Gå til innhold

forskjellen på sosialstønad og trygdeytelser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

noen som vet forskjellen på sosialstønad/sosialpenger og trygdepenger? og hvem får hva?

Er så forvirra:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trygd = lat

Sosialstønad = jævlig lat

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trygd = lat

Sosialstønad = jævlig lat

:fnise:

AnonymBruker
Skrevet

En som mottar trygdeytelser har opparbeidet seg en eller annen rettighet i det norske velferdssystemet, for eksempel ved å ha vært i arbeid over en tid, men deretter blitt langvarig syk, skadet i arbeidsuhell eller ulykke.

En mottaker av sosialstønad har enten ikke opparbeidet seg noen slik rettighet (av ulike grunner), eller er en uheldig stakkar som i (den lange) tiden det tar å få behandlet søknader i NAV-systemet, ikke har andre penger å leve på. Sosialstønad er en nødløsning når det ikke finnes andre muligheter.

Å si

"Trygd = lat

Sosialstønad = jævlig lat"

er i beste fall en kunnskapsløs generalisering. I verste fall kommer det fra en hovmodig idiot, svært stolt av sin egen fortreffelighet i yrkeslivet, med en nedlatende og dømmende holdning ovenfor mange av sine medmennesker.

Innimellom er det nesten så jeg ønsker at slike kunne få gå på en smell, og få møte baksiden av medaljen og livet der. Så får vi se, om trygdemottakere er like "late" da...

Og neida. Jeg jobber full stilling og har aldri vært sykmeldt. Men, jeg innehar takk og lov en viss respekt for mine medmennesker, og en innsikt i at ikke alle har vært like heldige i livet. Noe fler kanskje burde ønske seg til jul...

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk!:)

Hva med arbeidsavklaringspenger da?

kan du rangsjere dem etter hvem en får mest penger fra?

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke slik at du kan velge og vrake i stønader ut fra "hvem en får mest penger fra."

Hvis du sier litt mer om hva situasjonen din er, jmfr. innlegget fra anonym over her, så kan man muligens hjelpe deg med å antyde hvordan du kan orientere deg.

Skrevet

En som mottar trygdeytelser har opparbeidet seg en eller annen rettighet i det norske velferdssystemet, for eksempel ved å ha vært i arbeid over en tid, men deretter blitt langvarig syk, skadet i arbeidsuhell eller ulykke.

En mottaker av sosialstønad har enten ikke opparbeidet seg noen slik rettighet (av ulike grunner), eller er en uheldig stakkar som i (den lange) tiden det tar å få behandlet søknader i NAV-systemet, ikke har andre penger å leve på. Sosialstønad er en nødløsning når det ikke finnes andre muligheter.

Å si

"Trygd = lat

Sosialstønad = jævlig lat"

er i beste fall en kunnskapsløs generalisering. I verste fall kommer det fra en hovmodig idiot, svært stolt av sin egen fortreffelighet i yrkeslivet, med en nedlatende og dømmende holdning ovenfor mange av sine medmennesker.

Innimellom er det nesten så jeg ønsker at slike kunne få gå på en smell, og få møte baksiden av medaljen og livet der. Så får vi se, om trygdemottakere er like "late" da...

Og neida. Jeg jobber full stilling og har aldri vært sykmeldt. Men, jeg innehar takk og lov en viss respekt for mine medmennesker, og en innsikt i at ikke alle har vært like heldige i livet. Noe fler kanskje burde ønske seg til jul...

Jeg hadde forøvrig ikke til hensikt å gjemme meg bak AB. Må ha klikket for kjapt.

• Liker 4
Skrevet

Beklager. Er det noe jeg har lite kjennskap til, så er det trygderettigheter og irrgangene i reglene. Dessuten har det vel ganske nylig vært en større omorganisering innen hvert fall terminologien.

Men, som AB over her sier, så er det ikke slik at man kan velge og vrake. Du får den ytelsen du har krav på i forhold til din situasjon.

Skrevet

All stønad blir utarbeidet på grunnlag av din tidligere inntekt. Jeg har AAP, minstesats, og har dermed ca. 9000 etter skatt i måneden, mens jeg kjenner dem som har opptil 11-12000 i måneden på AAP fordi de hadde høyere inntekt enn meg i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke slik at du kan velge og vrake i stønader ut fra "hvem en får mest penger fra."

Hvis du sier litt mer om hva situasjonen din er, jmfr. innlegget fra anonym over her, så kan man muligens hjelpe deg med å antyde hvordan du kan orientere deg.

hehe jeg skal ikke ha noen ting, er i jobb og digger det. Er bare nysgjerrig:)

AnonymBruker
Skrevet

All stønad blir utarbeidet på grunnlag av din tidligere inntekt. Jeg har AAP, minstesats, og har dermed ca. 9000 etter skatt i måneden, mens jeg kjenner dem som har opptil 11-12000 i måneden på AAP fordi de hadde høyere inntekt enn meg i utgangspunktet.

Jeg har 22000 på aap fordi jeg har jobbet i mange år før jeg ble syk.

AnonymBruker
Skrevet

Heldiggris! Jeg har slitt med sosial angst som har utviklet seg til unnvikende personlighetsforstyrrelse (F60.6) helt siden jeg var 13-14 år gammel. I tillegg har jeg selvmordsforsøk bak meg. Jeg får AAP på 9.000. Weee... Sånn er det å være født mislykket. Da fortjener du ikke å ha bil en gang.

• Liker 3
Skrevet

Heldiggris! Jeg har slitt med sosial angst som har utviklet seg til unnvikende personlighetsforstyrrelse (F60.6) helt siden jeg var 13-14 år gammel. I tillegg har jeg selvmordsforsøk bak meg. Jeg får AAP på 9.000. Weee... Sånn er det å være født mislykket. Da fortjener du ikke å ha bil en gang.

På en måte så syns jeg dette både er rettferdig og urettferdig.

AnonymBruker
Skrevet

skal dette dekke mat, reisekostnader, strøm og bolig?? :sjokkert:

eller hva er det ment å dekke? får du evt noe andre tillegg?

Skrevet

Kan ikke svare for Pixie Plaid ang tillegg, det avhenger av eventuelle barn man forsørger og om man er inn under tiltak som gir rett til støtte. Feks utdanning.

Jeg har minstesats AAP og får tillegg fordi jeg har barn. Utover det får jeg dekket kollektiv transport siden jeg studerer (omskolering). En gang i året får jeg utbetalt penger til skolebøker og studentavgift. Det dekker ikke kostnadene så man må ta av husholdningspengene.

Skrevet

Det skal dekke mat og andre husholdningsartikler, reisekostnader (i mitt tilfelle busskort på 700kr i mnd), strøm, min halvpart av huslån og husleie, studielån, mobilregning, internett, kattemat, tannlege, lege, klær og hygieneartikler, sosialeringsmuligheter... Jepp. Heldigvis så er jeg ikke alene, mannen min tjener den fantastisk store summen 14.000 i måneden i 100% jobb (ikke noe tariff der i gården nei), så vi får det til å gå på et vis. Jeg får ikke noe tillegg utenom nei, kun AAP. Men hadde jeg vært alene, og selv om jeg ikke hadde hatt dyr, så hadde det vært vanskelig å få det til å gå rundt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får du det til når maxbeløpet årlig for AAP ikke overskrider 6 G??

Gjest uAnonymBruker
Skrevet
Det skal dekke mat og andre husholdningsartikler, reisekostnader (i mitt tilfelle busskort på 700kr i mnd), strøm, min halvpart av huslån og husleie, studielån, mobilregning, internett, kattemat, tannlege, lege, klær og hygieneartikler, sosialeringsmuligheter... Jepp. Heldigvis så er jeg ikke alene, mannen min tjener den fantastisk store summen 14.000 i måneden i 100% jobb (ikke noe tariff der i gården nei), så vi får det til å gå på et vis. Jeg får ikke noe tillegg utenom nei, kun AAP. Men hadde jeg vært alene, og selv om jeg ikke hadde hatt dyr, så hadde det vært vanskelig å få det til å gå rundt.

Sånn er det her og, men jeg er alene da. Det er surt å måtte velge mellom å ta en tur på kino med venninner eller mat, eller velge mellom en legetime eller middag i to dager.

Men det nytter ikke å klage, man har i det minste penger, selv om det ikke dekker det en gjerne vil:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...