Gå til innhold

...jeg kom ikke på en god dagboktittel...

Pingting

Anbefalte innlegg

Hihi! Takk Al, men det trengs nok ikke - formen er ganske god den!

Godt nyttår alle sammen! :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*trekke pusten*

Dagbok!

Skal jeg gjøre et lite forsøk på å oppsummere hva som har foregått de siste ukene, mon tro? Ja, kan jo det.

Her har det gått mye opp og ned. De som kjenner meg vil vel neppe bli overraska over at jeg mistenker landets prinsesse for å ha overdosa på sukkerspinn med ulovlige substanser og enhjørningblod. Men i det siste har jeg begynt å lure på om hun kanskje er inne på noe med den der skytsengelgreia. Det vil si: jeg mistenker at jeg har fått utdelt to. Og de er ikke akkurat skytsengler... mer to små tasser som er mistenkelige lik meg hvor en er rød, har høygaffel og alt for entusiastisk ond latter, og en hvit som er prippen som faen og oppriktig tror at marengs, ullpledd og klemmer kan skape verdensfred bare det er nok av det. På film er disse små gjerne representasjoner av en persons etiske dilemmaer og indre diskusjon, i min verden er de for så vidt også det, men styrer også hendelser som er langt utenfor min kontroll. Siden mai virker det ihvertfall som om de har hatt en pågående konkurranse om å stelle til mest mulig faenskap/kos.

Lille hvite slå jo til med innlevering av masteroppgave og drømmejobben i mai, mens lille røde tok over den ballen og svarte med post-master-blues og hjemlengsel. Men den hvite vant i det lange løp, altså. Hun har også glimtet til i høst. Selv om jeg ikke har fått noe fast, har jeg hatt jobb omtrent sammenhengende siden jeg var ferdigutdanna. Jeg har hatt utgravningsjobber, en stor og en bitteliten tegnejobb, og nå før jul hadde jeg fire uker med en litt relevant database-rydde-jobb i en av avdelingene på museet. Hvor jeg trivdes godt, ble kjent med nye folk og fikk lære noe nytt og nyttig. Og jeg fikk en superfin attest fra sjefen. Og jeg har fått skryt for tegnejobbene. I tillegg har jeg og J-man hatt det kjempefint sammen i høst, det har vært så ålreit å ha en hverdag sammen!

Lille røde så seg lei av alt dette hyggelige klisset, gjorde om høygaffelen til en bombe, og slapp den. Svigerfar har blitt diagnostisert med lungekreft. Plassert sånn at den ikke kan opereres, og operasjon er eneste måten man kan bli frisk på. :sukk: Så det blir strålebehandling, og funker ikke det er det over på cellegift. Ingen av dem er en kur, men de kan gjøre at han får leve lengre og bedre med sykdommen. Han er godt oppi årene, så det er ikke overraskende at det kom noe dritt seglende, men kreft? Æsj! Svigerfar, J-man og resten av familien takler det relativt pent synes jeg. Men så er det også snakk om en familie som til tider har beina så godt plantet på jorda at de kunne blitt forvekslet med en kjøkkenhage. Jeg tror de fleste av oss velger å være realistiske, men samtidig ikke tenke for mye på det og å være bevisste på å fortsette å ha et normalt liv også etter en sånn diagnose. Jeg føler ikke for å skrive så alt for mye om det her i dagboka mi heller, men det er greit å få det ut noe sted.

Som om ikke det var nok, så har pappa fått en advarsel fra sin lege om at han står i fare for å utvikle lungeemfysem (en tilstand hvor lungene blir ”harde” og det blir vanskeligere å puste). Han røyker, og har hosta mye de siste årene. Så det var ikke noe sjokk akkurat, men det er så jævla unødvendig! Han planlegger visst å slutte nå, men jeg tør ikke akkurat tro på at det kommer til å skje. Faen så glad jeg er for at jeg klarte å slutte selv. *gir high-five til lille hvite*

Jula kom, og var en drakamp av dimensjoner mellom hvite og røde. Glede-seg-til-jul ble blandet med grue-seg-til-å-feire-med-nyskilte-foreldre-og-familie-jeg-ikke-har-så-mye-snakke-om-med. Litt strabaser på bilveien oppover til tross, så var det lille hvite som vant frem. Nei, jeg har ikke så mye å snakke med dem om, men det er en veldig trygg og lun stemning der. Ja, de har en tendens til å servere lunken Ringnes fra 1,5 l-flasker til julemiddagen, men latter og god stemning er uansett det viktigste tilbehøret. Dessuten tok jeg med ordentlig juleøl selv :fnise: Så da jeg endelig klarte å senke skuldrene, synke tilbake i godstolen under et fjell av twist og klementinskall mens lille hvite strøk meg sånn koselig på kinnet, så fikk lille røde nok, gikk inn i bitch-modus og kalte på ei venninne. Dagmar. Dagmar kom, så, og vant, og forlot oss med en låvedør stående pen plassert inn i bilen til mamma. Alt som kunne mine om folk, fe og katt var like hele, heldigvis. Men mamma har ikke verdens beste råd, og det å miste bonusen på forsikringa er ikke noe hun trenger nå. Vi vet ikke helt hva utfallet av den saken blir enda.

Jeg tror nesten lille røde fikk dårlig samvittighet, for jeg har ikke sett så mye til henne siden, bortsett fra at hun sørget for et helt forjævlig vær på første halvdel av bilturen hjem. Lille hvite fikk regjere resten av jula, som har vært tilbragt i Oslo. Jeg har vært fnisefull på skeptikertreff (OK, lille røde trampet litt på hodet mitt dagen etterpå). Jeg har bakt boller og laget kakao med krem til vennegjengen mens vi så på Love Actually. Vi hadde en utrolig koselig nyttårsfest med gode venner, god mat og tullprat. Vi hadde mafiatema på festen, så de fleste møtte opp i dress og glam. Kåken var behørig dekorert med etterlyst-plakater vi hadde laget av alle gjestene (med kallenavn og oppfinnsomme lovbrudd på hver av dem), gullmynter og pengesekker i hjørnene, tegnet omriss av et lik (sånn man ser på TV, vet dere) med tilhørende revolver og hund nederst i trappa vår, og en død fyr kalt Carlos stikkende ut av en rotehaug (J-mans bukse og sko som var stappet med håndklær). But we don’t talk about Carlos.

Nå er det januar, jeg er arbeidsledig og søker jobber jeg er overkvalifisert for. Får vel prøve å tyne NAV for noen kronasjer også. Kunne vært verre. Helgene fremover har masse hyggelige oppføringer på kalenderen, og jeg har nok å henge fingrene i til å ikke bli sittende helt ledig. Dessuten har jeg en J-man, og du verden så langt man kommer bare med det :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hei, verdensrekord i langt innlegg. Gullstjerne i boka (eller definisjon som gal, jeg vet ikke) til de som gidder å lese alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et herlig innlegg! En :klem: bare for det. Også en :kaffekopp: og en :sjokolade: for alt lille røde har tatt deg gjennom. Begivenhetsrik høst og vinter for deg, dette! Men fantastisk at du har fått så mye relevant jobb - og så my variert, relevant jobb. Det øker sjansene dine betraktelig for å få flere slike jobber senere, faste også. (Vil fortsatt tipse deg om UiS/Arkeologisk musem i Stavanger, de lyser ut jobber i blandt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :kose: *nomse sjokolade*

Jeg må si jeg er mye mer positiv i forhold til jobbmuligheter og sånt nå, enn det jeg var for et år siden. Det som er så eitrende dumt er jo at alle de kule jobbene utlyses i gokk! Sånn Stavanger og sånt :fnise: Jeg har ikke slått tanken HELT fra meg, men det frister mest å bli værende i Oslo-området egentlig. Det er her jeg har foreldre, venner og nettverk. Og det samme gjelder J-man. Men for all del: dukker drømmejobben opp er det åpent for diskusjon. Eller diktatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*legger et spor av whiskeyflasker og sjokoladebiter til en nerdefelle*

Skarrufangemæi!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre om svigerfar, kanskjesykdommer og låvedører, men flott å se at du fortsatt har både vett, humor, kjærlighet og pågangsmot i behold :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre om svigerfar, kanskjesykdommer og låvedører, men flott å se at du fortsatt har både vett, humor, kjærlighet og pågangsmot i behold :kose:

Det var en fin oppsummering.

...men det hjelper ikke om den der fiskedama med puppene putter meg i en boks ellerno :snurt:

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Laga nammenammemiddag i dag! Kjempegod kyllingsuppe :happy:

Oppskrift? Ok.

Nok til 2 sultne, 3 litt mindre sultne eller ca. 14 supermodeller.

2 kyllingfileter

1 stor gulrot (ikke gullerot, ikke gulerot, men gulrot)

1/2 stor løk

1 fedd hvitløk

4-5 middels store champignoner

7 dl vann

2 terninger hønsebuljong

Noen dæsjer sennep

Noen dæsjer soyasaus

Så mye fløte som du har samvittighet til

Skjær kylling, gulrot, løk og sopp i passelig store biter, finhakk eller riv hvitløken. Fres kyllingen i litt olje i en kjele, den trenger ikke bli gjennomstekt. Ha i grønnsakene og stek et par minutter til. Hell så over vann, tilsett buljongterninger. Kok til gulrøttene er passe møre (rundt 10 min). Smak til med fløte, sennep, soyasaus og salt/pepper til slutt. Nyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok til 2 sultne, 3 litt mindre sultne eller ca. 14 supermodeller.

:hoho:

Den suppa hørtes JÆVLIG god ut, om jeg får si det på den måten :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den egentlig på en blogg jeg ikke husker navnet på (beklager ukjente blogger! Du er flink!), og justerte den bittelitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sikle:

Jeg leste forresten hele det lange innlegget tidligere, men da var jeg så sliten at jeg måtte ha en pause, så jeg fikk ikke kommentert noe. Bare så du vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...