AnonymBruker Skrevet 24. juni 2011 #1 Skrevet 24. juni 2011 Leser om Aristoteles og de tre faktorene som leder til det gode liv. Den første er etiske dygder, og den er grei. Den andre er praktisk klokskap, og den er også grei. Men den siste er "hell", og den skjønner jeg ikke. Jeg kan sitere: "Hell, slik at også ens lavere livsfunksjoner - ikke bare tenkeevnen - er i orden (at man f.eks. ikke lider av alvorlige sykdommer)." Jeg kjenner bare til hell som flaks, er det en annen betydning her? Menes det bare at man er frisk og rask, fysisk og evt mentalt?
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2011 #2 Skrevet 24. juni 2011 Og kan noen forklare hva Platon mener med det godes idé? Jeg er kjent med idéverden og sanseverden.
Gjest Solsmil Skrevet 20. august 2011 #3 Skrevet 20. august 2011 Og kan noen forklare hva Platon mener med det godes idé? Jeg er kjent med idéverden og sanseverden. litt sent:P men det godes ide er vel ideen "over alle ideer", for å si det på den måten. Altså, alle ideer er rangert i et hierarki, etter hvor stor verdi de har, og det godes ide, ofte sammenlignet med solen eller med gud, er det som står øverst i hierarkiet, som er grunnlaget for alt liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå