Gå til innhold

Er det sent/passe eller tidlig for en 11åring å legge seg halv 12?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det er helg, er det da sent for en 11 åring å legge seg halv 12? Når burde det evt være sukkerstopp?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altfor sent. Her er 11-åringen i seng innen 10, ofte før. Sukkerstopp senest en time før leggetid.

Skrevet

Ok. Takk for svar

Skrevet

Jeg synes det var sent, altfor sent..... Vet ikke hvilken leggetid 11åringen har på hverdagene. At leggetiden i helgene er litt mer enn hverdag synes jeg er greit, men ikke så veldig mye lengere. jeg synes 21.30 hørtes mer rimelig ut.

AnonymBruker
Skrevet

Sent

AnonymBruker
Skrevet

Altfor sent. Her er 11-åringen i seng innen 10, ofte før. Sukkerstopp senest en time før leggetid.

Vil pressisere at dette gjelder fredag og lørdag kveld. Tidligere i seng på hverdager.

Skrevet

Jeg er enig. Men her i huset er jeg "den strenge" og de er ikke mine barn. 11åringen er i seng kl 21 man-fredag.

Skrevet

Jeg synes det var altfor sent.

Skrevet

Altfor sent. Uansett om det er helg eller ikke bør ikke døgnrytmen forskyves så veldig, da er ikke ungen ajour igjen på søvn før onsdag..

Skrevet

Jeg synes det er sent. 10 åringen min legger seg kl 21.30 i helgen.

Har han vært hos faren i helgen og lagt seg senere, har han mer problemer å få sove søndags kveld og er stuptrøtt mandags morgen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det kommer an på når han står opp og når han er trøtt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

10-åringen min slokker lys 20.30 når hun skal på skolen dagen etterpå.

I helgene er hun som oftest i seng senest 21.30, av og til litt tidligere, en sjelden gang senere.

Sukkerstopp har vi ingenting som heter, men hvis du tenker på godterier, er det lørdagskvelden, og deles som oftest ut rundt 18.00.

Skrevet

Det som jeg husker var stas med helgen var at jeg fikk være med på å bestemme leggetid etc. selv. Syns ikke det er nødvendige å ha så strenge rutiner i helgen, men alt innenfor en grense selfølgelig.

Gjest Eurodice
Skrevet

Når det er helg, er det da sent for en 11 åring å legge seg halv 12? Når burde det evt være sukkerstopp?

Hva mener du med sukkerstopp? Sitter 11-åringen og spiser snop i timevis?

Jeg synes kl. halv 12 er altfor sent for 11-åringen å legge seg, kl. 22 senest på en lørdag kveld.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det høres for sent ut. Samtidig, hvis barnet står opp tidlig likevel, er det kanskje ikke så farlig. Men dumt å lære seg å forskyve døgnrytmen for mye i så ung alder (og det kommer fra et notorisk b-menneske). Husker at i feriene var en del av de jevnaldrende barna på hytta oppe så lenge og vel så det, så i lengre friperioder det kanskje mer ok (vi måtte riktignok alltid legge oss tidligere da vi var på den alderen)? Men i vanlige helger synes jeg det er unødvendig. Tenker også litt sånn at HVORFOR skal et såpass lite barn være oppe så seint?

Skrevet

I en helg: for sent

På ferie, hvor det er flere barn oppe, det fortsatt er lyst etc, ser jeg ikke noe problem i det!:)

Gjest Bjørn82
Skrevet

En 11 åring bør jo ha leggetider også i ferie og fritid. At det kan skje at han/hun er oppe til nærmere midnatt ser jeg ikke noe problem i.

Jeg sier ikke noe på at forskjellige familier har forskjellige rutiner, men i min familie er det regler og rutiner å forholde seg til så midnatt ville vært helt uaktuelt for mine barn dersom det ikke var i forbindelse med en spesiell anledning.

Gjest Kiss12
Skrevet

Jeg synes ikke det er for sent. 11 åringen min legger seg rundt halv ti på hverdager og i elleve/tolv tiden i helger, men det spørs litt. Om han f.eks sitter og ser film får han lov til å se ferdig den først. Kan forøvrig legge til at han ikke får lov til å være ute lengre enn til klokka 9, så om han skal være oppe så lenge skal han være hjemme!

13 åringen legger seg litt før elleve på hverdager og er oppe helt til hun blir trøtt i helger (noen ganger er dette i 11/12-tiden, andre ganger i 2/3-tiden). Noen ganger legger jeg meg før henne, noe jeg synes er helt greit, fordi jeg vet at hun bare ser film e.l så sent. :)

Men det avhenger jo også litt av hvor mye søvn barnet trenger og ting som det. 11 åringen min vil jo helst være så lenge oppe som han kan fordi han synes det er gøy, uansett hvor trøtt han er, men 13 åringen legger seg så fort hun blir trøtt.

Kanskje litt kronglete svar, men håper du skjønte hva jeg mente :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...