AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #1 Skrevet 23. juni 2011 Hei Noen som kan forklare meg forskjellen på dette: Å bruke to sekunder på å dra opp vektene, og fire sekunder på å sette dem ned igjen (hvilket som helst styrketreningsapparat), eller å bruke like lang tid på begge deler? Har for meg at den første metoden gir deg slankere og lengre muskler, mens den andre metoden "bare" gir store muskler, stemmer dette? Takknemlig for svar
Tullepia Skrevet 23. juni 2011 #2 Skrevet 23. juni 2011 Hei Noen som kan forklare meg forskjellen på dette: Å bruke to sekunder på å dra opp vektene, og fire sekunder på å sette dem ned igjen (hvilket som helst styrketreningsapparat), eller å bruke like lang tid på begge deler? Har for meg at den første metoden gir deg slankere og lengre muskler, mens den andre metoden "bare" gir store muskler, stemmer dette? Takknemlig for svar Generelt sett er det slik at stor belastning og få repetisjoner gir økt muskelvolum og økt eksplosiv styrke, mens lavere belastning og flere repetisjoner gir utholdende styrke og liten grad av muskelvolum. Det viktigste når du utfører øvelsene er at du gjør teknikken riktig. Det verste du kan gjøre er å gjøre en øvelse for fort, da får du økt risiko for skader. Eksempelvis er det fort gjort å låse leddene hvis du gjør øvelsen i for høyt tempo, noe som er skadelig. Bruk den tiden du trenger på å gjøre øvelsen korrekt og kontrollert.
Spøkelse Skrevet 23. juni 2011 #3 Skrevet 23. juni 2011 Hvor fort eller sakte du utfører repetisjonen vil ikke ha innvirkning på hva slags fasong musklene dine får, det er det genene som bestemmer Så du får ikke påvirket det. Det er anbefalt å ha et sakte og kontrollert tempo uansett, som Tullepia skriver vil høyt tempo gi høyere risiko for skade og spesielt dårlig teknikk. Du nevner også å bruke lenger tid på å den eksentriske fasen av repetisjonen (eks. nedoverveien av skulderpress). Holder du igjen lenger vil jo nødvendigvis dette legge lenger belastning på musklene, og gjøre det tyngre. Eksentriske repetisjoner vil også hjelpe til med å gjøre deg sterkere, da de fleste av oss klarer å "holde igjen" mer enn vi klarer å løfte. Tenk eks. en biceps curl, du vil klare å holde den igjen ganske sakte fra toppen av, lettere enn å curle den fra bunnen.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #4 Skrevet 23. juni 2011 Hvordan musklene dine er formet er faktisk genetisk. Man kan ikke trene seg til lange, slanke muskler om man ikke har anlegg for det. Har du mer "klumpete" muskler fra naturens side får du bare sørge for å trene mange repetisjoner (15-20) :-) Lykke til!
Supraspinatus Skrevet 23. juni 2011 #5 Skrevet 23. juni 2011 Å hele tiden løfte vekten sakte er en typisk bodybuilderrutine. Lang tid i konsentrisk fase (når muskelen trekker seg sammen) har ikke like mye for seg som lang til i eksentrisk fase. De kommer jo også helt an på hva du vil oppnå. Dersom du kjører konsentrisk så fort du klarer jobber du med eksplosivitet i muskelen og den vi trenge mer energi frigjort på kortere tid. Knebøy med hopp er en typisk slik øvelse som mange idrettsutøvere bruker for å få bedre spenst, eller hurtighet. Skadepotensialet øker noe og det er svært viktig at du er godt oppvarmet om du vil trene på den måten.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #6 Skrevet 23. juni 2011 Takk for svar, allesammen! Det jeg vil oppnå er en kropp i god fysisk form, både når det kommer til utholdenhet og styrke. Drømmen er en definert kropp Så igjen; takk for gode og utfyllende svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå