Gå til innhold

Sove med tampong?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å sove med tampong? Går det greit eller er det noe som bør unngås? Går det greit å putte i en ny tampong i 23.00 og ta den ut i 07.00-08.00 tiden? Jeg er vanligvis veldig nøye på det å skifte tampong og har sjelden en tampong inne mer enn i fire timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går bra, tamponger kan være i opptil 8 timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

såklart kan du det :-) Enkelte anbefaler at en skal bruke bind om natten, for at skjeden skal få "puste". Det danner seg mye bakterier på en tampong over lenger tid og en kan få infeksjon. Men jeg bruker tampong hver eneste natt og det har aldri oppstått noe komplekser hos meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å sove med tampong? Går det greit eller er det noe som bør unngås? Går det greit å putte i en ny tampong i 23.00 og ta den ut i 07.00-08.00 tiden? Jeg er vanligvis veldig nøye på det å skifte tampong og har sjelden en tampong inne mer enn i fire timer.

Nei, det er ikke greit! Du øker da risikoen for å få TSS, en alvorlig sykdom som forårsakes av en gift produsert av gule stafylokokker (Staphylococcus Aureus) eller gruppe A streptokokkbakterier (GAS). Denne sykdommen er livsfarlig hvis den ikke blir behandlet.

Regelen er: bytt tampong hver fjerde time og bruk bind om natta. Husk å vaske hendene før du skifter tampong/bind (og etterpå, selvfølgelig).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit! Du øker da risikoen for å få TSS, en alvorlig sykdom som forårsakes av en gift produsert av gule stafylokokker (Staphylococcus Aureus) eller gruppe A streptokokkbakterier (GAS). Denne sykdommen er livsfarlig hvis den ikke blir behandlet.

Regelen er: bytt tampong hver fjerde time og bruk bind om natta. Husk å vaske hendene før du skifter tampong/bind (og etterpå, selvfølgelig).

Er det virkelig så ille? Hadde jeg faktisk ikke trodd! Å stå opp for å bytte tampong om natten er helt uaktuellt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så ille, enkelte er bare litt overforsiktig. Flere tampongmerker sier det er helt greit å gå opp til 8 timer med den samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hikken

Min mor har sovet med tamponger i nesten 40 år, og hun har ALDRI hatt infeksjoner. Og hun sov gjerne 9-10 timer hver natt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit! Du øker da risikoen for å få TSS, en alvorlig sykdom som forårsakes av en gift produsert av gule stafylokokker (Staphylococcus Aureus) eller gruppe A streptokokkbakterier (GAS). Denne sykdommen er livsfarlig hvis den ikke blir behandlet.

Regelen er: bytt tampong hver fjerde time og bruk bind om natta. Husk å vaske hendene før du skifter tampong/bind (og etterpå, selvfølgelig).

Du vet det står i pakningsvedlegget til både OB og Libresse at man kan sove med tampong? Det går fint så lenge med skifter rett før man legger seg, og med en gang man våkner igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest i pakningsvedlegget siden jeg kjøpte min første OB for fem år siden, så kan ikke si at jeg husker noe av det :fnise: Jeg vil tippe at så lenge jeg setter den inn med det samme jeg legger meg og tar den ut med det samme jeg står opp, så vil det gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har sovet med tamponger i nesten 40 år, og hun har ALDRI hatt infeksjoner. Og hun sov gjerne 9-10 timer hver natt.

wtf?! 0.o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å sove med tampong, bytt rett før du legger deg og med en gang du vokner.

Nei, det er ikke greit! Du øker da risikoen for å få TSS, en alvorlig sykdom som forårsakes av en gift produsert av gule stafylokokker (Staphylococcus Aureus) eller gruppe A streptokokkbakterier (GAS). Denne sykdommen er livsfarlig hvis den ikke blir behandlet.

Regelen er: bytt tampong hver fjerde time og bruk bind om natta. Husk å vaske hendene før du skifter tampong/bind (og etterpå, selvfølgelig).

Dette blir litt for hysterisk. Det står i pakningsvedlegget at man kan ha den i i opptil 8 timer, så at "regelen er at man skal bytte hver fjerde time" er bare feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er ikke "bare feil", det er en sikkerhet for å unngå infeksjoner. Man kan ikke alltid være sikker på å sove i max åtte timer, derfor er det en grei regel å bruke bind om natten. Man kan forsove seg. At enkelte personer driter i farene og har sluppet unna med infeksjoner til tross for risikobruk er ingen grunn til å tro at det vil gå bra med andre.

Pakningsvedleggene spesifiserer at hvis man normalt sover mer enn åtte timer skal man ikke bruke tampong, og at man skal skifte hver 4.- 8. time. Åtte timer er absolutt max grense, og det er ingen god grunn til å stadig utsette seg så lange perioder med tampongbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover med tampong, og da er den gjerne i 10 - 13 timer ;o Alt ettersom hvor lenge jeg sover, og jeg VET at det ikke er bra, men takler ikke bind..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I usa har de rundt 40 fatale tilfeller i året. Og det bor 310 mill mennesker der.

De fleste steder står det at etter et døgn begynner det å bli virkelig farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

I pakningsvedlegget til mine tampax står max tid 6-8 timer, men det anbefales da at man har noen timer "fri" før og etter. Jeg hater å sove uten tampong, men bruker bare bind om kvelden etter jobb, og bruker bind så lenge jeg kan om morgenen før jeg reiser ut av huset.

Så skal det sies at jeg sjelden sover mer enn 6 timer i ukene. I helgene så bruker jeg bind og sover lettere enn en fjær foran en hyperaktiv vifte og står opp et par ganger for å skifte og tørke/vaske meg. Ugh, hater den følelsen av blod og gøgg som kryper alle retninger.

Men TSS er ikke noe å ta lett på, men etter diverse info som jeg søkte på før jeg begynte med nattlig tampong stod det at det er vel så ille å gå med tampong hele tiden, selv om man skifter etter 2-3 timer, enn å ha en tampong inne i maxtiden og "fritt" resten av døgnet.

Jeg er blant dem som mye heller går med bare bind i våken og oppreist tilstand der jeg kan gå ofte på do enn når jeg sover. For det følger rumpesprekken... og.. Nei, jeg skal spare detaljer. Dere kjenner nok til problemene. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker dere ikke bare LadyCup eller lignende? Altså menskopp? Alle problemene skissert i denne tråden vil jo da forsvinne som dugg for solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Menskopp har revolusjonert livet mitt under mensen :nigo: Vi fikk beskjed av helsesøster at vi ikke måtte finne på å sove med tampong, selv om det sto i pakningsvedlegget at det er greit. Hun sa at vi ikke måtte glemme at tampongprodusentene er selektive i informasjonen sin og ikke ønsker å avskrekke folk fra å bruke tampong. Takke meg til for menskopp. Har mensen nå og blir fremdeles lettet over hvor fresh jeg føler meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:spy::spy::spy: Etter å ha bladd inn på denne tråden tror jeg jeg vil bli homo for resten av livet.

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...