Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å ta noe kurs innen medisin eller lære mer førstehjelp.

Husker vi lærte noe da jeg tok sånn trafikalt grunnkurs. Iforhold til trafikkulykker og indre blødning etc. Veldig intressant.

Hvor kan man ta slike kurs? Lære enda mer? For eksempel kunne jeg tenke meg å lære sånn hjertestarter. Og mer førstehjelp.

Lurer også på hvordan man får autorisasjon til å sette sprøyter og gi medisiner?

Jobbet en sommer i en bh.hage med barn med epilepsi og som var funksjonshemmede, det var så mye spennende å lære. Men var der ikke så lenge.

Kunne tenkt meg å lære hva man skal gjøre når noen får epileptisk anfall, sette sprøyter, mer om grunnleggende medisiner, smertestillende etc. Det som er vanlig å gi. Hvordan gir man oksygen til noen som har sluttet å puste. Masse.

Noen som vet hvor jeg kan ta slike kurs? Eller i forbindelse med en jobb?

Er jo også fint å ha på cv'en sikkert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan f.eks melde deg inn i Røde Kors eller Norsk Folkehjelp, de tilbyr kurs innenfor ulike typer førstehjelp. Blir du ned i Røde Kors hjelpekorps eller Norsk Folkehjelp sanitet kan du nok etter hvert lære mer avanserte ting enn basal førstehjelp også.

Synes for øvrig det er veldig bra at du har denne interessen! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å ta noe kurs innen medisin eller lære mer førstehjelp.

Husker vi lærte noe da jeg tok sånn trafikalt grunnkurs. Iforhold til trafikkulykker og indre blødning etc. Veldig intressant.

Hvor kan man ta slike kurs? Lære enda mer? For eksempel kunne jeg tenke meg å lære sånn hjertestarter. Og mer førstehjelp.

*Slike kurs kan du få f.eks. gjennom Røde Kors. Ved å være med som frivillig i Røde Kors Hjelpekorps, kan du også få mulighet til å utøve førstehjelpen du lærer på kurs.*

Lurer også på hvordan man får autorisasjon til å sette sprøyter og gi medisiner?

Da må du gå sykepleien.

Jobbet en sommer i en bh.hage med barn med epilepsi og som var funksjonshemmede, det var så mye spennende å lære. Men var der ikke så lenge.

Kunne tenkt meg å lære hva man skal gjøre når noen får epileptisk anfall, sette sprøyter, mer om grunnleggende medisiner, smertestillende etc. Det som er vanlig å gi. Hvordan gir man oksygen til noen som har sluttet å puste. Masse.

Noen som vet hvor jeg kan ta slike kurs? Eller i forbindelse med en jobb?

*Eventuelt kan du søke deg til saniteten i Forsvaret. Da er det ikke så "strengt" som når du tar en sykepleierutdanning. Det er mer kursbasert, men det er fortsatt mulighet for å lære å sette sprøyter, legge venfloner, mye førstehjelp osv., selv om du ikke får lov til å gjøre dette sivilt.

Eller hva med å utdanne deg til ambulansearbeider?*

Er jo også fint å ha på cv'en sikkert.

AnonymBruker
Skrevet

Røde kors og Norsk luftambulanse holder kurs i førstehjelp. Alt fra grunnkurs og oppover.

Men å sette sprøyter og mere avanserte prosedyrer læres man ikke opp i. Da må du være helsepersonell (som oftest sykepleier).

Kjempe bra at du er interessert i førstehjelp!

AnonymBruker
Skrevet

Ja er veldig interessert i det :) Går til og med rundt med sånn liten maske i veska hvis man skal gi førstehjelp.

Men dere som sier røde kors og lignende, skal jeg bli medlem da? Og så får medlemmer tilbud om kurs? Eller må man melde seg som frivillig? Leser inne på røde kors om å være frivillig, men det virker som man gjør ting som å besøke eldre hjemme, være med flyktninger og sånt, fint det så klart, men kanskje ikke akkurat noe man trenger første hjelp for?

Skrevet

Det er Røde Kors hjelpekorps som driver med førstehjelp, livredning, leteaksjoner etc. Besøkstilbud går under frivillighetssentralen.

Skrevet

Rovere, og andre speidergrupper har også slike gjennomganger. Google BHLR

AnonymBruker
Skrevet

Les om hjelpekorpset her. De driver med kursing i førstehjelp og har førstehjelpsvakt på idrettsarragement, på fjellet, hjelper til i leteaksjoner osv. Har vært medlem selv i mange år, men driver ikke med det nå lenger.

Skrevet

Hjelpekorpset høres ut som noe du kan trives med :)

Men en ting. Du sier: "Kunne tenkt meg å lære hva man skal gjøre når noen får epileptisk anfall, sette sprøyter, mer om grunnleggende medisiner, smertestillende etc. Det som er vanlig å gi. Hvordan gir man oksygen til noen som har sluttet å puste. Masse."

Som sivilt personell har man dessverre ikke mulighet til å sette sprøyter, dele ut medisiner eller administrere 02 til mennesker med respirasjonsstans. Dette har med pasientsikkerhet å gjøre :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for linker Jay og dere andre :)

Vil melde meg i hjelpekorpset.. og i norske luftambulanse, hehe. Virker spennende! Jeg bor jo i Oslo, så vet ikke om jeg får hjulpet så mye da...

Skjønner at det blir vanskelig å finne noe hvor man får gjort alt ja. Men kan jo begynne med førstehjelp da :)

Skrevet

Hjelpekorpset i Oslo er relativt stort, men hvis du sender dem en mail har de sikkert plass til deg i en av aspiranttroppene til høsten :) Hvis du ikke har noe imot litt reising kan det hende Bærum eller Asker også kan være aktuelle, dersom du vil være i en litt mindre gruppe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...