Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat fått innvilget aap, men det er flere ting jeg ikke skjønner. Dersom noen har vært i "gamet" en stund og har noen innspill til meg, blir jeg glad:

Jeg ble 100% sykmeldt i april 2010. I fjor høst begynte å jeg å jobbe noe, trappet opp utover vinteren, og jobbet fullt i januar-februar (ca. 4 uker). 9. februar i år ble jeg igjen 100% sykmeldt. Etter halvannen måned begynte jeg å jobbe i 40%, jobbet slik i noen uker, og ble igjen 100% sykmeldt. Mye fram og tilbake, altså. Er pr. i dag 100% sykmeldt.

Så ble det da søkt om aap, og nå har jeg fått brev fra NAV.

Der står det at beregningstidspunktet er fastsatt til 9. februar 2011. Jeg vet ikke hvorfor man ikke beregner tidspunktet fra april i fjor? Er det fordi jeg var i full jobb i 4 uker i vinter, og perioden begynte "på nytt" igjen? Skal dette ha noe å si for satsen jeg får?

Videre står det at følgende inntekt er registrert:

År 2010 - Inntekt 0

År 2009 - Inntekt 400 000 (ca)

År 2008 - Inntekt 380 000 (ca)

Hva kan være årsaken til at man har satt inntekt for 2010 til 0? Jeg hadde jo inntekt i 2010, ca. tilsvarende 2009, antagelig noe høyere. Ca. halvparten av min totale inntekt det året kom fra arbeidsgiver, den andre halvparten var sykepenger fra NAV.

Det er altså gjennomsnittet av de tre siste årenes inntekt som er lagt til grunn. Med inntekt satt til 0 i 2010, taper jeg vel på dette? Begriper ikke... Hvorfor i alle dager regner man ikke med inntekten min i 2010?

Får dessuten tillegg for 2 barn.

Dermed står det:

Grunnsats kr. 706

Dagsats totalt kr. 760

= Ukesats på 3800

Dette skal da utgjøre 66 prosent av inntekt, dvs. av gjennomsnittlig inntekt siste tre år? :klo:

En ukesats på 3800 utgjør 15 200 i måneden.

66% av min nåværende inntekt utgjør ca. 23 000/måneden. Tatt i betraktning noe lønnsøkning siste tre år, blir vel grunnlaget noe lavere enn nåværende inntekt. Men fra 23 000 til 15 200???

Jeg kan ikke leve på dette. :(

Noen innspill? Virker dette riktig?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Én ting til - det står at satsene er beregnet ut fra et grunnlag på kr. 278 148. Hvordan regnes dette grunnlaget ut, noen som vet? Hva er det som er trukket fra inntekten?

ts

AnonymBruker
Skrevet

...og enda et spørsmål: De 15 200 jeg skal få i måneden (som hadde vært 11 300 uten barnetillegget), er det et bruttobeløp som det skal skattes av?

ts

Skrevet

Beløpet skal skattes av ja. Beregningen må du ta med NAV ;)

AnonymBruker
Skrevet

Beløpet skal skattes av ja. Beregningen må du ta med NAV ;)

Ja, jeg skal jo det. Men jeg tenkte at noen med fartstid enten som mottaker eller med annen befatning med aap kanskje hadde noen kommentarer til det som stod i brevet, f.eks. til det at man har satt inntekt i 2010 til null.

Og om det virker sannsynlig at beløpet ender opp med å være milevis unna 66% av siste tre års gjennomsnittlige inntekt.

AnonymBruker
Skrevet

Altså: Hvordan kan 35 000 i brutto gjennomsnittlig månedsinntekt siste tre år bli til en grunnsats på kr. 706 i uken??

Skrevet

pr dag mener du vel?

AnonymBruker
Skrevet

pr dag mener du vel?

Ja, selvfølgelig... :sjenert:

Har nå ringt snakket med min saksbehandler på NAV som synes dette virker veldig merkelig. Blant annet det at inntekt i 2010 er satt til null, det er jo ikke riktig. Med en årsinntekt på drøye 400 000 er dermed grunnlaget blitt 278 000, iom at tre års inntekt er delt på to.

Hun stusset også på fastsatt beregningstidspunkt.

Skal ikke være lett. Hver eneste gang jeg har vært i kontakt med NAV, som i løpet av det siste året dessverre har vært hyppig, har det kommet problemer i veien. Ingenting går glatt, det mangler alltid noe, det blir alltid gjort en feil, det blir alltid forsinkeler. Osv, osv, osv.

:sukk:

Skrevet

De prøver å lure deg..du skal tilbakebetalt fra søke tidspunkt..

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke snakk om søketidspunkt, men beregningstidspunkt... :roll:

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det får jeg nok. Søketidspunkt og beregningstidspunkt er to forskjellige greier.

ts

Skrevet

Det har jeg hørt at man faktisk ikke får lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...