Gå til innhold

Ta ektemannens etternavn

Fremhevede innlegg

Gjest Pippelipp
Skrevet

For å spore inn på saken igjen: Vi tok hverandres navn da vi giftet oss. Vi bor i utlandet, så jeg måtte gjøre alt herfra, men det blir jo det samme likevel. Jeg gikk til ambassaden og sendte inn det nevnte skjemat og så snart jeg fikk bekreftelsen på navneendringen, fikk jeg nytt pass. Når navnet på passet ditt stemmer, er det ikke noe problem med å få gjennomført navneendring over alt ellers. Skift navn hos banken, på førerkortet etc. Det tar sin tid før alle har fått med seg det nye navnet, men hvis du skriver en liste over alle instanser som skal ha nytt navn og krysser av etter hvert som du har gjennomført det, er det til å leve med. Det koster fryktelig mange penger, da. For du må betale for hvert nytt kort som blir utstedt (utrolig nok ikke hos banken).

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke instanser trenger det nye navnet?

De fleste kreditorer f.eks. har nettsider hvor man kan endre brukerinfo selv.

Men det er vel:

- passet

- førerkortet

- bankkortet

Hvilke flere?

AnonymBruker
Skrevet

Bare et lite dumt :sjenert: spm om navneendring på pass, bankkort osv osv. Er man nødt til å betale for nytt kort, nytt pass, nytt førerkort osv, eller er det gratis når grunnlaget for å få nytt er at man skifter navn, og ikke bare fordi man har mistet det eller lignende?

Gjest Tirkes
Skrevet

Tror du må betale. Jeg betalte etter å ha lagt til min bestemors etternavn som mellomnavn (navnet skulle fredes, ville gripe det mens jeg kunne :gjeiper: ) - Jeg levde med originalt bankkort, men ringte noen måneder før det gikk ut og ba om riktig navn på det nye, så der betalte jeg ingenting.

Passet måtte jeg betale for som på lik linje med de som har mistet, aldri har hatt eller trenger nytt fordi det gamle har gått ut.

Sikker er jeg ikke, men anta at du skal anskaffe noe du ikke har hatt før - prisen blir nok det samme, vil jeg tro.

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Hvilke instanser trenger det nye navnet?

De fleste kreditorer f.eks. har nettsider hvor man kan endre brukerinfo selv.

Men det er vel:

- passet

- førerkortet

- bankkortet

Hvilke flere?

Huskeremse (jeg vurderte å endre navn men har bestemt meg for å beholde):

-Ikke endre navn før etter bryllupsreisen, evt før bryllupet og før bestilt tur, slik at det ikke blir tull i utlandet med nye og gamle navn. Endrer du før, ta med en rett kopi av bryllupsattesten så du ikke ender igjen i Frankfurt midt i et flybytte og ikke kommer deg hjem fordi mannen i skranken har en dårlig dag og retten på sin side til å være vrien.

-Alt av legitimasjonspapirer må skaffes nytt: Førerkort, pass, bankkort, visakort (spesielt viktig med disse uten bilde, da de skal matche bilde-ID enkelte steder), adgangskort til jobben og potensielt også medlemskort som kun er gyldige sammen med bilde-ID, som feks studentkort, medlemskort i foreninger og organisasjoner, veihjelp osv.

-Husk det du eier. Endre navnet på vognkortet til bilen du eier, og dersom du har ting registrert i ditt navn med langtidsgaranti. Ofte er det nok å vise til vielsesattesten i slike tilfeller, men vognkortet er greit å ha på stell.

-Arbeidsgiver. Få sagt fra til nærmeste sjef med personalansvaret for deg, samt HR/lønnsavdeling.

-Dersom du vil ha hans etternavn på vielsesattesten, må du endre navnet ditt før bryllupet. Dette er mulig så sant han ikke har et beskyttet etternavn. Om han har dette, må du endre det etter bryllupet. (Tidligere var også regel om min. 2 års samboerskap på felles folkereg. adresse for å ta hverandres etternavn, men vet ikke om dette gjelder lengre).

-Posten ønsker også melding om navneendring, ofte med kopi av papirene som bekrefter navneendring eller kopi av vielsesattest (sa de på postkontoret). Dette for å være sikker på at ny post kommer riktig.

-Forsikring! Gjenstandsforsikringer typ hus, bil, sykkel osv er mindre viktig, men sykeforsikring, livsforsikring og ulykkesforsikring kan bli trøblete med utbetalinger om navnet ikke er endret.

-Husk alle store poster og månedlige kreditorer - banken du har lån og lønnskonto i, strømselskapet, telefonleverandøren din og gjerne også til kommunen for kommunale avgifter og vannavgifter osv.

-Ta andre medlemskap og mindre viktige ting i ettertid.

- Dette var vel huskelisten som jeg hadde laget til megselv og messet på støtt og stadig. Håpe noen andre får nytte av den, la til noen små forklaringer, min egen liste var kun stikkord. :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...