Gå til innhold

Ta ektemannens etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har giftet oss, og jeg har funnet ut at jeg mest sannsynlig tar hans etternavn i tillegg til mitt -det kjennes mer naturlig å skulle hete det samme nå som vi er gift. Men da er det store spørsmålet: hvordan går man frem for å forandre etternavn? Jeg vet at jeg må sende inn et skjema til folkeregisteret, og i vårt tilfelle også med et eksemplar av vigselsattesten. Men så, da? Venter jeg til jeg får bekreftelse på at jeg har fått nytt navn, og så hiver meg rundt og bestiller nytt førerkort, bankkort, pass etc? Eller gjør jeg det på forhånd? Og er det noe annet jeg har glemt?

Endret av Frøken Smilla
Videoannonse
Annonse
Skrevet

du trenger ikke å sende inn kopi av vigselsattesten for folkeregisteret har det i sine systemer. bare skriv at grunnen til at du bytter navn er fordi du har giftet deg med xxx xxxxx, personnummer xxxxxxxxx.

etter ca. 2-3 uker får du navneendringsbekreftelse fra folkeregisteret. pass ekstremt godt på det. mange bedrifter som ikke bytter navn så fremt du ikke sender en kopi av det til de. etter det er det bare å bytte bankkort, pass, førerkort osv. lykke til!

Skrevet

du trenger ikke å sende inn kopi av vigselsattesten for folkeregisteret har det i sine systemer. bare skriv at grunnen til at du bytter navn er fordi du har giftet deg med xxx xxxxx, personnummer xxxxxxxxx.

etter ca. 2-3 uker får du navneendringsbekreftelse fra folkeregisteret. pass ekstremt godt på det. mange bedrifter som ikke bytter navn så fremt du ikke sender en kopi av det til de. etter det er det bare å bytte bankkort, pass, førerkort osv. lykke til!

Tusen takk! :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har giftet oss, og jeg har funnet ut at jeg mest sannsynlig tar hans etternavn i tillegg til mitt -det kjennes mer naturlig å skulle hete det samme nå som vi er gift.

Synes ikke ektemannen din at det er naturlig å skulle hete det samme nå som dere er gift? Isåfall; hvorfor legger ikke HAN til DITT navn i tillegg til sitt? Altså at han tar ditt etternavn og legger det til sist, etter sitt eget?

:lete:

Gjest Consensio
Skrevet

Synes ikke ektemannen din at det er naturlig å skulle hete det samme nå som dere er gift? Isåfall; hvorfor legger ikke HAN til DITT navn i tillegg til sitt? Altså at han tar ditt etternavn og legger det til sist, etter sitt eget?

Fordi hun følte det mest naturlig at hun tok hans etternavn. Er det så vanskelig å forstå?

Skrevet

Fordi hun følte det mest naturlig at hun tok hans etternavn. Er det så vanskelig å forstå?

Stakkars deg. Står ingenting om at hun følte det mest naturlig å ta hans etternavn. Hun skrev da vitterlig: det kjennes mer naturlig å skulle hete det samme nå som vi er gift.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk også å få korrekt pass, førerkort og legitimasjon etter du bytter navn, ihvertfall om du skal til utlandet ;)

Gjest Spinell
Skrevet

:murvegg:

Å herregud, hva har det med saken å gjøre? Uansett hvem som skifter navn, så er det framgangsmåten det spørres om, ikke hvem som burde endre navnet sitt.

Skrevet

Det fineste med hele KG er at man klarer å gjøre absolutt alt til en kvinnesaksgreie, drite i å svare på spørsmålet OG huke av for anonym i samme slengen ;)

• Liker 7
Skrevet

Å herregud, hva har det med saken å gjøre? Uansett hvem som skifter navn, så er det framgangsmåten det spørres om, ikke hvem som burde endre navnet sitt.

Takk! Det er som om jeg skulle sagt det selv.

Skrevet

Å herregud, hva har det med saken å gjøre?

Næmmen stakkars deg da, blir du så forferdet over at noen spør om noe som ikke er 100% relevant for "saken"? Hvorfor svarer du på noe du mener ikke har noe med saken å gjøre da, og sågar svarer du i hytt og gevær uten å vite om du svarer rett, med mindre du er trådstarter selv :ler:

Uansett hvem som skifter navn, så er det framgangsmåten det spørres om, ikke hvem som burde endre navnet sitt.

Jeg spør ikke om hvem som burde endre navnet sitt. Og hvem er du til å bestemme hva andre lurer på, og ser seg nysgjerrige til å spørre om? Kanskje TS ikke har noe imot å svare? Maken til surpomp :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Det fineste med hele KG er at man klarer å gjøre absolutt alt til en kvinnesaksgreie, drite i å svare på spørsmålet OG huke av for anonym i samme slengen ;)

Hvor gjør jeg alt til en kvinnesaksgreie, og hvor huker jeg av for anonym? Atter en ureflektert sensasjonssøkende KG-kjerring :ler:

Skrevet

Jeg tror ikke jeg har noe å gjøre på dette underforumet, da det trolig er her man finner de mest ureflekterte og gammaldagse stakkarene av dem alle

:goodbye:

Skrevet

Hvor gjør jeg alt til en kvinnesaksgreie, og hvor huker jeg av for anonym? Atter en ureflektert sensasjonssøkende KG-kjerring :ler:

Hvis du hadde klart å løfte blikket nok til å lese kommentaren jeg siterte i innlegget du siterer meg på(puh!), ville du sett at jeg kommenterer det til en som beviselig HAR huket av som anonym bruker kl. 12.00. Kanskje jeg er ureflektert og sensasjonssøkende, men lese kan jeg heldigvis ...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde klart å løfte blikket nok til å lese kommentaren jeg siterte i innlegget du siterer meg på(puh!), ville du sett at jeg kommenterer det til en som beviselig HAR huket av som anonym bruker kl. 12.00. Kanskje jeg er ureflektert og sensasjonssøkende, men lese kan jeg heldigvis ...

Har du et fasitsvar på hvorfor noen velger å være anonym bruker, siden det ser ut til å være noe du synes er verdt å gjøre et poeng ut av? Henger det sammen med din paranoia om at det er en kvinnesaksgreie å stille spørsmålet om hvorfor ikke ektemannen din heller legger ditt navn til sitt enn omvendt? Kanskje du ikke har noe fornuftig svar. Er vel der problemene ligger, siden du ikke klarer oppføre deg.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg har noe å gjøre på dette underforumet, da det trolig er her man finner de mest ureflekterte og gammaldagse stakkarene av dem alle

:goodbye:

god tur da :goodbye:

• Liker 1
Skrevet

Har du et fasitsvar på hvorfor noen velger å være anonym bruker, siden det ser ut til å være noe du synes er verdt å gjøre et poeng ut av? Henger det sammen med din paranoia om at det er en kvinnesaksgreie å stille spørsmålet om hvorfor ikke ektemannen din heller legger ditt navn til sitt enn omvendt? Kanskje du ikke har noe fornuftig svar. Er vel der problemene ligger, siden du ikke klarer oppføre deg.

Jeg vil tro at man velger å være anonym bruker fordi man da er litt tøffere enn ellers. Og at hvorvidt en kvinne tar mannens navn eller ikke er en kvinnesaksgreie, har flere brukere (anonyme og ikke) presisert behørig i andre tråder. Så ja, kanskje var det et øyeblikk av såkalt "paranoia" som gjorde at jeg fyrte på kommentaren som ikke hadde noe som helst med det opprinnelige spørsmålet å gjøre. Men jeg forstår heller ikke hvorfor en (eller flere) personer som ikke en gang tør å stå frem med nick skal bry seg om hvorvidt jeg eller min mann skifter navn -spesielt ikke når de ikke en gang vet hvorfor vi velger å gjøre det som vi gjør det? Noen ganger er det enkleste bare å svare på spørsmålet, ikke henge seg opp i alt mulig annet. Dessverre er det tendensen på KG, og svært ofte velger brukere å hake av på anonym når de gjør det.

Jeg beklager dersom du følte deg trakassert og/eller støtt av min sarkasme og forsøk på en litt humoristisk kommentar, men du kan jo da heller rapportere meg. Jeg er jo ikke anonym bruker, så der bør være en smal sak.

Skrevet

:roll:

Gjest Tirkes
Skrevet

Er ikke ofte jeg facepalmer av ting jeg leser her inne men.. *klask*

Du har allerede fått gode tips her ser jeg. :) Lykke til med nye navnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...