Gå til innhold

Curling


Creo

Anbefalte innlegg

- Vet du hva jeg gjorde i natt?

- Nei.

- Det var faktisk kjempemoro!

- Ja?

- Jeg så på curling!! (*jippihurraoghoppeoppogned*)

Ehm. Jeg ser ikke hverken poenget, underholdningen eller reglene (har muligens en sammenheng) i dette spillet, men er åpen for påfyll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Creo

Curling er faktisk kjempeartig icon_smile.gif

Har ikke fått sett noen hele kamper i OL denne gangen, men finalen Canada - Norge skal jeg få med meg - gleder meg.

Enkelt å greit går curling ut på å få flest av sine egne steiner i boet (sirkel på isen), og å få motstanderens ut icon_biggrin.gif

Det er fire spillere på hvert lag. En curler (sender steinen av gårde), to koster, og en står nede i boet og hjelper til med siktingen/ kommer med tips til den som skal sende steinen av gårde.

Vanskelig er det ikke å forstå icon_smile.gif

Kos deg med finalen, du også!

_________________

*Astra*1212[ Dette Innlegg er endret av: Astra den 2002-02-21 12:41 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg og icon_smile.gif

Og satt nesten med hjertet i halsen når Andreas Schwaller reiste seg rett opp etter den siste kulen og viste så tydelig at den var han ikke fornøyd med.

Og finalen ja den skal ses så da blir det curling kveld her i huset, enten mannen vil eller ei icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Held på å sette meg inn i reglane for tida sjølv. Så vidt eg har forstått, spelar dei runder (et visst antall steinar kvar), og den som vinn runda, får ett poeng. For å vinne ei runde, må laget ha fleire steinar inne i boet (rundingen) enn motparten når runda er slutt. Så eigentleg går det ut på å slå ut dei andre sine steinar og gjere slik at dei andre ikkje slår ut våre steinar.

Eller er eg heilt ute på glattisen no?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

I hver kamp har hvert lag 75 min hver til å spille hele kampen på. En kamp er på 10 omganger. I en omgang har hvert lag 8 stener. Hvert medlem på laget curler 2 baller hver pr. omgang og rekkefølgen er lik gjennom hele kampen.

En skal få flest mulig kuler på best plassering altså så nærme midten som mulig i boet (innenfor den røde ringen). Dersom det ene laget har f.eks 4 kuler inni boet men kun to av de har bedre plassering enn den beste til det andre laget får de to poeng. Hadde 4 kuler hatt bedre plassering enn det andre laget sine hadde de fått 4 poeng. Dersom ingen har kuler inni boet er det null poeng. De legger opp guarder som skal beskytte kulene inni boet og det andre laget prøver da å få vekk så mange av motstanderens kuler som mulig. Både guarder og selvføgelig de med god plassering inni boet. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Curling er kjempestas! Vi vant gull i natt, og det skal feires med en god natts søvn!

Skal vurdere om jeg skal melde meg inn i et curliglag. Syns det er utrolig gøy å se på!!!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, satt oppe og så på Curling-gullet ble tatt i natt, SUPERT.

Var faktisk å spilte Curling selv her en kveld, på Bygdøy. Det var myyee vanskeligere enn det så ut til! Det er masse teknikk å tenke på, og at det går an å få satt stenene så nøyaktig er imponerende. Men det var kjempemorsomt å prøve, håper flere får opp øyene for denne sporten! Som Marianne sa,du får ett poeng for hver sten du har nærmere midten en det andre laget.

_________________

vinke.gif Hilsen Ellen.1212[ Dette Innlegg er endret av: Ellen den 2002-02-23 10:13 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi begge har fri på jobb så har vi sett om natten vi også.

Aldri brydd meg om denne sporten før i år.

Var litt artig å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curling er moro detHehe.gif Jeg har lært utrolig mye om curling i løpet av OL - før visste jeg at det var noen menn/damer som løp rundt på isen med steiner og koster, men det var i grunnen også alt:) Pappa'n min og jeg satt oppe og så curlingfinalen mellom Norge og Canada i sin helhet, og jeg tok meg selv i å bite negler underveis, det var jo faktisk spennende:) Fortsatt må jeg innrømme at jeg synes det er en noe *kremt* komisk idrett, og at den kanskje ikke har så altfor mye i vinter-OL å gjøre, men det er jo litt gøy likevel da... Det har i det minste mer med vinter og sport å gjøre enn bridgeHehe.gif

_________________

hoppe.gif

[ Dette Innlegg er endret av: kitchenwitch den 2002-02-25 21:55 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: kitchenwitch den 2002-02-25 21:56 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mener dere virkelig at dette er SPORT???? Hallo???? OL dreier seg vel om idrett og fysiske utøvelser? Jeg fatter ikke at curling har noe i OL å gjøre. Ikke Bridge heller! Uansett hvor moro det enn måtte være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprangridning er vel også en OL-gren, men det er vel ikke den mest fysisk krevende grenen?

Veit heller ikke om akegrenene er like slitsomme som 10.000 meter skøyter eller 5 mil langrenn...

La curling bestå som OL-gren -det er kjempemorsomt og underholdende!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Curling tja? Følger omtrent like mye med på curling som resten av sporten på TV (les: svært lite). Om det er fysisk anstrengende har jeg rett og slett ingen formening om da jeg aldri har forsøkt det selv.

Men må bare kommentere Astras innlegg. Sprangridning er faktisk svært krevende fysisk - all ridning er faktisk det. Det kan nok synes som en "bare sitter der på hesteryggen," men jeg kan love deg at du bruker en god del muskler du knapt vet du har!! (Nå snakker jeg selvsagt ikke om en "sitte-på-tur" a'la ponniridning i Legoland - men så har ikke det så mye med ridning å gjøre heller da...)

Bare et lite hjertesukk fra en som er vant til å få kommentarer om at ridning knapt kan betegnes som trening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Fiaflickan -jeg veit at man trenger å bruke muskler på sprangridning også, men jeg vil ikke sammenlikne det med 5 mil på ski eller et kunstløp:-)

Når det gjelder curling, er det vel mer presisjon enn styrke som er imponerende.

Det jeg prøvde å si, er at enhver idrettsgrein har sin sjarm -også sprangridning. Det trenger nødvendigvis ikke bare være greiner med utholdenhet eller styrke som kvalifiserer til OL-greiner?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...