Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdig utdannet i år etter totalt 6 år på skolebenken, men blir dårlig bare ved tanken på de kjedelige kontorjobbene jeg har søkt på her i Norge. Det er så mye mer jeg vil oppleve og utforske og jeg føler meg egentlig langt fra klar til å slå meg til ro med en 8-4 jobb ennå. Har utrolig lyst å jobbe i utlandet, men det at jeg ikke kan andre språk enn engelsk (tysken er nokså rusten) begrenser mulighetene noe, og dessuten vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne å lete (begrenset hva man finner på nav). Jeg vet at work & travel er en mulighet, men de fleste tar jo et work & travel år enten FØR de begynner å studere eller etter en bachelor. Som nyutdannet med mastergrad føler jeg at det blir litt useriøst å gjøre noe sånt, og jeg har jo tross alt et ganske stort studielån som skal betales tilbake også :forvirret: Men det jeg lurer på er: Kan man ha jobber som krever utdanning eller som i det minste gir litt relevant arbeidserfaring eller kan man bare jobbe på bondegård og lignende med et sånt visum? Og hvordan finner man jobb gjennom denne ordningen, er det selskapet som tilbyr visumet som ordner med? Og sist men ikke minst: Er det galskap å gjøre noe sånt etter en lang utdanning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke galskap! Det er kjempeviktig å leve livet litt og følge det du har lyst til i blandt. Etter så mye hard skolejobbing, synes du ikke du fortjener litt moro også da? :klemmer:

Jeg har kun reist Work and Travel i Storbritannia. Hadde ingen utdannelse, så jeg var ikke i samme situasjon som deg. Men ble ganske kjent med jobbmarkedet der, og tror ikke det vil være umulig å få relevante jobber. Skandinaver er stort sett godt ansette i jobbmarkedet er mitt inntrykk.

For oss funket det sånn at firmaet (x-plore.no) hjalp til med å tipse om jobber, men vi måtte selv søke og ordne. Men vi fikk god hjelp med å skaffe skattekort og andre nødvendigheter.

Jeg anbefaler virkelig å dra ut og reise og jobbe. Er det noe du drømmer om anbefaler jeg å gå for det. Jeg tror dessuten mange arbeidsgivere ser positivt på at man har levd litt i andre land. Og husk, man lever bare en gang :)

Lykke til!

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Hva med å kombinere masteren din med noe lignende Work & Travel? Det finnes jo organisasjoner for det meste, hvor du både kunne fått relevant erfaring og samtidig hatt det gøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...