Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studiekompetanse fra studieforbredende, men jeg har ikke noe realfag.

Finnes det forkurs jeg kan ta over ett år for å få realfagskompetansen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Ja, f.eks her, men også på mange andre høgskoler.

Merk at forkurset ikke kvalifiserer til andre utdanninger med realfagskrav.

Skrevet

På hio(og sikkert mange andre steder og) kan du og ta 3-termin om det er ingeniør du vil bli. Det går ut på at du tar matte og fysikk sommeren før studiet begynner og i løpet av 1. studieår. Sommeren etter tar du et matematikkurs du gikk glipp av i løpet av dette studieåret. Fordelen med denne ordningen er at du sparer et helt år. Jeg har selv gjort dette og anbefaler dette sterkt :)

AnonymBruker
Skrevet

Støtter meg til nattsvermer. Med mindre du sliter med matte så sparer du masse tid på å ta 3-termin, og det er ikke så uoverkommelig som enkelte kanskje vil ha det til. Det krever imidlertid at du jobber jevnt og trutt.

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags utgangspunkt i matte hadde dere før 3-termin? Jeg har drevet og sett på de kursene(mangler r2 fra vgs), men rådgiveren på skolen min sa at de var så tøffe at det bare var å glemme med mindre man hadde hatt matte alle årene på vgs.

Thomas

Skrevet

Hva slags utgangspunkt i matte hadde dere før 3-termin? Jeg har drevet og sett på de kursene(mangler r2 fra vgs), men rådgiveren på skolen min sa at de var så tøffe at det bare var å glemme med mindre man hadde hatt matte alle årene på vgs.

Thomas

Aner ikke hva det heter nå, men jeg hadde den matten jeg måtte ha for å få det som het generell studiekompetanse. Kurset er ikke lagt opp til mer kunnskap enn det. Det er jo ikke noe poeng i å ta forkurs om en har hatt matte alle årene på vgs...

AnonymBruker
Skrevet

Ja det var det jeg og tenkte, men rådgiveren min drev og framstilte det som om man måtte være supermenneske i matte og fysikk for å ta disse kursene fordi de klemte inn tre års pensum på et par somre. Men da er det kanskje verdt å titte på alikevel....

Thomas

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke snakk om tre års pensum på en sommer. De plukker ut den matten som er relevant for ingeniørutdanningen. Derfor kan du kun bruke forkurset for å komme deg inn på ingeniør - og muligens og maritim, utdanning. Det er imidlertid ikke noe slackekurs. Flere skoler har en frafallsprosent på godt over 70 n år det gjelder slike kurs.

AnonymBruker
Skrevet

Thomas

Jeg hadde det som, iallefall da, het 2mx og 2fy fra videregående skole. Jeg gikk ut med mildt sagt elendige karakterer(var vel verken fysisk eller mentalt til stede på vgs), men jeg kom meg fint gjennom 3-termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...