje innetid/leggetid er det normale, men jeg syntes det er veldig rart med den leggetiden.. omtrent ingen jeg kjenner har hatt det siden 12/13års alderen.. Her er det stort sett "fri" leggetid i ferien. 13-åringen legger seg når hun er trøtt og står opp når hun våkner uthvilt av seg selv. Hun sover ekstremt mye, det kan bli opp til 13\14 timer nå som det er ferie, men det lar jeg henne bare gjøre. Hun legger seg alt i fra klokka 11 til klokka 3 om natten nå i ferien, og sover til mellom 10 og 13:00 om morgenen (evt. formiddagen, hehe). Om klokka blir mer enn det bruker seg å vekke henne, sånn at hun får sove om kvelden, selv om det er svært sjelden at hun ikke får sove, uansett hvor få timer det er siden sist. Om kveldene sitter hun ofte å ser film, leser i bøker eller andre rolige ting, og da gjør det meg ingen verdens ting om hun sitter oppe etter jeg har lagt meg de dagene jeg skal på jobb dagen etter. Sånn har jeg det også, så godt du er forståelig! Leste om hun som vekket ungen 9 hver dag over her og ble litt sjokka.. Jeg er i den alderen hvor jeg godt kan sove 13/14 timer i strekk og fortsatt er like trøtt for tiden, og hadde blitt ganske forbanna om noen dro meg opp 9 i ferien.. Det er godt noen klarer å stole på ungen og slippe jerngrepet! (så lenge ungen klarer å passe på selv altså.. mener ikke at ALLE unger burde ha det så fritt, men de fleste klarer faktisk det) 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #11 Skrevet 25. juni 2011 Det er godt noen klarer å stole på ungen og slippe jerngrepet! (så lenge ungen klarer å passe på selv altså.. mener ikke at ALLE unger burde ha det så fritt, men de fleste klarer faktisk det) Den siste setningen som du har plassert i parantes er jo en viktig setning. Altså, det er faktisk veldig mange som ikke ville klart å styre dette selv i det hele tatt i den alderen. Veldig mange ville endt opp med å være våken hele natta og sove til langt på ettermiddagen. Jeg er helt enig i at man bør slippe grepet og gi barna mer frihet og ansvar, men det bør komme gradvis. Som 13-åring bør de fleste fortsatt ha litt grenser i forhold til leggetid hvis de ikke selv automatisk klarer å legge seg til fornuftig tid (før det er langt på natt). 1
Nuttery Skrevet 25. juni 2011 #12 Skrevet 25. juni 2011 Den siste setningen som du har plassert i parantes er jo en viktig setning. Altså, det er faktisk veldig mange som ikke ville klart å styre dette selv i det hele tatt i den alderen. Veldig mange ville endt opp med å være våken hele natta og sove til langt på ettermiddagen. Jeg er helt enig i at man bør slippe grepet og gi barna mer frihet og ansvar, men det bør komme gradvis. Som 13-åring bør de fleste fortsatt ha litt grenser i forhold til leggetid hvis de ikke selv automatisk klarer å legge seg til fornuftig tid (før det er langt på natt). De fleste klarer egentlig dette (men de går på en smell i begynnelsen), det bare må gå seg til. Det som er er jo at noen barn rett og slett fortsetter å gå på denne smellen! I helger/ferier synes jeg egentlig ungene kan sove/legge seg når de vil så lenge mor og far vet de er i hus! Nøkkelen er vel at ungen på en hverdag skal tenke "oj, nå er klokka blabla, nå må jeg legge meg så jeg ikke er trøtt imorgen" istedet for å tenke "YES JEG KAN VÆRE OPPE" og aldri legge seg men v ære helt skutt dagen etterpå. 1
Gjest Ane Skrevet 26. juni 2011 #13 Skrevet 26. juni 2011 Jeg hadde ganske sene leggetider da jeg var 13 i sommerferien, men når det var skole så la jeg meg vel rundt 23:00 tror jeg. Stod opp kl.8:00 for jeg bodde nærme skolen. Vi skilte på innetid og leggetid. Jeg måtte være inne 21:30 (enten det var hjemme eller hos en venninne. Pleide å se Ally Mc. Beal og sånn hos venninner). I helgene mått jeg være inne 22:30 og leggetiden sklei gjerne ut. Jeg hadde venner som måtte legge seg 21:00, men de måtte til gjengjeld opp mye tidligere pga. lang avstand til skolen. Men det er fortsatt veldig tidlig synes jeg. Tenåringer trenger ikke mer enn 8 - 9 timer søvn på hverdager. Hvis de legger seg 21:00 og sover til 22:00 og står opp f.eks. 07:30 så er det mye søvn. Men det er meg.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #14 Skrevet 26. juni 2011 Vi tok en prat med tenåringene. Har hele 3 stykker. Vi ville ikke ha fri flyt for da ble det null struktur i heimen. Innetider ble rundt 23-24 alt etter som. Vi voksne ville ikke legge oss før tenåringene var hjemme. Når vi skal på jobb dagen etterpå så sier det seg selv at vi ikke kan sitte oppe halve natta. Vi ble enige om at de skulle opp rundt kl. 12. Er noe med at familielivet også skal fungere. Vi ønsker jo å gjøre ting i sammen med tenåringene samt at felles middag er en ting vi setter høyt. To av disse tenåringene hadde gladlig snudd døgnet. Vi er fleksible og villig til å forhandle, men det skal passe inn for oss voksne også.
Gjest sjokolademousse0 Skrevet 21. april 2013 #15 Skrevet 21. april 2013 Jeg er 13, og jeg må legge meg i 20.00 tiden! 21.00 i helgene. Det er sykt tidlig. Alle vennene mine legger seg i 23.00 tiden.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2013 #16 Skrevet 11. juni 2013 Vår 13 åring må i seng kl 21 på kvelden (vi voksne, deriblant en arbeidende 18 åring legger seg 23) I helgen blir det gjerne 22, mens 18 åringen legger seg mellom 23 og 24 som vi andre voksne. Opp på morgen må han også. Er hjemmeværende jeg også for tiden og han blir vekt kl 9 i ferien. (da er de to andre reist på jobb for lengst) Av og til hender det vi sover til 10, men det hører til skjeldenheten for da er det vanskelig å få sovne på kvelden. Trøtt på morgenen er vi nå uansett når vi legger oss, men bedre å få mer ut av dagen en natten ;-) Kjempe å høre at noen foreldre kjører strammere linje. Det er tross alt dagen vi skal være våkne på og glede oss over - hvis ikke noe spesielt skjer på kveldstid. Personlig ville jeg nok holdt litt mer på kl 22. Uansett glir det gjerne ut litt, så kl 21 blir sikkert litt over det tidspunktet. Stå på
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2013 #17 Skrevet 11. juni 2013 Jeg er 13, og jeg må legge meg i 20.00 tiden! 21.00 i helgene. Det er sykt tidlig. Alle vennene mine legger seg i 23.00 tiden. På helsestasjonen fikk vi det rådet da barna var små: Åtte år legge seg kl åtte (20.00) Ni år legge seg kl 20.15. Og så et kvarter senere for hvert år til de er blitt eldre. Deretter må bare de voksne i familien bestemme i samråd med de unge podene, tenker jeg. 13 år og legge seg kl 20 i ukedagene og 21 i helgene blir derfor ganske så urimelig overfor den unge 13-åringen.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #18 Skrevet 11. juni 2013 Hva er dette for slags tråder, 3 like tråd bare annen alder ? Er det en å samme TS i alle trådene? Er det mulig?Anonymous poster hash: 429ce...84d
Gjest Ungdom 13 år Skrevet 26. juni 2013 #19 Skrevet 26. juni 2013 Hei, jeg er 13 år. Og jeg må gå og legge meg klokka 22:00 når jeg starter på ungdomsskolen og jeg har lagt meg 22 siden jeg var 10... Og u ferien må jeg legge meg vanligvis klokka 23:00. Noen som syns dette er for strengt?? Håper på svar...
Kjetil E Skrevet 26. juni 2013 #20 Skrevet 26. juni 2013 Jeg må bare spørre: er det vanlig å ha leggetid på ungene når de er "såppas gamle"?.. Jeg hadde fri leggetid fra jeg var rundt en 12 år gammel, og det hadde de andre vennene mine også Ikke ment dømmende, men er det vanlig? Sommeren jeg var 14 var jeg i to stive uker oppe til kl var både 3, 4 og 5. Og ditto sent oppe dagen etter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå