AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #1 Skrevet 23. juni 2011 As the title says. Jeg er 18 år, og går første VGS om igjen, alså tok omvalg i fjor i stedet for å begynne VG2. Men har fravær mye å si i framtiden? Skal ærlig inrømme at jeg har utrolig mye fravær, og dårlige karakterer. Jeg har vært mye mer hjemme enn på skolen for å si det sånn, pga at jeg er skolelei og pga depresjon.. Jeg har alltid hatt masse fravær, men blir bare verre og verre. Nå ligger snittet mitt rundt 2! utrolig pinlig, og noe jeg absolutt vil gjøre noe med. Men om jeg virkelig står på resten av VGS, vil "jobbgiver" legge merke til dette? Eller fokusere bare på fraværet? Med å stå på da mener jeg at jeg forbedrer karakterene mine utrolig mye, til rundt 4 i snitt (er bare realistisk) og ikke noe fravær? Om jeg ikke er veldig syk eller noe da selvfølgelig. Sorry for rotete innlegg, bare litt stressa.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #2 Skrevet 23. juni 2011 Beklager, men ja, tidligere fravær betyr mye for en arbeidsgiver. Det er dårlig bedriftøkonomisk å ha en person som stadig vekk er borte og de kanskje må ha inn vikar. Men også at de legger mer arbeid på dine kollegier om du er ofte borte. Når det er sagt, så er det strenge regler på fravær i arbeidlivet, man får 3 dager 4 ganger i året. Alså totalt 12 dager. Er en syk 1 dag, så har en brukt opp "en 3 dagers" Er man syk 3 dager, og ikke går på jobb dag 4 så må man ha sykemelding. Er man syk fredag, og ikke kommer på jobb mandag, må man ha sykemelding, for da har man ikjen brukt opp 3 dager. Sats på å forbedre både karakterer og fravær, arbeidsgivere liker endring til det positive! Lykke til!
Gjest MrsTux Skrevet 23. juni 2011 #3 Skrevet 23. juni 2011 Tror ikke vitnemålet fra videregående spiller all verdens rolle i fremtiden. Særlig ikke hvis du tar høyere utdanning. 1
Gjest Fable Skrevet 23. juni 2011 #4 Skrevet 23. juni 2011 For helt vanlige jobber som ikke trenger utdannelse så har vgs vitnemålet ikke ein drid å si. Aldri vært noe problem for meg hvertfall. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #5 Skrevet 23. juni 2011 Tar du høyere utdannelse så viser du frem kun vitnemålet fra den utdannelsen, ikke vitnemålet fra vgs. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #6 Skrevet 23. juni 2011 Men om jeg virkelig står på resten av VGS, vil "jobbgiver" legge merke til dette? Det vil jeg så absolutt tro. Du er fortsatt i tenårene, og mange endrer seg veldig i løpet av den tiden. At du startet litt slapt og dårlig på VGS er nok ikke så farlig om du kan vise at du har forbedret deg og modnet. (men om du tar mer utdanning etter VGS, så vil nok fraværet ha mindre å si) Men er fraværet jevnt over høyt, så vil nok arbeidsgiver legge merke til det ja. Så å trå til nå er nok det beste du kan gjøre! Og ikke bare i forhold til vitnemål og fremtidige arbeidsgivere - men også deg selv! Demotivasjon og slikt er noe de fleste opplever også i arbeidslivet. Å lære seg selv å bite tenna sammen og å ta tak i ting man egentlig ikke har så lyst til, er egenskaper som kommer til nytte senere i livet.
Tears.of.the.Sun Skrevet 23. juni 2011 #7 Skrevet 23. juni 2011 Å spørre på et forum om ditt fravær kommer til å bety noe for deg i fremtiden, er som å spørre en kanin hvor mange søsken den har - det er umulig å vite. Noen arbeidsgivere bryr seg mer om fravær enn andre. Har du tatt mange år med studier etter vgs, er det klart at du har modnet og blitt eldre på de årene og har dermed bevist for arbeidsgiver at fraværet ditt var din unge dumhet. Hvis du går rett ut i jobb etter studier og de ber om å få se fraværet ditt, kan de stille seg skeptisk til å ansette en person som viser lite interesse for å møte opp til avtalt tid. I tillegg hvis det er konkurranse om en stilling, velger noen etter fravær + karakterer, ikke bare karakterene i seg selv. Noe som i hvert fall kommer til å bety noe i fremtiden er om du har både høyt fravær OG dårlige karakterer. Da kommer du ingen vei.
CoffeeCup Skrevet 23. juni 2011 #8 Skrevet 23. juni 2011 For helt vanlige jobber som ikke trenger utdannelse så har vgs vitnemålet ikke ein drid å si. Aldri vært noe problem for meg hvertfall. Jeg vil egentlig si motsatt av det du sier! Når man søker på "helt vanlige jobber" og ikke har noe annen utdanning enn vitnemål fra vgs å vise til, vil arbeidsgiver som regel at du viser frem det. Hvis du har høyere utdanning, er det få arbeidsgivere som vil se på vitnemål fra vgs, altså de ser ikke fraværet. De jobbene jeg har hatt, før jeg var ferdig med høyere utdanning, har alltid arbeidsgiver spurt meg om fraværet mitt/snakket om tallene som står på vitnemålet. Jeg hadde en del fravær i 2. klasse på vgs pga en skade som førte til det ene og det andre. Og når man ikke har samlet fravær over en periode, men en time her og en time der, skal det mye til å få det fjernet ved søknad om det, selv med legeærklering. Arbeidsgiverne mine har spurt om dette, men siden jeg har hatt en såpass konkret forklaring og arr som beviser det (hehe, har ikke vist arr på intervju alstå), har jeg allikevel fått stillingene. Jeg tror det har en viss betydning, men hvis du klarer å forbedre deg og kan komme med en grei forklaring på fraværet, kan det hende det har lite å si. Men man kan jo ikke komme med noe fasitsvar, alle arbeidsgivere er forskjellige, og hva de vektlegger varierer
Sissan9 Skrevet 23. juni 2011 #9 Skrevet 23. juni 2011 Jeg hadde mye fravær i 2. klasse vgs. Fikk legen til å skrive en "attest" på at det var sykdom som var skylden. Nå hadde jeg ikke depresjon da. Om du fullfører 2. og 3. klasse med 4 i snitt og uten fravær, tror jeg ikke det vil hindre deg i arbeidslivet. Og tar du høyere utdanning, med greie karakterer har det enda mindre å si. Tar du i tillegg en ekstrajobb der du ikke har fravær, kan jeg ikke se annet enn at det ikke har noen betydning lenger - da kan du unnskylde det med en dårlig periode.
Gjest Raindrops Skrevet 23. juni 2011 #10 Skrevet 23. juni 2011 Jeg har aldri vist frem vinemålet mitt fra vgs, men jeg har også bare søkt på enkle jobber i butikker o.l, og har ikke høyere utdannelse enda. Mulig det spiller større rolle høyere oppe i systemet, eller at jeg bare har vært heldig.
ssecret Skrevet 23. juni 2011 #11 Skrevet 23. juni 2011 Jeg lurer også på en ting angåended dette; vet noen om arbeidgiveren egentlig har lov til å kreve å få se vitnemålet ditt? Jeg mener.. Det er jo karakterene dine som står der også, og det er jo litt personlig..
spinnwild Skrevet 23. juni 2011 #12 Skrevet 23. juni 2011 Fravær har mye å si når man søker jobb. Har man dokumentasjon på at man har mye fravær, vil man anta at du også vil ha mye fravær i jobb.
Gjest Raindrops Skrevet 23. juni 2011 #13 Skrevet 23. juni 2011 Jeg lurer også på en ting angåended dette; vet noen om arbeidgiveren egentlig har lov til å kreve å få se vitnemålet ditt? Jeg mener.. Det er jo karakterene dine som står der også, og det er jo litt personlig.. Du kan for all del nekte å vise det frem, men da kan du heller ikke regne med å få jobben tror jeg. Om ikke karakterene alltid er det, så er iallefall fraværet ganske relevant for en ansettelse, og i mange tilfeller vil også karakterer være det. Alt etter hvilken jobb man søker på, og hva sjefen/den som ansetter legger vekt på.
von Skrevet 23. juni 2011 #14 Skrevet 23. juni 2011 Har aldri vist frem karakterutskrift når jeg har søkt jobb..er det vanlig at arbeidsgiver spør etter det?
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2011 #15 Skrevet 24. juni 2011 Jeg lurer også på en ting angåended dette; vet noen om arbeidgiveren egentlig har lov til å kreve å få se vitnemålet ditt? Jeg mener.. Det er jo karakterene dine som står der også, og det er jo litt personlig.. Ehm, hva mener du egentlig? At vitnemålet skal gjemmes bort i en skuff fordi det er privat? Hva er da poenget med et vitnemål egentlig? Det er jo nettopp for å komme seg videre at man får det. Enten for å søke jobb eller skole. Vitnemålet er ikke privat i den forstand du ser ut til å tenke. Har aldri vist frem karakterutskrift når jeg har søkt jobb..er det vanlig at arbeidsgiver spør etter det? Det kommer sikkert an på hva slags type jobb du søker. I jobber som krever faglig innsikt og kompetanse er det en selvfølge at man viser fram vitnemålet. I jobber som "alle" kan klare (butikk, servitør osv) er det kanskje ikke like selvsagt å be om vitnemål. Men vitnemålet sier jo noe om dine evner eller din innsatsvilje. Har du bare bunnkarakterer og masse fravær så stiller du naturlig nok svakere enn en med gode karakterer og lite fravær i de fleste jobber. Men så har du jo visse jobber som har større fokus på personlighet, så da blir i hvertfall karakterene mindre viktige. Fravær ville jeg gjettet på var viktig i alle jobber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå