Marry Skrevet 24. juni 2011 #1 Skrevet 24. juni 2011 http://www.dagbladet.no/2011/06/22/nyheter/helse/alkoholisme/forskning/17016770/ Leste nettopp denne artikkelen i dagbladet. Og dette bekymrer meg virkelig. Min far er nemlig alkoholiker- Jeg har to eldre søsken, vi er alle glad i fest og morro. Jeg har merket meg at spesielt min søster kan miste ganske kontroll i fylla, hun er nå gift og har barn og fester betraktelig mindre for tiden. Men hun blir fortsatt veldig ufin og usakelig i fylla, sånn typ knusende ærlig. Hun har også fyllekjørt med alvorlige konsekvenser når hun var yngre. Broren min er over 30 og festet forleden helg til 10 om morgenen, selv blir jeg dritsliten rundt 2 om natten. Min holdning er at jeg ikke skal la pappas problem påvirke meg, jeg skal kunne feste og ha det morro til tross.. Er det grunn til bekymring? Og har noen lignende erfaringer?
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2011 #2 Skrevet 24. juni 2011 Jeg tenker at så lenge de bare fester/drikker en gang i blant er det ikke noe stort problem, selv om dere kan være genetisk disponert. Å holde ut på fest til morgenkvisten er ikke noen "stor sak" selv om man har nådd en viss alder, synes jeg. Jeg klarer også å holde meg våken til neste dag dersom jeg har det veldig moro, eller i forbindelse med jobb/studier... Men å drikke mye veldig ofte, eller å miste kontrollen til stadighet når man drikker, er jo ikke bra. Vet ikke om det er noe du kan bidra med, min erfaring er at folk oftest må erkjenne selv at de ønsker å endre seg, det hjelper ikke hva folk rundt sier. Og om søstra di fester/drikker noen få ganger i året er det på en måte ikke noen stor sak, selv om det ikke er bra om hun mister kontrollen. Du kan kanskje snakke med henne om å kutte ut sprit... Jeg har selv folk blant mine nærmeste som har tatt det valget, etter å ha dummet seg ut tilstrekkelig antall ganger. Men det har vært umulig å påvirke dem utenfra, synes jeg. En må liksom ville det nok selv, til å ikke kjøpe seg noen glass med whisky eller drinker når man allerede er brisen og i godt humør...
Malum Skrevet 24. juni 2011 #3 Skrevet 24. juni 2011 (endret) Klart man bør være mer bevisst med en sånn arvelig belastning i familien. Det er ikke nødvendigvis sånn at søsknene dine er i ferd med å bli alkoholikere, men søsteren din har i hvert fall tydeligvis et alkoholproblem. Endret 24. juni 2011 av Bodillen
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2011 #4 Skrevet 24. juni 2011 Det står ikke i artikkelen at det er 70% sjanse for at barn av alkoholikere blir alkoholikere selv. Det står at av de som blir alkoholikere, og har foreldre som er alkoholikere, så kan dette forklares med 70% genetisk betingelse. Det er stor forskjell. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2011 #5 Skrevet 24. juni 2011 Ingen av mine 4 søsken eller jeg har drikkeproblemer, og vi kommer fra en alkoholisert familie. Jeg er den eneste som virkelig ikke har interesse for alkohol og er også den yngste, har nå kuttet ut spriten og holder meg til ei flaske vin om det skulle være noen festligheter. Drikker jeg noe annet mister jeg lett kontrollen og husker ingenting fra den kvelden.
Gjest norah Skrevet 24. juni 2011 #6 Skrevet 24. juni 2011 (endret) Vel, denne undersøkelsen er jo som Dagbladet sier banebrytende da den peker på arvelighet som en sikker indikator. Men, avhengighet(både av rus og annet) er noe man bør være obs på uansett evt arvelighet, og din søster er helt åpenbart i faresonen for lenge siden. Det å miste kontroll når man drikker, fyllekjøre - endre personlighet betyr at man ikke tåler å drikke i utgangspunktet. Men det sier ikke nødvendigvis noe om avhengighet i seg selv. Det at andre gir bekymret tilbakemelding om ens drikkemønster er som regel alltid et tegn på at man er i faresonen. De aller, aller fleste kan bli tungt avhengige, men problemet for de som er genetisk belastet er at man blir det mye raskere. Det at din bror klarer å feste til 20 om morgenen og at du blir fort sliten har heller ingenting å si for avhengighet isolert sett om man sammenlikner dere to. Tegn på avhengighet/at man er disponert for det er jo endel av tegnene din søster viser; ikke evne til å stoppe når det er nok, endring av personlighet etc. Da er det et spørsmål om anledning og tid for det smeller - eksempelvis en livskrise/depresjon e.l som kan utløse det. Mange misoppfatter også avhengighet til å måtte gjelde daglig basis - men avhengighet kan også være periodisk(høytider, sosiale sammenhenger, hver helg, hver frihelg fra barna, alle jobbreiser etc). Alle, uansett bakgrunn bør utvise forsiktighet - og aldri ty til rusmidler i vanskelig livssituasjoner/for å roe nervene/som sovemedisin. Endret 24. juni 2011 av norah
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå