ellen :) Skrevet 23. juni 2011 #1 Skrevet 23. juni 2011 (endret) Hei! Vi leier en leilighet og har en kontrakt på 2 år, vi har kunn bodd der i 9mnd. Huseieren har sagt oss opp pga han skal selge boligen, vi har fått 3 mnd på oss til å finne noe annet sted å bo. Kan han virkelig bare gjøre sånn? Har vi noen rettigheter siden vi egentlig har en kontrakt på 2år? Og siden vi må ut om 3 mnd står da huseier til ansvar ved å finne en tilsvarende bolig til oss?? Han skal også ha inn megler når vi bor der, jeg kan ikke noe om mine rettigheter ang dette og håper det er noen som vill hjelpe meg litt med dette. Føler meg maktesløs oppi alt dette. Endret 23. juni 2011 av ellen :)
*Mocca* Skrevet 23. juni 2011 #2 Skrevet 23. juni 2011 Tror ikke dere har noen rettigheter, leiekontrakter kan sies opp når man skal bruke det selv eller selge det. Dere har fått 3 mndr på dere også, er ikke vanlig med lenger tid. Bare å sette igang å lete det, huseier har ikke noe ansvar for å finne noe annet til dere nei. 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #3 Skrevet 23. juni 2011 Dere har nok ingen rettigheter, huseier må jo få selge. 3 måneder er jo ganske god tid da.. 5
Gjest Tirkes Skrevet 23. juni 2011 #4 Skrevet 23. juni 2011 Han følger nok oppsigelsestiden og ja, han kan ha visninger mens dere bor der. I deres private boenhet også. 5
Rosalie Skrevet 24. juni 2011 #5 Skrevet 24. juni 2011 (endret) Salg er grunn god nok til å løse dykk frå kontrakten. Kan jeg si opp leier hvis jeg skal selge boligen? Ja, men det er viktig å være klar over: Selv om salg av boligen er en lovlig oppsigelsesgrunn, vil det i en eventuell rettssak også bli tatt hensyn til hvilken virkning oppsigelsen får for leier. Hvis leier for eksempel har barn som går på skole i nærområdet, kan retten komme til at det betyr mer for leier å beholde boligen, enn det betyr for deg å selge den uten at det bor noen i boligen. Leier vil i såfall ha rett til å fortsette å bo der. Frå publikasjon H-2214 som du finn her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/veiledninger_brosjyrer/2008/husleieloven.html?id=501000 Og nei, huseier har ikkje ansvar for å skaffe ny bolig til dykk. Så det er berre å byrje lete. Endret 24. juni 2011 av Rosalie
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #6 Skrevet 25. juni 2011 Jeg har hørt at hvis det er snakk om en åpenbar utleieenhet (f.eks. sokkelen i en enebolig, der huseier selv bor i hoveddelen av huset) så kan de ikke si opp kontrakten pga salg? Fordi utleieenheten skal følge videre til neste huseier, og at det ofte er en fordel for neste huseier at leiligheten allerede har en leietaker så de slipper å bruke tid på det midt i flytteprosessen. Er det noe sant i dette, eller er det bare tull? Det jeg hørte innebar at kjøper av huset kunne si opp kontrakten med leieboer på vanlige vilkår, altså hvis de skulle bruke leiligheten selv eller noe. Men selvfølgelig hvis man leier leilighet/hus som ikke er en typisk utleieleilighet, men en "egen" boenhet så blir det jo noe annet. 2
kaprifolen Skrevet 25. juni 2011 #7 Skrevet 25. juni 2011 Jeg har også det samme som AB 11.46. Var min tidligere huseier som fortalte det. De fikk nemlig en leieboer i sokkelleilighet "med på kjøpet".
ellen :) Skrevet 25. juni 2011 Forfatter #8 Skrevet 25. juni 2011 Jeg har hørt at hvis det er snakk om en åpenbar utleieenhet (f.eks. sokkelen i en enebolig, der huseier selv bor i hoveddelen av huset) så kan de ikke si opp kontrakten pga salg? Fordi utleieenheten skal følge videre til neste huseier, og at det ofte er en fordel for neste huseier at leiligheten allerede har en leietaker så de slipper å bruke tid på det midt i flytteprosessen. Er det noe sant i dette, eller er det bare tull? Det jeg hørte innebar at kjøper av huset kunne si opp kontrakten med leieboer på vanlige vilkår, altså hvis de skulle bruke leiligheten selv eller noe. Men selvfølgelig hvis man leier leilighet/hus som ikke er en typisk utleieleilighet, men en "egen" boenhet så blir det jo noe annet. Først vil jeg takke alle for svarene jeg har fått. Vi leier ett hus, så typisk att det ikke gjelder for oss.
Gjest Bjørn82 Skrevet 25. juni 2011 #9 Skrevet 25. juni 2011 Jeg anbefaler deg å studere leiekontrakten deres og jeg vil bare si til deg at du vil nok bli skuffet. Selv om du nå leier en separat boenhet. Det er sånn at 3mnd oppsigelse er gjengs i privat regi. Dersom du sjekker dette litt nærmere vil du nok se at huseieren har sitt på det tørre i forhold til oppsigelsen du har fått. =/
ellen :) Skrevet 27. juni 2011 Forfatter #10 Skrevet 27. juni 2011 (endret) megler skal komme å ta bilde av huset på utsiden, jeg har ikke akkurat noe lyst til att han skal komme inn i huset å ta bilder.Ikke av våre ting, det kan han vell gjøre når vi har fått flyttet?? Endret 27. juni 2011 av ellen :)
kaprifolen Skrevet 27. juni 2011 #11 Skrevet 27. juni 2011 [quote name=ellen ' timestamp='1309190604' post='9399307] megler skal komme å ta bilde av huset på utsiden, jeg har ikke akkurat noe lyst til att han skal komme inn i huset å ta bilder.Ikke av våre ting, det kan han vell gjøre når vi har fått flyttet??
ellen :) Skrevet 27. juni 2011 Forfatter #12 Skrevet 27. juni 2011 veldig koselig, bilder av våre private ting som megler kan legge ut på nett osv. Synes ikke det var så koselig akkurat.
ellen :) Skrevet 27. juni 2011 Forfatter #13 Skrevet 27. juni 2011 Du har etter all sannsynlighet en klausul i kontrakten din som sier at huseier har krav til å holde x antall visninger iløpet av oppsigelsestiden. Og da vil jeg tro at dette gjelder prospektbilder også. Det står ikke noe ang det i kontrakten våres.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #14 Skrevet 27. juni 2011 Så lenge det er en åpenbar utleienhet må huseier selge med leietaker. Har huseier noensinne bodd i boligen selv?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #15 Skrevet 27. juni 2011 Dette skjedde oss i fjor... Strengt tatt hadde vi retten på vår side, men valgte likevel å finne oss noe annet fordi vi rett og slett ikke orket.
ellen :) Skrevet 27. juni 2011 Forfatter #16 Skrevet 27. juni 2011 Huseier bodde her før vi flyttet inn. Burde jeg gå til en advokat? Huseieren er også veldig innpåsliten, ringer til alle døgnes tider og maser om alt og ingen ting. Maser om husleien 2-3uker før den forfaller og vi har aldri vært for sen med betalingene.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juni 2011 #17 Skrevet 27. juni 2011 Huseier har krav på å få komme til boligen for å holde både visning og ta bilder av den. Men det er etter avtale med dere.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #18 Skrevet 27. juni 2011 Du bør vel strengt tatt bare innse at dere må flytte, og begynne å lete etter ett nytt sted å bo med en gang. Det er ikke lett å finne et sted når man har to barn, så slutt å hale ut tiden i desperate forsøk på å bli boende, og bruk tiden du har til rådighet klokt så dere har et sted å bo i fremtiden også. 3
ellen :) Skrevet 28. juni 2011 Forfatter #19 Skrevet 28. juni 2011 Du bør vel strengt tatt bare innse at dere må flytte, og begynne å lete etter ett nytt sted å bo med en gang. Det er ikke lett å finne et sted når man har to barn, så slutt å hale ut tiden i desperate forsøk på å bli boende, og bruk tiden du har til rådighet klokt så dere har et sted å bo i fremtiden også. Jeg holder på å se etter noe. men det er ikke lett. Tiden begynner å bli knapp, derfor hadde jeg håpet att det var noen rettigheter jeg hadde.Så jeg fikk litte granne mere tid på meg.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #20 Skrevet 28. juni 2011 [quote name=ellen ' timestamp='1309242797' post='9401724] Jeg holder på å se etter noe. men det er ikke lett. Tiden begynner å bli knapp, derfor hadde jeg håpet att det var noen rettigheter jeg hadde.Så jeg fikk litte granne mere tid på meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå