Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på bare noen få og tyve som har lyst å kjøpe min egen bolig i nær fremtid, dog noen år frem i tid. Hva ser banken på? Hva kan jeg gjøre for at de skal være mer vennlig innstilt når jeg kommer på døra om noen år?

Altså, per i dag er jeg student med deltidsjobb. Og jeg kan ikke helt se for meg hvilket yrke og lønn jeg kommer til å ha om 3-4-5 år. Men hva kan jeg gjøre nå?

Noen forståsegpåere der ute? Så vidt jeg skjønner er det viktig med egenkapital og evne til å betjene lånet (som jeg har når jeg er ferdig utdannet osv.)

Har hørt at det er lurt å spare månedlig sånn at de kan se tilbake på historikken min? Må det være store summer eller holder det med litt? Også er det greit å ikke ha betalingsanmerkninger regner jeg med? Men så, men hva, men ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du nevner de to viktigst punktene:

- Sparing. a) vise evne til å kunne spare b) oppspart minst 10% egenkapital.

- Ingen betalingsanmerkninger.

Når disse to punktene er bestått så ser de på betalingsevnen din. Du må altså ha en inntekt som dekker nødvendig livsopphold og ytterligere til å dekke lån, med margin for renteøkning.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Ser du skriver 10% egenkapital, hvis jeg har 40-50% egenkapital og er førstegangskjøper/mellom 18 og 33 år, får jeg kjøpt som student med deltidsjobb eller må jeg vente til fast, større inntekt og fast jobb?

Altså hvis jeg bruker noe av pengene til 10% egenkapital og noe til nedbetaling, funker det?

Har ca 1-1,5 mill - 100 000+ i studielån..

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Ser du skriver 10% egenkapital, hvis jeg har 40-50% egenkapital og er førstegangskjøper/mellom 18 og 33 år, får jeg kjøpt som student med deltidsjobb eller må jeg vente til fast, større inntekt og fast jobb?

Altså hvis jeg bruker noe av pengene til 10% egenkapital og noe til nedbetaling, funker det?

Steike, det er godt jobbet! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jo større egenkapital du har, jo bedre for deg. Bankene liker egenkapital og sparing. Da vi snakket med rådgiverne i bankene, snakket de om BSU, egenkapital og inntekt. Framtidig mulig inntekt regnes ikke så mye, men de har en god oversikt over lønnsutvikling. F.eks. hvis du er sivilingeniør, det gir deg veldig gode muligheter for å få betydelig bedre inntekt om noen år. I tillegg hjelper det å ha noen som kan garantere for deg (kausjonist heter det?). F.eks. foreldrene dine. De ville også se papirene fra Skatteetaten (selvangivelse, skatteoppgjøret, husker ikke hva det var) for å sjekke hvor mye i gjeld du har og hvor mye i inntekt.

Mitt råd: Spar i BSU, ha så høy egen kapital som mulig, betal regningene dine og ikke få betalingsanmerkninger.

AnonymBruker
Skrevet

Har du opptil 1,5 mill i EK??? I så fall, kan du vel bare kjøpe en leilighet nå?

AnonymBruker
Skrevet

TS her: Jeg får vel bare ta en tur innom banken da:) Men selv om jeg er myndig og vel så det føler jeg meg ikke voksen.. Føler meg så liten i sånne sammenhenger, så vil liksom ha mitt på det rene før jeg tar kontakt. Takk for svar:)

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting som er viktig er forbruk. At du klarer å fordele inntekten din jevnt over i måneden og ikke har mange overtrekksdager.

Regner ikke med at du har spart opp 1,5 mill selv i egenkapital, så selvom de pengene hjelper MYE for å få lån, så får du likevel ikke lån på noen millioner uten å kunne vise at du kan disponere pengene dine skikkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...