Gå til innhold

forlovelsesringer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hei :)

jeg bare lurer på en ting. når man leverer to forlovelses ringer til gullsmed, hvor lang tid bør det ta før den ene ringen er utvida litt og den andre er blitt litt mindre??? jeg er utålmodig, vi fikk høre at minimun to uker og prisen var 400 kr pr ring! det synes jeg er helt latterlig å vente såå lenge. nå har det gått ei uke i dag og dem har ikke begynt på dem. Jeg vurderer derfor sterkt å reise til byen for å finne en anna gullsmed..

på forhånd takk for hjelpa ;)

Endret av Hette
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg bare lurer på en ting. når man leverer to forlovelses ringer til gullsmed, hvor lang tid bør det ta før den ene ringen er utvida litt og den andre er blitt litt mindre??? jeg er utålmodig, vi fikk høre at minimun to uker og prisen var 400 kr pr ring! det synes jeg er helt latterlig å vente såå lenge. nå har det gått ei uke i dag og dem har ikke begynt på dem. Jeg vurderer derfor sterkt å reise til byen for å finne en anna gullsmed..

Det tok en uke fra vi bestilte våre og til vi fikk dem, og de skulle ikke tilpasses (kun inngraveres og pusses). Jeg tror nok ikke du vil oppdage at det tar noe kortere tid hos en annen gullsmed, snarere tvert om: det kan nok ta lenger tid totalt sett hvis du nå skal ha en annen gullsmed til å gjøre det samme. De har nok et køsystem som gjør at du må vente litt.

Og hvorfor har du det egentlig så travelt? Dere skal jo bruke ringene hver dag resten av livet :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de sa det tok to uker da du leverte de inn, hvorfor leverte du de der da? De har vel mye å gjøre, sikkert.

Skrevet

Det tok en uke fra vi bestilte våre og til vi fikk dem, og de skulle ikke tilpasses (kun inngraveres og pusses). Jeg tror nok ikke du vil oppdage at det tar noe kortere tid hos en annen gullsmed, snarere tvert om: det kan nok ta lenger tid totalt sett hvis du nå skal ha en annen gullsmed til å gjøre det samme. De har nok et køsystem som gjør at du må vente litt.

Og hvorfor har du det egentlig så travelt? Dere skal jo bruke ringene hver dag resten av livet :)

vi har det travelt fordi at vi skal på familie sammenkomst. å når folk veit at vi har forlova oss å ser at vi går uten ringer. kun derfor

Skrevet

Hvis de sa det tok to uker da du leverte de inn, hvorfor leverte du de der da? De har vel mye å gjøre, sikkert.

fordi det sa dem etter vi hadde levert dem. å vi trudde vi fikk dem før men at dem beregna god tid... å dem har ikke mye å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

vi har det travelt fordi at vi skal på familie sammenkomst. å når folk veit at vi har forlova oss å ser at vi går uten ringer. kun derfor

Da får du klirre på glasset og opplyse alle gjestene om at ringene er hos gullsmeden - ta evt med deg hentelappen som bevis.

Skrevet

Det er jo bare å si det som det er om noen lurer: ringene er hos gullsmeden og blir tatt inn og utvidet...

Er vel ikke verre enn som så?

Skjønner ikke problemet...

Skrevet

Jeg tror ikke jeg skjønner problemstillingen. Men så tok vi først på oss ringene da vi giftet oss, ikke fra vi forlovet oss.

Jeg foreslår at du lar ringene være hos den planlagte gullsmeden, og heller gjør som en annen skriver; forteller at dere venter på ringene, som er til "behandling". Ringene er vel ikke avgjørende for hvorvidt dere er forlovet eller ikke? Nyt heller følelsene og hverandre, med eller uten ringer :)

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg skjønner at det ville vært ekstra koselig å komme med ringene på, men dere er jo ikke mindre forlovet av den grunn.

Du kan jo ta en ringerunde til andre gullsmeder og spørre om priser og leveringstid hvis du har muligheten til det. Annet kan du nesten ikke gjøre.

Skrevet

men selvfølgelig vil vi ha ringene på oss fra vi forlova oss. Ja alle veit at vi har forlova oss men det blir noe ekstra når vi har ringene på oss, synes vi da... forlovelsesringer er noe som skal på før gifteringer!

Skrevet

Hvorfor spurte du ikke hvor lang tid det kom til å ta, da? De færreste gullsmeder utvider ringene selv, men sender dem inn på et verksted som tar seg av denne typen jobber. Det kan være at det er ventetid der nå? Det er tross alt høysesong for både forlovelser og bryllup.

Er det virkelig så stor krise om dere ikke får gått med ringene deres på familiesammenkomsten? Dersom det var så innmari viktig, hvorfor kjøpte dere ikke da noen ringer som faktisk passet dere i første omgang?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i klokke/smykkebutikk og er selv utdannet gullsmed. Selve prosessen i seg selv tar ikke så lang tid, men "reparasjonene" (samlebegrep for alt som sendes inn) ligger på vent til det er deres tur. Til vanlig sier man at beregnet tid for reparasjon er 2 uker, men da de aller fleste prioriterer (i fellesferien) regulering av nye ringer som er kjøpt i butikken framfor andre reparasjoner bør man regne mer tid (pga at verkstedet er underbemannet i sommermånedene). Jeg liker å si at det er lurt å levere inn reparasjoner 1 måned i forkant dersom en trenger det til en spesiell dato, for da er du sikker på at du får det i tide.

Dersom det er ringer i hvittgull må disse i tillegg rhodineres etter regulering noe som gjør at prisen automatisk blir høyere, og da synes jeg ikke 400,- pr ring er en urimelig pris. På ringen som skal reguleres større må de jo logisk nok legge til mer gull og det koster jo også ekstra. Det vil mest sannsynligvis bare ta lenger tid dersom du velger å returnere ringene for så å gå til en annen gullsmed. Mange butikker tilbyr 1 gratis regulering på ringer som er bestilt/kjøpt hos dem (samt gratis gravering) så lenge dette skjer innen relativt kort tid. Bare husk å ta med kvittering/kjøpsbevis :)

Skrevet

dette var ring i sølv men fikk de tilbake i dag :) endelig :)

men vi kjøpte dem i utlandet derfor måtte vi justere dem når vi kom hjem pga hevelse i fingre pga varmen...

tusen takk for forståelig svar som var enkelt å skjønne fra Annonymbruker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...