Gå til innhold

Nabojenta bor nesten hos oss

Anbefalte innlegg

Gjest London
Skrevet

Vi har tre barn, to gutter og ei jente. Jenta vår er 8 år, og har funnet en god vennine i nabojenta som også er 8 år.

Nabojenta vår er kjempe søt, litt beskjeden, veldig hjelpsom og alle tiders. Problemet er at hun er her hele tiden. Hun kan komme over 4 dager på rad og si at hun har fått lov av mammaen sin å ligge hos datteren vår. Vi har henne på overnattin titt og ofte, men det begynner og bli mye. Jenta spiser hos oss etter skolen neste vær dag i uken, og ofte på lørdager.

Mammaen hennes er alenemor og jeg synes det er kjempeflott at vi kan hjelpe henne med å avlaste litt med datteren, men i det siste gir moren "F?=)/&%" og sender henne over hit hele tiden. Moren har ikke dårlig råd, x manne hennes er ganske rik og hun fikk ett godt oppgjør i skilsmisseprosessen etter hva hun selv sier.

Nå har hun fått nyt kjæreste og dette tror jeg er grunnen til at hun setter datteren hos oss hele tiden. Jenta virker som hun heller egentlig vil være her hos oss, noe jeg synes er trist. For jenter på 8 skal like å være sammen med mammaen sin.

Det kokte over for meg for ett par dager siden. Jeg hadde søsteren min sin datter på besøk og jeg tenkte å ta med barna ut å spise litt mat på byen. I det vi skulle reise så kom min nabo og lurte på hva vi skulle. Jeg forklarte og hun spurte om datteren hennes kunne bli med, jeg beklaget og sa som sant var at meg + fire barn er alt som er plass til i bilen.

Hun nikket egenlig og bare forsvant, 30 sek etterpå kommer nabojenta vår springene kjempeglad for at hun skulle være med. Jeg fikk nesten sjokk og sa at da har nok mammaen din missforstått. Jeg sa at jeg skulle bli med henne bort og forklare for mammaen hennes en gang til. Til min store forbauselse sa jenta at mamma hadde akuratt reist til kjæresten!!!!!!

Det ente med at vi bestilte pizza hjem.

Jeg forklarte alt sammen for mannen min da han kom hjem, og han ble sint. Så hva gjør jeg. Jeg kan ikke stenge døren for jenta, for hun er SÅ velkommen i vårt hus. Hun er en liten engel, men hun kan ikke bo hos oss. Hvordan kan jeg få moren til å ta seg sammen. Synes hun oppfører seg skammelig ovenfor oss og spesielt sin egen datter.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må si til moren og datteren at hun f eks kan komme på besøk tre ganger i uka og overnatte en gang i uka. Når hun kommer på besøk kan hun komme kl fem og gå hjem kl halv åtte. Her må du nok helt ned på detaljnivå. Enkelte eier ikke skam i livet. Vi hadde en venn av sønnen vår i kosten i flere måneder og jeg kunne ikke nekte ham mat når han var her ved middagstid og han var sulten. Vi ba ham om å gå hjem og spise noen ganger men da sa han bare at mamma ikke var hjemme. Vi gikk til moren og sa at han kunne komme på besøk etter middagstid. Da ble hun sur og sa at hun kom senere hjem fra jobben enn oss og derfor spiste de middag senere og da ble det så lite tid igjen for gutta å leke. Den ble ikke kommentert, for å si det sånn. Men han sluttet å komme ved middagstider.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke er stakkars liten jente ja... min andre tanke er barnevernet, dog kanskje litt drastisk, men jenta kan ikke ha det så godt hjemme høres det ut... MEN

Flott å lese hvor god nabo du er da.. Kjente meg litt igjen her, dog har jeg ikke opplevd at foreldre har reist bort mens barnet har vært hos oss da... Og nå er det mitt barn som er borte hele dagen lang... Prøver å sende sms for å få hjem barnet innimellom, og da kommer vennen også, så her byttes det på :-D

Prøv å ta en samtale med moren igjen, det hadde jeg gjort.... Om hun ønsker litt avlastning kan hun jo faktisk avtale noe med deg/dere om dere er interessert... Kos med besøk men ikke på morens premisser... LYKKE TIL!!!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette var trist å lese. Tydelig at moren til jenta bruker dere som sin nye barnevakttjeneste når hun vil være med kjæresten. Jeg synes det er helt horribelt at hun sender barnet bort til dere, og før hun har forsikret seg om at dere enda var hjemme, så råkjørte hun bort til typen sin! Det er skremmende, for alt hun visste kunne dere ha satt foten hardt ned og bare dratt. Hun gjør som hun vil og bare regner med at det ordner seg.

Stakkars lille jente, hun er heldig som har dere til å ta vare på seg selv. Synd den som liksom skal gjøre det er for opptatt med å passe sitt eget beste.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ringt barnevernet etter den episoden hvor hun bare dro.

• Liker 23
Gjest London
Skrevet

Synes vel at barneværnet er litt vel mye? Jenta er både velkledd og oppegående, men søren hva vet jeg.

Er også redd for at jenta skal tro at hun ikke er velkommen her, for det er hun. Vi har høffelig sagt ifra før, MANGE ganger til moren at til tider så blir det litt mye besøk. Hun bare veiver med hånden og sier at sånn var hun også når hun var liten, overnattet hele tiden hos venner.

Jenta er ALLDRI med på aktiviteter hvis ikke vi skal. Hun og yngste vår danser gang i uka. Hvis det er noe annet vi skal den dagen, så blir nabojenta hjemme for hun blir ikke kjørt så lenge ikke vi tar henne med. Nå i det siste så har det blitt sånn at det er "normalt" for meg å ta i betraktning nabojenta når jeg planlegger dagene og ukene mine, og da er det gått alt for langt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke barnevernet trengs, men en skikkelig samtale med moren der dere ikke lar henne veive vekk noe med armene.

Etter hva du beskriver er det jo tydelig at jenta ikke har flere muligheter til å være med på ting om dere ikke kjører, eller flere å besøke om hun ikke får være med dere.

Stakkars, jeg synes helt synd i henne :(

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Synes vel at barneværnet er litt vel mye? Jenta er både velkledd og oppegående, men søren hva vet jeg.

Er også redd for at jenta skal tro at hun ikke er velkommen her, for det er hun. Vi har høffelig sagt ifra før, MANGE ganger til moren at til tider så blir det litt mye besøk. Hun bare veiver med hånden og sier at sånn var hun også når hun var liten, overnattet hele tiden hos venner.

Jenta er ALLDRI med på aktiviteter hvis ikke vi skal. Hun og yngste vår danser gang i uka. Hvis det er noe annet vi skal den dagen, så blir nabojenta hjemme for hun blir ikke kjørt så lenge ikke vi tar henne med. Nå i det siste så har det blitt sånn at det er "normalt" for meg å ta i betraktning nabojenta når jeg planlegger dagene og ukene mine, og da er det gått alt for langt.

Når moren sier at det var sånn da hun var liten, kan du jo påpeke at det burde gå begge veier; at jenta kan ta med seg din datter på daglige besøk og overnatting flere ganger i uka... for ikke å snakke om middager. Hvis det aldri passer for henne burde det være teoretisk mulig å få henne til å forstå at det ikke alltid passer (og kan bli for mye) for dere heller. Min erfaring fra barndommen (har ikke barn selv) er i hvert fall at det gikk på omgang, ikke at vi alltid dro til én familie og holdt vårt eget hus stengt. Høres trist ut for nabojenta om hun nesten ikke er velkommen i sitt eget hjem :(

• Liker 2
Gjest lillevill
Skrevet

Min mor hadde samme opplegget med en dame hun kjente når jeg var liten,husker jeg. Moren var alltid sen med å hente barnet sitt da mamma var dagmammaen til barnet. Det kom til middagstider, og barnet spiste jo da hos oss, selv om vi ikke akkurat hadde sånn veldig god råd. (Minnes godt veldig enkle middager til tider)

Mamma snakket med dama, og hennes kommentarer var "Jeg må da få lov til å slappe av litt jeg og" ol.

Han var jo bare et barn, men var godt i stand og spiste jo mye. Hun var forresten også enslig forsørger, og gjorde vel så godt hun kunne eller så godt hun visste. Det er jo ikke alle som forstår at de tråkker over grenser. Her må du bare si ifra TS.

• Liker 1
Gjest lillevill
Skrevet

Jeg lurer jommen på om dere bør prøve å unngå denne dama i en periode, slik at hun blir "avvent" dere. Feks dra på ferie i noen uker slik at hun rett og slett bare på ta seg i nakken og ta seg av datteren sin.

Når dere kommer hjem, sett grenser. Jentungen kommer farende ; "Nei, det passer ikke i kveld fordi vi skal reise bort. Men kansje Lene kan overnatte hos dere i morgen i stedet?" OL...begynn å skape balanse slik at nabodama venner seg til det faktium at man må gi for å kunne ta.

• Liker 6
Gjest Lille-pus
Skrevet

London, du må ta en rolig alvorsprat med moren til denne jenta.

Ikke anklag henne for noe, men fortell rolig hvordan dette virker på deg og på din familie.

Forklar at du gjerne har besøk av datteren hennes, men foklar også hvilke grenser dere setter, og at dere har et liv som familie. Et liv dere tenker å fortsette å ha selv om hun har en ny kjæreste som du forstår at hun gjerne vil tilbringe tid sammen med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det med aktivitet har jeg forståelse for. Sønn og en kamerat skulle begynne på en aktivitet to ganger i uka. Jeg visste moren var i full jobb, ikke bil og var alene med gutten. Jeg snakket med mor og tok på meg ansvaret å få de to guttene på aktivitet. Det gjorde meg ingenting.

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Akkurat det med aktivitet har jeg forståelse for. Sønn og en kamerat skulle begynne på en aktivitet to ganger i uka. Jeg visste moren var i full jobb, ikke bil og var alene med gutten. Jeg snakket med mor og tok på meg ansvaret å få de to guttene på aktivitet. Det gjorde meg ingenting.

Men her er det jo tydeligvis ingen slik avtale da.

• Liker 2
Gjest Bjørn82
Skrevet

Forklar moren til jenta at dere ikke fungerer som barnehage og at hun må være klar for å få datteren sin hjem til en hver tid.

Stikke av til knullkompisen sin på den måten og bare levne ungen?! Jeg tror jeg hadde klikket og tatt telefonen over til henne og forklart henne veldig godt hvordan ting skal fungere. At barna trives ilag er jo kjempebra.

Du får prøve å sende din 8åring over til henne til en hver tid. Noen eier ikke skam og de må mann forklare ekstra nøye hva som funker og ikke funker.. Jeg synes synd i den ungen som har en mor som gir blanke fan på den måten. Blir kvalm!

PS! Du er alt for snill!

• Liker 8
Skrevet

Har du nr til mora? altså mobilnr.? Jeg tror kanskje skriftlig kan hjelpe. Sånn type; Vi vil at du ringer og avtaler før X kommer og spesielt før en overnatting slik at vi kan se om det passer først, så slipper vi å skuffa barna om det ikke passer. Du vet det er jo sommertid og vi har endel planer.

Samt at du bør snakke med henne og fortelle at du synes det var virkelig dårlig gjort å sende datteren over når du hadde sagt at det ikke passet. Bruk ord som manglende folkeskikk. Og at du regner med at hun gjengjelder det med å ta med dine barn ut på noe morro i sommer siden de ikke fikk dratt siden hun saboterte det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Uff, for en trist situasjon både for dere og jenta. All ære til deg og din familie for alt dere gjør for jenta. Men noe må tydeligvis gjøres siden mor ikke vil ta i mot beskjeder fra dere.

Kan dere kontakte faren til jenta? Selv om foreldrene er skilt, så har hun vel kontakt med faren sin? Det er jo ikke sikkert han er klar over denne situasjonen. Og bor han i nærheten og er 'oppegående' kan kanskje han ta affære og ha datteren mer?

Skrevet

Uff, for en trist situasjon både for dere og jenta. All ære til deg og din familie for alt dere gjør for jenta. Men noe må tydeligvis gjøres siden mor ikke vil ta i mot beskjeder fra dere.

Kan dere kontakte faren til jenta? Selv om foreldrene er skilt, så har hun vel kontakt med faren sin? Det er jo ikke sikkert han er klar over denne situasjonen. Og bor han i nærheten og er 'oppegående' kan kanskje han ta affære og ha datteren mer?

Det synes jeg var et dårlig forslag. Jenta bor hos moren, hvorfor i alle dager ringe faren? Du aner da ingen ting om hva slags forhold foreldrene har til hverandre. Jeg synes Liv hadde et godt forslag.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ærlig talt, så virker hun jo enten rimelig som om hun driter i at dere sier nei, når hun bare tar sjansen på å dra sånn..

Da er det noe feil.

Jeg syns du bør koble inn barnevernet, fordi hun kan ikke fortsette å "sette bort" ungen sin hele tida.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Vi har tre barn, to gutter og ei jente. Jenta vår er 8 år, og har funnet en god vennine i nabojenta som også er 8 år.

Nabojenta vår er kjempe søt, litt beskjeden, veldig hjelpsom og alle tiders. Problemet er at hun er her hele tiden. Hun kan komme over 4 dager på rad og si at hun har fått lov av mammaen sin å ligge hos datteren vår. Vi har henne på overnattin titt og ofte, men det begynner og bli mye. Jenta spiser hos oss etter skolen neste vær dag i uken, og ofte på lørdager.

Mammaen hennes er alenemor og jeg synes det er kjempeflott at vi kan hjelpe henne med å avlaste litt med datteren, men i det siste gir moren "F?=)/&%" og sender henne over hit hele tiden. Moren har ikke dårlig råd, x manne hennes er ganske rik og hun fikk ett godt oppgjør i skilsmisseprosessen etter hva hun selv sier.

Nå har hun fått nyt kjæreste og dette tror jeg er grunnen til at hun setter datteren hos oss hele tiden. Jenta virker som hun heller egentlig vil være her hos oss, noe jeg synes er trist. For jenter på 8 skal like å være sammen med mammaen sin.

Det kokte over for meg for ett par dager siden. Jeg hadde søsteren min sin datter på besøk og jeg tenkte å ta med barna ut å spise litt mat på byen. I det vi skulle reise så kom min nabo og lurte på hva vi skulle. Jeg forklarte og hun spurte om datteren hennes kunne bli med, jeg beklaget og sa som sant var at meg + fire barn er alt som er plass til i bilen.

Hun nikket egenlig og bare forsvant, 30 sek etterpå kommer nabojenta vår springene kjempeglad for at hun skulle være med. Jeg fikk nesten sjokk og sa at da har nok mammaen din missforstått. Jeg sa at jeg skulle bli med henne bort og forklare for mammaen hennes en gang til. Til min store forbauselse sa jenta at mamma hadde akuratt reist til kjæresten!!!!!!

Det ente med at vi bestilte pizza hjem.

Jeg forklarte alt sammen for mannen min da han kom hjem, og han ble sint. Så hva gjør jeg. Jeg kan ikke stenge døren for jenta, for hun er SÅ velkommen i vårt hus. Hun er en liten engel, men hun kan ikke bo hos oss. Hvordan kan jeg få moren til å ta seg sammen. Synes hun oppfører seg skammelig ovenfor oss og spesielt sin egen datter.

Ei lita jente skal ikke måtte oppleve slikt som denne jenta gjør. Det er utrolig bra gjort av dere å ta hånd om denne jenta og det skal dere ikke kritiseres for! Men det ser ut til at moren utnytter dere, og at hun er veldig frekk i så måte.

Det er åpenbart at dette er omsorgssvikt. Moren kan ikke etterlate barnet sitt på denne måten, selv om dere er ordentlige og kjærlige voksne. Jenta er hennes ansvar og fortjener all hennes kjærlighet og oppmerksomhet.

Dere må rett og slett sette foten ned. Ring på døra til moren og be om å få snakke med henne på tomannshånd. Si i fra på en rolig måte at dere ser dere nødt til å sende en bekymringsmelding til barnevernet - eventuelt jentas far. Dere kan ikke sjekke om moren skjerper seg eller ikke, så dere bør ikke fremsette det som en trussel hvis hun ikke skjerper seg. For dere vet ikke om hun skjerper seg eller ei.

Dere kan ikke dekke over morens omsorgssvikt. Barnet fortjener omsorgspersoner som tar sitt ansvar på alvor. Kontakt faren eller barnevernet og forklar hva som foregår.

Endret av Tullepia
  • Liker 4
Gjest reebok
Skrevet

:hakeslepp:

Hva har skjedd med normal folkeskikk nå til dags egentlig? Ikke bare i denne sammenhengen, men i alle slags ulike typer situasjoner... Jeg blir helt sjokkert hva folk får seg til å gjøre, jeg.

Da jeg var 10 år, og det begynner å bli rundt 15 år siden, så var mine foreldre nøye på at om jeg skulle dra bort hos noen, fikk jeg ikke lov å spise der borte, jeg måtte alltid spise først, eller komme hjem om jeg ble sulten. Barn på besøk hos oss, ble henvist til stua eller rommet mitt for å leke "Nå kan du gå på rommet og leke med noe mens xxxxx og vi spiser middag". Kanskje det var litt frekt av mine, men på en annen side så hadde vi det trangt og hadde ikke nok middag til flere enn oss som regel. Om det skulle ha blitt en vane at et par venner av meg eller min søsken skulle hver dag spise med oss, tror jeg det hadde sprengt matbudsjettet til himmels.

Nå har det jo i ditt tilfelle sklidd ut litt med at du er alt for snill (med jenta som er kjempefint selvsagt, men ikke så fint med å være for snill med mora), så her må du som foreslått her ta en prat med henne, og gi det inn med teskje.

"Du, du misforsto visst det jeg sa her? Vi sa ikke at Xxxxx kunne bli med, men da jeg skulle hente deg, var du allerede dratt? Enn om dattra di hadde blitt igjen alene? Det hadde jo blitt katastrofe"

"Hyggelig at xxxx kommer på besøk, men etter kl tt vil vi gjerne ha familietid hjemme hos oss."

"Neste uke, når passer det for xxx hvis hun vi ligge over hos dattra mi? Hos oss passer det fredag eller lørdag (f.eks). Resten av uka har vi andre planer."

Ellers støtter jeg forslaget om å sende dattra di over hos naboen også, ikke for å ta igjen med samme mynt, men for å vise hva slags regler dere forholder dere til (Dattra må komme hjem og spise middag til kl tt, og være hjemme igjen innen kl tt.)

Lykke til!

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...