Gå til innhold

Hvordan fungerer egentlig en skritteller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I dag fikk jeg min nye skritteller, har stilt den inn og alt, så det er ikke noe problem.

Men så skulle jeg ut og prøve den, og hektet den fast i buksekanten i hoften, da registrerte den ikke alt tror jeg, for jeg talte noen skritt for å sjekke etterpå. Den misset ganske mange. Så satte jeg den fast i skoen min, og da registrerte den alle sammen.

Men jeg gikk rolig da, hva om jeg hadde løpt, hadde den fått det med seg?

Hvordan vet den at vi er i bevegelse? Litt artig, synes jeg..

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/570046-hvordan-fungerer-egentlig-en-skritteller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min kan stilles inn til sensitivitet. Den var overfølsom da jeg fikk den, tjue talte (i hodet mitt) skritt ble til nesten tretti. Men justerte følsomheten på samme meny som jeg stilte ca skrittavstand og slikt.

Jeg har bare en sånn helt vanlig en til 100kr fra nettet, "multifunksjonell skritteller" fra skritteller.no :)

Den kan ikke stilles noe sensitivitet tror jeg, men den er ganske nøyaktig egentlig. Så vidt jeg vet nå.

Annonse

Skal ikke garantere for at dette er rett, men jeg mener den har en slags pendel innvendig som beveger seg fram og tilbake når vi beveger oss. For hver gang denne går i en ytterstilling så registreres et signal om at vi har tatt et skritt.

Hm, var inne på rett spor, men det er visst mer komplisert enn jeg forestilte meg. Her er forklaringen.

AnonymBruker

Ja, den min teller kalorier også, men jeg ble litt skuffa da jeg så inni at hvis man veier rundt 40-60 kg ( veier 55 ) så forbrenner man bare rundt 200 kcal pr 10 000 skritt, mens en person på 100 kg, forbrenner opptil 500. Det er jo logisk, men likevel hehe :)

Dessuten får ikke den med seg hvor mye vektene mine veier eller om jeg løper oppover en knallhardt bakke heller, til det skulle en vel hatt pulsklokke eller noe :)

AnonymBruker

Skal ikke garantere for at dette er rett, men jeg mener den har en slags pendel innvendig som beveger seg fram og tilbake når vi beveger oss. For hver gang denne går i en ytterstilling så registreres et signal om at vi har tatt et skritt.

Hm, var inne på rett spor, men det er visst mer komplisert enn jeg forestilte meg. Her er forklaringen.

Aha, takk! Da burde jeg ha den der jeg faktisk svinger med kroppen da, så den registrerer at jeg har løftet på ræven :)

Det er den ekstreme billigvarianten til 50 kroner.

De litt mer forseggjorte har et akselerometer, noe som er mye mer følsomt og nøyaktig. Ikke spør meg hva et akselerometer egentlig GJØR, rent konkret, eller fysikken bak det, for jeg ANER ikke. Men det måler akselerasjon I dette tilfellet det lille dumpet for hvert skritt. Og det er ingen kjip liten pendel.

Jeg tipper at det er basert på piezo-elektrisitet eller noe annet kult.

Endret av Mann 42
  • Liker 1

Jeg tipper at det er basert på piezo-elektrisitet eller noe annet kult.

Jepp, leser du linken jeg la inn så er det referanse der til piezoelektriske tellere, men der sporet jeg såpass av at jeg ikke prøvde meg på videre forklaringer :ler: . Jeg lærte visst om piezoelektriske et eller annet i en fordums fysikktime, men det er temmelig utvisket nå så jeg ville ikke bevege meg ut på dypt vann med flere kommentarer på det fenomenet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...