Gå til innhold

13 åringen min vil på ferie alene med vennine

Anbefalte innlegg

Gjest Kiss12
Skrevet (endret)

Hei :)

Av forskjellige årsaker har ikke jeg og mannen mulighet til å ta med barna på noe sommerferie, bortsett fra på hytta i år. 13 åringen i huset (fyller straks 14) elsker å reise og vil gjerne på en litt lengre tur en bare til hytta. Her en kveld spurte hun om hun og en vennine kunne dra alene fra Trondheim til Oslo. Jeg kjenner denne vennina ganske godt og sånn som min datter er hun en veldig moden og ansvarsfull jente (hun er 15 år).

Jeg er en veldig god vennine med denne veninnas mor. Vennina har, som jeg har forstått på dattera mi, fått klarsignal. I Oslo tenkte de å bo til venninas onkel og tante (jeg eller mannen har aldri møtt dem).

Synes dere at jeg skal gi henne lov til dette? Hun har vært alene i Oslo sammen med søstra si før, men da bodde de til et familiemedlem fra vår familie, og da var de sammen med dem hele tiden. Nå er de jo litt gamlere, så jeg tror at de tenker å være litt mere alene enn jenta mi og søstra var når de dro alene (slik at de bare sover, spiser noen måltider der og evt. er der litt om kveldene).

Hun er veldig moden og ansvarsfull, og jeg tviler ikke på at hun hadde greid seg i Oslo sammen med denne jenta noen dager. Men det er jo uansett en del mer kriminalitet i Oslo enn det vi er vant til (bor i ei lita bygd), og hun er jo tross alt bare 13 år.

Håper på litt hjelp her! :) Beklager om det ble litt mange skrivefeil, tastaturet er litt ødelagt...

Endret av Kiss12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring onkelen og tanta i Oslo. Snakk med dem og dann deg et inntrykk av hvordan de er. Hva slags regler de skal ha for innetider osv, og hvordan passer det overens med hva du synes?

Snakk også med foreldrene til venninna, kanskje du kjenner dem allerede? Er de "skikkelige folk" og synes det er greit å sende sin egen datter ned dit, skal det vel mye til at det er noe problem :)

Nøkkelen her er at de voksne snakker sammen, og at ungdommen vet at de voksne snakker. Får du en ok magefølelse, så ser jeg ingen spesielle hindringer. Du kan jo holde daglig kontakt med henne på telefonen.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Håper ikke jeg blir slaktet av mobben her nå, men jeg syns du skal la henne dra :) Det høres ut som en fin måte å la henne snuse på voksenlivet. En 14-åring, som også oppfører seg modent, kan fint klare seg på en sånn tur. Oslo er heller ikke spesielt farlig altså ;)

Men kanskje ta en prat med denne onkelen og tanta for å høre at de har litt grunnregler som passer for en 14-åring? F.eks. at de har en grense for hvor lenge de kan være ute om kvelden.

Endret av Mary Poppins
  • Liker 9
Skrevet

Jeg hadde ikke latt to 13 år gamle jenter reise på tur til noen jeg ikke visste hvem var, nei, for uansett ansvarsbevissthet og modenhet, så er de tross alt bare ungdomsskoleelever.

Jeg stusser litt over formuleringen din om at du er veldig god venninne med din datters venninne, men du nevner ikke hennes foreldre med ett ord? Jeg synes at du bør prate lenge med foreldrene til denne venninnen og forsikre deg om at de jentene skal bo hos er "ordentlige folk". Dernest bør du og venninnens foreldre bli enige om et sett regler for jentene som familiemedlemmene de skal bo hos skal håndheve.

Oslo er en storby. Nå i våres og sommer har det vært en bråte med overfallsvoldtekter av kvinner i byen, for å nevne noe. Mye kan skje med jentene når de er på tur alene sånn, og i alle fall om de tror at de skal "leve voksenlivet" alene på tur før de strengt tatt er gamle nok til det. Jeg ville vegret meg mot å sende dem avgårde slik som du skisserer.

• Liker 6
Gjest Kiss12
Skrevet

Jeg hadde ikke latt to 13 år gamle jenter reise på tur til noen jeg ikke visste hvem var, nei, for uansett ansvarsbevissthet og modenhet, så er de tross alt bare ungdomsskoleelever.

Jeg stusser litt over formuleringen din om at du er veldig god venninne med din datters venninne, men du nevner ikke hennes foreldre med ett ord? Jeg synes at du bør prate lenge med foreldrene til denne venninnen og forsikre deg om at de jentene skal bo hos er "ordentlige folk". Dernest bør du og venninnens foreldre bli enige om et sett regler for jentene som familiemedlemmene de skal bo hos skal håndheve.

Oslo er en storby. Nå i våres og sommer har det vært en bråte med overfallsvoldtekter av kvinner i byen, for å nevne noe. Mye kan skje med jentene når de er på tur alene sånn, og i alle fall om de tror at de skal "leve voksenlivet" alene på tur før de strengt tatt er gamle nok til det. Jeg ville vegret meg mot å sende dem avgårde slik som du skisserer.

Jeg skrev jo at "Jeg er en veldig god vennine med denne veninnas mor," så jeg nevnte foreldrene, ihvertfall en av dem. Jeg kan jo også nevne at vi kjenner mannen også, har barn i felles klasse osv.

Gjest Kiss12
Skrevet

Takk for svar alle sammen :) Jeg tror nok kanskje at det blir til at hun får lov, men som noen av dere skrev, så skal jeg ringe onkelen og tanta til vennina hennes først for å danne med et inntrykk av hvordan de er og "lage noen husregler" :)

AnonymBruker
Skrevet

Ring onkelen og tanta i Oslo. Snakk med dem og dann deg et inntrykk av hvordan de er. Hva slags regler de skal ha for innetider osv, og hvordan passer det overens med hva du synes?

Snakk også med foreldrene til venninna, kanskje du kjenner dem allerede? Er de "skikkelige folk" og synes det er greit å sende sin egen datter ned dit, skal det vel mye til at det er noe problem :)

Nøkkelen her er at de voksne snakker sammen, og at ungdommen vet at de voksne snakker. Får du en ok magefølelse, så ser jeg ingen spesielle hindringer. Du kan jo holde daglig kontakt med henne på telefonen.

Har et hot tips til deg: lest startinnlegget ordentlig først! Halvparten av de som svarer her på KG gjør jo faen ikke det :klaske:

• Liker 4
Skrevet

Har et hot tips til deg: lest startinnlegget ordentlig først! Halvparten av de som svarer her på KG gjør jo faen ikke det :klaske:

Ja... før du river av deg alt håret, kan jeg informere om at TS har redigert den setningen mens jeg skrev svaret mitt. Slik den sto opprinnelig, ga den ingen mening, og sa i hvert fall ingenting om hvorvidt hun kjente foreldrene.

• Liker 2
Gjest Kiss12
Skrevet (endret)

Ja, det skulle jeg kanskje skrevet. I startinnlegget skrev jeg at jeg var god vennine med datteren min sin vennine, men jeg skulle egentlig skrive venninas MOR (altså, jeg kjenner begge to). :)

Må bare beklage, tastaturet er litt ødelagt og lyset på skjermen er dårlig, så jeg ser ikke helt hva jeg skriver..

Endret av Kiss12
Skrevet

Jeg ville latt henne dra :) Da jeg var på den alderen reiste jeg og venninna mi ti timer med tog til Stockholm og besøkte hennes tante og onkel. En fantastisk tur :)

• Liker 2
Skrevet

Synes også et poeng her må være hvor modne og ansvarsbevisste disse to jentene er når de er SAMMEN (alene). Jeg var også ganske "voksen" for alderen da jeg var 13-14-15, men det var et par av venninnene mine som jeg fant på mere "tull og tøys" med ,enn andre.

• Liker 1
Skrevet

For unge - for lang reise uten voksen. Hvis det er snakk om togreise til Oslo og voksen møter de på stasjonen er det vel kanskje noe annet. Jeg tror ts er i tvil ettersom hun spør om det her, hvis man tviler er det kanskje best å la være? :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at jeg må være streng, for jeg hadde ikke tenkt på det ett minutt engang. Helt uaktuelt!

13/14 åringer er i mine øyne ikke modne for hva som kan vente dem i en stor og ukjent by som Oslo er for dem.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville aldri i livet latt min 13 år gamle datter reist alene til Oslo sammen med en jevngammel venninne! Hva om det skjer noe på turen.. At hun blir syk, ranet eller hva som helst, og er langt hjemmefra uten foreldre... Jeg synes hun er for ung, men nå er det heller ikke min datter, så.. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ja, kjempefarlig på NSB! :fnise:

De skal da bo hos slektninger, nå må dere legge bort bommullen, damer.

• Liker 12
Skrevet (endret)

Jeg skjønner at jeg må ha hatt særdeles lite strenge foreldre som tilogmed lot meg dra på språkreise til Malta med en venninne da vi var 14. Som de fleste andre av mine jevnaldrende... Det er da ikke så unaturlig at tenåringer i den alderen får prøve seg litt på egenhånd? I TS sitt tilfelle så er det jo uansett en onkel og tante med i bildet.

Og jeg er vokst opp i Oslo, så jeg har ferdes mye rundt i storbyen på egenhånd, også som 13/14-åring. Et mirakel at jeg ikke ble ranet, voldtatt, you name it...

Edit: måtte legge til noe.

Endret av Mary Poppins
  • Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville aldri i livet latt min 13 år gamle datter reist alene til Oslo sammen med en jevngammel venninne! Hva om det skjer noe på turen.. At hun blir syk, ranet eller hva som helst, og er langt hjemmefra uten foreldre... Jeg synes hun er for ung, men nå er det heller ikke min datter, så.. :)

Enig i deg.

Hadde ikke betenkt meg engang med å svare nei til min 13 åring om noe slikt.

Hadde ikke engang sendt h*n alene med en venn til Oslo på dagstur uten følge av voksen. (vi bor få mil utenfor Oslo)

Vår elste fikk først dra til Oslo alene med venner i fjord, da var han 16 og hadde med 3 andre venner vi stolte på. Men det var bare dagstur og tilbake før kveldsmorroa starter.

Selv i år da han er 17 er det kun på dagtid han får lov til å oppholde seg i byen, men må pent komme hjem før festlighetene starter der.

Ja mulig det er litt vel strengt, men Oslo er en by barn og unge ungdommer fort kan rote seg bort i ting de ikke burde.

• Liker 1
Skrevet

Enig i deg.

Hadde ikke betenkt meg engang med å svare nei til min 13 åring om noe slikt.

Hadde ikke engang sendt h*n alene med en venn til Oslo på dagstur uten følge av voksen. (vi bor få mil utenfor Oslo)

Vår elste fikk først dra til Oslo alene med venner i fjord, da var han 16 og hadde med 3 andre venner vi stolte på. Men det var bare dagstur og tilbake før kveldsmorroa starter.

Selv i år da han er 17 er det kun på dagtid han får lov til å oppholde seg i byen, men må pent komme hjem før festlighetene starter der.

Ja mulig det er litt vel strengt, men Oslo er en by barn og unge ungdommer fort kan rote seg bort i ting de ikke burde.

Herregud... ta deg en tur til Oslo selv, du. Skulle tro man ble sugd lukt ned i helvete i det man gikk av toget på Oslo S, jo.

• Liker 6
Gjest Gjest
Skrevet

Herregud... ta deg en tur til Oslo selv, du. Skulle tro man ble sugd lukt ned i helvete i det man gikk av toget på Oslo S, jo.

Som sagt så bor vi få mil utenfor oslo, selvfølgelig er vi i oslo titt og ofte. Da ser en også litt av hvert.

Er derfor vi også har grunnlag nok til å være strenge :filer:

Skrevet

Som sagt så bor vi få mil utenfor oslo, selvfølgelig er vi i oslo titt og ofte. Da ser en også litt av hvert.

Er derfor vi også har grunnlag nok til å være strenge :filer:

Så du mener at alle tenåringer under 16 i Oslo bør ha tilsyn 24-7? Iom at det er så livsfarlig å være her mener jeg..?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...