Gå til innhold

Spørreundersøkelse

Anbefalte innlegg

Gjest Karianne
Skrevet

Tenkte jeg skulle høre litt hvordan det er hos andre familier ang. dette emnet nå om dagen.

Er fint om både foreldre og/eller ungdommer på 18år eller eldre som fremdeles bor hjemme kan svare.

Nå er jeg blidt 18år og bor hjemme.Til høsten begynner jeg på lærlingetiden min og får fast mnd.lønn.

Synes det er en selvfølge at jeg da betaler litt for meg hjemme også, siden det koster både å bo, mat , strøm, vann, lån og ellers vanlige husholdnings kostnader som hører med.

Siden lønnen øker % vis ut over lærlingetiden har jeg blidt enig med foreldrene mine at jeg skal betale 10% av lønnen min til dem for å bo hjemme.

I starten vil det tilsvare ca 500,-kr mnd første 1/2 år (øker på 500,-kr i halvåret neste 2 år)

Tidligere fikk jeg ukelønn av foreldrene mine for å bidra med felles jobbing hjemme.

Fellesarbeid ukentlig arbeid som å vaske gulv, støvsuge, vaske bad, vaske/rørke/brette klær, klippe plen og ellers hva som må gjøres.

Foreldrene har gitt meg et valg om å enten fortsette å bidre hjemme slik som tidligere uten å få betalt.

Pappa og mamma jobber begge to ute og får jo ikke betalt for å gjøre slike ting hjemme heller. Alle må jo bidra til fellesskapet uansett om en bor hjemme eller borte ;-)

Jeg har også fått tilbud om å betale 500,-kr i mnd for å slippe gjøre noe hjemme. (har ikke helt bestemt meg for hva jeg velger ennå )

Hvordan er det hos dere:

Er du/ ungdommen din over 18 eller eldre, får mnd lønn og bor hjemme ?

Betaler du/ ungdommen for å bo hjemme og hvor mye ?

Deltar du i daglige/ ukentlig husarbeid ?

Betaler du for å slippe husarbeid. Hvor mye pr mnd ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 18 år, og bor hjemme. Jeg har en liten deltidsjobb men foreldrene mine mener heller at jeg skal slippe å betale sånt som mat osv sålenge jeg går på skole (vgs) og bor hjemme. Ikke får jeg stipend heller, så de mener at det bare skulle mangle at de ikke hjelper meg fram.

Skrevet

Jeg synes det er en selvfølge at myndige barn som er ferdig på VGS og bor hjemme hos foreldrene bidrar økonomisk. Og synes ordningen med husleie som du har kommet frem til sammen med dine foreldre virker fornuftig. Personlig ville jeg nok krevd at noe av lønnen også var øremerket sparing, i tillegg til husleie.

Når det gjelder husarbeid mener jeg at alle i husstanden må bidra etter evne og det gjelder selvsagt også barn under 18.

Gjest Emo Fisk
Skrevet

Husarbeid syns jeg du skal gjøre uansett om du får betalt eller ikke. Du er med på å skape rotet og skitten, og da er det en selvfølge at også du tar tak i det.

Syns ellers at det kommer litt an på hvor mye man tjener om man betaler for seg hjemme eller ikke. Jeg hadde en liten deltidsjobb, og slapp å betale , men holdt meg selv med klær etc. Når du skal inn i en relativt fast jobb så syns jeg det er greit at du betaler litt. 10% er ikke akkurat mye, så du vil ha mye igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns 500kr er lite, og syns du er heldig(ikke at det er noe dumt i det altså), så derfor ville nok jeg betalt de 500kr, og hjulpet til hjemme samtidig.

Gjest Karianne
Skrevet

Jeg syns 500kr er lite, og syns du er heldig(ikke at det er noe dumt i det altså), så derfor ville nok jeg betalt de 500kr, og hjulpet til hjemme samtidig.

Kom kanskje ikke godt nok frem.

"Husleke" 10% av lønnen min første 1/2 år blir 500,-kr.

Det vil øke på 500,-kr pr halvår, siden lærlingelønna øker i % også.

Neste havlår 1000,-kr, halvåret etter det 1500,-kr og siste halvåret i læretiden 2000,-kr

Får jeg jobb med høyre lønn etter det og fremdeles bor hjemme, blir jo selvfølgelig betalingen hjemme høyre også.

Ut over det har jeg to valg.

Hjelpe til i huset, vaske, rydde osv. og ikke betale ekstra for det.

Eller

Betale 500,-kr til (altså 1000,-kr mnd første 1/2 år til sammen) og slippe hjelpe til med huset.

Har ingenting i mot å betale jeg, skulle jo bare mangle. Er jo mye dyrere å bo for selg selv.

Blir også å sette av til sparing nå mens jeg nå har mulighet til det. En dag skal jeg jo flytte ut og greit å legge til side mens en kan ;-)

Klær, frysør, byturer, godterier, ferie og slike ting som går personlig til meg betaler jeg jo selvfølgelig selv.

Betalte ingenting hjemme mens jeg ennå gikk på vgs. selv om jeg hadde sommerjobb eller av og til helgejobb. Men det ble jo så liten lønn og ustabilt. Var greit for foreldrene mine at det ble lommepenger ut over året.

Men hvordan er det for andre som har fast lønn og bor hjemme ?

Hvor mye betaler dere ?

Skrevet

Jeg synes det høres ut som en grei betaling, men jeg ville valgt å hjelpe til hjemme. Jeg ville ikke ønsket å "leve på hotell" med min egen familie, og jeg tror at det å venne seg til rutiner ift husarbeid er gull verdt når man en dag flytter hjemmefra.

Angående betaling for å bo hjemme; min lillesøster bodde hjemme frem til i fjor og betalte da omtrent 30% av lønnen sin, ca 4000 kr, i "husleie" i den perioden hun hadde jobb (i 3 år, fra hun var 19 til 22). Riktignok bodde hun fremdeles på et relativt lite pikerom, men hun har aldri hjulpet til med husarbeid så min mor sørget for å ta litt ekstra for å vaske klær, lage middag, legge ut for mat, etc. Synes det er helt rimelig at et voksent barn med jobb betaler for seg for å bo hjemme.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...