Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som svømmer her? Jeg vil begynne å svømme i den lokale svømmehallen, men er redd den skal være full av ungdommer og barn. Det er en relativt liten svømmehall, og jeg ser for meg at det er få voksne der som svømmer... Kanskje jeg tar feil men.

Må man være i god form for å begynne å svømme!? Jeg har ikke trent på år og dag!! Gi meg ellers noen tips^^

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg svømmer! I min lokale svømmehall, hver tirsdag ;D Anbefales! Det er så deilig å gjøre noe litt annerledes, i tillegg føler du deg så vektløs og fri! Var jeg deg, ville jeg ikke brydd meg om de andre i svømmehallen, gi det i alle fall en sjanse ;D Det å ikke være i god form, er ikke noe problem, mange i svømmehallen hos meg er vel kanskje ikke akkurat i den beste formen: litt ølmage her og der osv. For min del syns jeg bare det er koselig ;)

Finn fram dukkebrillene sier jeg bare! :briller:

AnonymBruker
Skrevet

Husk å trekke inn magen, for om det er fellessvømming, har de begynt å ta streifbilder under vann... :(

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svømmer 2 ganger i uka, er så deilig!

Anbefaler deg å koste på noen kr ekstra å kjøpe ei skikkelig badehette, de billige standardvarianten er et herk å få på hodet. Kjøp også svømmebriller, er et must å ha om du skal svømme brystsvømming.

Kos deg!

• 1 måned senere...
Skrevet

Svømming er absolutt å anbefale, selv har jeg aldri svømt for å gå ned i vekt, men for å væære med i konkuranser. Dette har jeg gjort siden jeg var 8, altså drevet med konkuranser i 8 år :) Svømming er en sport der du kan trene uten å overbelaste knær, rygg og ellers andre ledd. Det er derfor det er så mange som bruker svømming som rehablitering, ved feks ulykker eller stor fedme..

Jeg vil anbefale å ta et svømmekurs, bare for å fa inn de riktige teknikkene, det å svømme bryst med hode over vann hele tiden er feks veldig dumt for nakke og rygg. Men svømming som gjøres riktig er den beste treningsmåten man kan bruke!

Skrevet

oops, glemte noe:

Det som også er så bra med svømming er kroppen man får! Svømming trener alle muskler, dermed blir kroppe fint balansert og timegassfigurert. spesielt hvis du svømmer mye crawl fær du brede og sterke skuldre, dermed vil det se ut som man har skikkelig timeglassfigur!

Jeg trener nå nesten 12 timer i uka, og det har jeg gjørt de siste 8 årene. jeg har en veldig kraftig kropp, og har mye muskler. Men på et mindre treningsnivå vil jeg si at man blir betydelig slankere og strammere av svømming. Igjen: jeg anbefaler svømming og svømmekurs veldig!

Gjest Consensio
Skrevet

Er det noen som svømmer her? Jeg vil begynne å svømme i den lokale svømmehallen, men er redd den skal være full av ungdommer og barn. Det er en relativt liten svømmehall, og jeg ser for meg at det er få voksne der som svømmer... Kanskje jeg tar feil men.

Må man være i god form for å begynne å svømme!? Jeg har ikke trent på år og dag!! Gi meg ellers noen tips^^

I svømmehallen her hvor jeg er, så er det satt av to ettermiddager til svømming kun for voksne. Det vil si at det er kun folk over 18 år som får lov å komme inn de to-tre timene.

De har seniorsvømming to ganger i uka, samt babysvømming på egne tidspunkter.

Også er det fellessvømming resten av tiden hvor alle kan komme.

Sjekk hvordan det er i din svømmehall.

Skrevet

Jeg har tenkt å svømme litt når jeg begynner å studere, for da får jeg dra i svømmehall gratis :)

Er ikke i noe særlig form jeg heller, og har bare tenkt å svømme sånn helt vanlig.... :P Kommer sikkert til å se litt dumt ut men.. jeg syns det er greit sånn..

Gjest LillaGorilla
Skrevet

Hei Tamitz,

Jeg har lyst til å svømme mer denne høsten. Før har jeg svømt litt "nå og da", men nå har jeg lyst til å lage meg en rutine på 1-2 ganger i uken.

Jeg har lært meg svømmeteknikk for noen år tilbake og kan det fremdeles sånn noelunde (må bare finpusse litt ).

Jeg lurte på om du hadde noe tips til hvordan en svømmeøkt kan se ut? :)

Føler det er så kjedelig å hoppe i bassenget og bare svømme i vei og telle ned minutter. Tenker på antall lenger med ulik intensitet og øvelse.

Jeg liker å svømme bryst og crawl, og jeg tenker å svømme ca. 45 -60 min. Tror jeg er sånn gjennomsnittlig (++) flink :P

Skrevet

De fleste svømmer helt sånn vanlig i svømmehallen, de færreste er fartsfantomer med super teknikk og alt det der. Selv svømmer jeg i Tøyenbadet, og der har de faktisk bare én hurtigbane. Alle vi andre ser ikke dumme ut selv om vi i enkeltes øyne bare kosesvømmer. :)

• Liker 1
Skrevet

Hei Tamitz,

Jeg har lyst til å svømme mer denne høsten. Før har jeg svømt litt "nå og da", men nå har jeg lyst til å lage meg en rutine på 1-2 ganger i uken.

Jeg har lært meg svømmeteknikk for noen år tilbake og kan det fremdeles sånn noelunde (må bare finpusse litt ).

Jeg lurte på om du hadde noe tips til hvordan en svømmeøkt kan se ut? :)

Føler det er så kjedelig å hoppe i bassenget og bare svømme i vei og telle ned minutter. Tenker på antall lenger med ulik intensitet og øvelse.

Jeg liker å svømme bryst og crawl, og jeg tenker å svømme ca. 45 -60 min. Tror jeg er sånn gjennomsnittlig (++) flink :P

en svømmeøkt burde bestå av tre deler: oppvarming, hoveddel og utsvømming. Tøye ut er også lurt, selvom man føler at man ikke trenger det.

I oppvarmingen burde man ha øvelser man kan godt eller vil øve mer på, feks crawl da, nesten ingen klarer å svømme crawl perfekt, uansett om man er svømmer eller ikke. Så det å svømme noen lengder med en arm for å få til riktig gli og rotering er en god oppvarmingsøvelse. også det samme på rygg, men der kan man også ta begge armene samtidig (hvis du gjør dette på magen blir det butterfly, noe som ikke er å anbefale når du skal varme opp.

Så altså; oppvarming skal bidra til å varme deg opp og finpusse litt ekstra på teknikken.

Når du begynner på hovedserien skal ikke teknikken være så viktig, du må bare ha det i bakhodet. I hovedserien er det lurt å kanskje ha noen intervaller. Feks 20 * 25 m, her kan du ha en starttid som gjør det litt slitsomt, men ikke sliter deg helt ut. det er jo lurt å finne ut hvor fort du faktisk klarer å svømme en lengde på og så plusse på 10 sek. altså hvis du klarer å svømme en lengde på 40 sekunder så starter du på neste lengde når det har gått 50 sekunder siden du startet på forje lengde. Dette er kjempebra trening både for muskler og kondisjon. Dette kan du også gjøre på litt lengre distanser, feks 2 * 200 m der kan man sette en starttid, men egentlig er det bare nødvenig med 10-15 sek pause.

På de korte intervallene skal det sprintes og på de lange skal man være anpusten.

På utsvømminga skal man ta det helt med ro og puste ut. Og tenke spesielt på å strekke ut armer og ben, finne ut hvilke muskler du har brukt å prøv å tøye litt mens du svømmer.

For å holde treningsmotivasjonen oppe er det lurt å skrive ned et program som du vil gjennomføre. dette programmet kan du ha i en brødpose ved kanten, sånn at du kan lese det uten at det blir vått ;) Det å ha et program hele tiden er ikke anbefale, da dette kan bli kjedelig. det som kan være lurt er å ha kanskje 4 forskjellige programmer og bytte på for hver gang. på 45 min kan man klare opptill 3000 meter. ikke ha noe mer enn 3000 m på så kort tid, det blir utrolig stressende.

Husk å tøye ut!

håper dette hjalp noe ;)

Gjest LillaGorilla
Skrevet

en svømmeøkt burde bestå av tre deler: oppvarming, hoveddel og utsvømming. Tøye ut er også lurt, selvom man føler at man ikke trenger det.

I oppvarmingen burde man ha øvelser man kan godt eller vil øve mer på, feks crawl da, nesten ingen klarer å svømme crawl perfekt, uansett om man er svømmer eller ikke. Så det å svømme noen lengder med en arm for å få til riktig gli og rotering er en god oppvarmingsøvelse. også det samme på rygg, men der kan man også ta begge armene samtidig (hvis du gjør dette på magen blir det butterfly, noe som ikke er å anbefale når du skal varme opp.

Så altså; oppvarming skal bidra til å varme deg opp og finpusse litt ekstra på teknikken.

Hihi, butterfly får jeg ikke til! Føler meg aldri så dum som når jeg prøver å svømme butterfly :P

Men skal prøve på dette med de andre svømmemåtene!

Når du begynner på hovedserien skal ikke teknikken være så viktig, du må bare ha det i bakhodet. I hovedserien er det lurt å kanskje ha noen intervaller. Feks 20 * 25 m, her kan du ha en starttid som gjør det litt slitsomt, men ikke sliter deg helt ut. det er jo lurt å finne ut hvor fort du faktisk klarer å svømme en lengde på og så plusse på 10 sek. altså hvis du klarer å svømme en lengde på 40 sekunder så starter du på neste lengde når det har gått 50 sekunder siden du startet på forje lengde. Dette er kjempebra trening både for muskler og kondisjon. Dette kan du også gjøre på litt lengre distanser, feks 2 * 200 m der kan man sette en starttid, men egentlig er det bare nødvenig med 10-15 sek pause.

På de korte intervallene skal det sprintes og på de lange skal man være anpusten.

På utsvømminga skal man ta det helt med ro og puste ut. Og tenke spesielt på å strekke ut armer og ben, finne ut hvilke muskler du har brukt å prøv å tøye litt mens du svømmer.

Så dersom jeg finnet ut at jeg bruker 50 sekunder på en lengde (har ikke testet, bare tok et tall), så skal jeg alltid begynne på en ny runde hvert minutt? Dersom jeg begynne å svømme når sekundviseren er på 12, så skal jeg alltid begynne ny runde da?

Nå følte jeg meg dum :P Men har jeg forstått prinsippet?

For å holde treningsmotivasjonen oppe er det lurt å skrive ned et program som du vil gjennomføre. dette programmet kan du ha i en brødpose ved kanten, sånn at du kan lese det uten at det blir vått ;) Det å ha et program hele tiden er ikke anbefale, da dette kan bli kjedelig. det som kan være lurt er å ha kanskje 4 forskjellige programmer og bytte på for hver gang. på 45 min kan man klare opptill 3000 meter. ikke ha noe mer enn 3000 m på så kort tid, det blir utrolig stressende.

Husk å tøye ut!

håper dette hjalp noe ;)

Dette skal jeg gjøre! :D Jeg er en person som liker å organisere og skrive lister, så sånne program funker for meg. Synes det er kjedelig når jeg ikke har et mål.

Tror jeg må ha et par prøverunder før jeg er oppe i 3000 m :P Er en stund siden jeg svømte sist.

Tusen takk! :D

Skrevet

Så dersom jeg finnet ut at jeg bruker 50 sekunder på en lengde (har ikke testet, bare tok et tall), så skal jeg alltid begynne på en ny runde hvert minutt? Dersom jeg begynne å svømme når sekundviseren er på 12, så skal jeg alltid begynne ny runde da?

Nå følte jeg meg dum :P Men har jeg forstått prinsippet?

Dette skal jeg gjøre! :D Jeg er en person som liker å organisere og skrive lister, så sånne program funker for meg. Synes det er kjedelig når jeg ikke har et mål.

Tror jeg må ha et par prøverunder før jeg er oppe i 3000 m :P Er en stund siden jeg svømte sist.

Tusen takk! :D

Du forstod prinsippet kjempe bra! ;P jeg er glad du forstod. Bare hyggelig, husk å starte smått og gå oppover, ellers så blir man kanskje lei av å ikke klare programmet sitt og gir opp.

Glad jeg kunne hjelpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...