Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heei. jeg er ferdig med 10. klasse, og skal snart begynne på vgs. JEg vet at jeg må starte et nytt liv og får mange nye muligheter, men innerst inne er jeg faktisk ganske redd. Hvordan vil de første skoledagen være, klassen, alle de ukjente elevene og alt det skremmer meg :/ Noen som har noen gode oppmuntringer angående dette ? :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! :)

Tror det er ganske normalt å være nervøs før man begynner på VGS.

Selv begynte jeg på en skole 1 time hjemmefra der jeg ikke kjente en eneste person.

I min nye klasse var det ingen som kjente hverandre fra før, noe som gjorde at det var ganske lett å bli kjent med nye folk :)

Men bare vær åpen og ta initiativ til å snakke med folk i klassen den første dagen, så skal du se hvor fort du får mange nye venner :)

Husk at om noen måneder vil du se tilbake og tenke "Jøss, jeg skjønner ikke hvorfor jeg var nervøs for dette, det gikk jo kjempebra!" :)

Skrevet

Eg, og mange andre eg har snakka med, trivdest betre på vgs enn på ungdomsskulen. Eg vil tru det er fordi ein på vgs held på med det ein vil (ein har jo valt linje sjølv) i større grad enn på ungdomsskulen.

Lykke til! :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Åååh, nå ble jeg lettet :D har tenkt på det hele tiden. Men første skoledag må du jo bli kjent med klassen, er det slik at alle sitter i en ring og skal leke navneleker :P ? det er jo kjempe flaut da, hva om jeg ikke kan alle navnene, og når jeg er nervæs snakker jeg veldig lavt.

Skrevet

Husk at dere alle er i samme båt. I alle fall de fleste av dere! Du kommer ikke til å være den eneste som ikke kjenner noen, noe som også gjør det lettere å bli kjent med de nye klassekameratene dine :) Da jeg startet på vgs var også lærerne veldig ivrige på å få til masse "bli kjent" - opplegg, noe som også gjorde det mye lettere. Når jeg ser tilbake på det nå, så har vgs-tida absolutt vært en utrolig artig og minneverdig tid. Savner den tida noen ganger faktisk, selvom jeg trives godt på universitetet også :) Lykke til! Det kommer til å gå kjempefint!

Skrevet

Åååh, nå ble jeg lettet :D har tenkt på det hele tiden. Men første skoledag må du jo bli kjent med klassen, er det slik at alle sitter i en ring og skal leke navneleker :P ? det er jo kjempe flaut da, hva om jeg ikke kan alle navnene, og når jeg er nervæs snakker jeg veldig lavt.

Første dagen lagde vi navnelek frivillig i friminuttet for å lære navn :) Og slapp av, det er nok ingen andre som husker alle navnene heller, det tok noen uker før jeg husket navnet på alle 22 i klassen. :fnise:

Skrevet

Den første skoledagen min møtte vi opp i aulaen, også leste de opp hvem som kom i samme klasse. etter det satt vi bare i klasserommet og hørte på lærerne som pratet litt om timeplan, fag osv.

De neste dagene begynte vi med navneleker osv. Husker jeg syns det var kjempeteit, det var så mange som var nervøse og stammet litt. Det var veldig lett å bli kjent med de andre, mange hyggelige folk! Og mye mer samlet miljø enn fra ungdomsskolen :)

Skrevet

Tror du bare kan glede deg til videregående! :) Jeg begynte på vgs langt hjemmenifra, og kjente kun en person fra før av. Gled rett inn fra dag en, og syns det var lett å bli kjent med folk. De fleste er jo ganske åpen for å bli kjent når de starter på en ny skole. Vær blid og åpen, og snakk med alle, så finner du fort venner i klassen :)

Tror heller ikke du skal bekymre deg for å glemme navn. Jeg er selv elendig på å huske navn, men pleier bare å le av meg selv hvis jeg sier feil

Skrevet

Vgs er mye bedre enn ungdomsskolen fordi du har selv valgt hva du vil studere, og da er sjansen stor for at de du går i samme klasse med gjerne har samme interesser (med mindre du går allmenn, da kan det jo være litt forskjellig). Uansett så er det lettere å bli kjent med folk, og finne nye venner fordi man begynner å bli ganske voksen.

Skrevet

jaa :D jeg husker det var vanskelig å konsentrere seg i timene i 10 fordi det var så mange som bråkte og så var det mange som rett og slett ikke var modne nok til å samarbeide som en gruppe. det syntes jeg var teit, så håper jeg får en mer "samlet" klasse i vgs. Takker for alle svar :D Noe mer jeg bør ha med meg første skoledag eller livet på vgs ? :gjeiper:

Skrevet

jaa :D jeg husker det var vanskelig å konsentrere seg i timene i 10 fordi det var så mange som bråkte og så var det mange som rett og slett ikke var modne nok til å samarbeide som en gruppe. det syntes jeg var teit, så håper jeg får en mer "samlet" klasse i vgs. Takker for alle svar :D Noe mer jeg bør ha med meg første skoledag eller livet på vgs ? :gjeiper:

Hvis du kommer inn på en linje/skole med høyt karaktersnitt vil du også oppleve at alle mer seriøse, og det blir mye bedre arbeidsro i timene, fordi man slipper å høre på bråket til dem som er skolelei.

Bare husk at hvis du ikke kjenner noen fra før, er dette en stor sjanse til å "starte på nytt". :)

Skrevet

Snittet på skolen jeg har søkt er ikke så høøy da, selvom jeg har 4,7 i snitt :gjeiper: tror den ligger rundt 3,7 eller no, men kommer ann på hvilke elever som søkte i år. Håper på noen positive år og snille elever, bare jeg tørr å snakke :D hehe

AnonymBruker
Skrevet

Det fine med vgs er at det er som regel så mange elever at om en ikke klikker med noen i egen klasse, så klikker man med en annen gruppe.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Ta med deg pennal, notatbok og hefte til løse ark, du trenger ikke mere:) Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Hehe. Du skal ikke se bort i fra at noen lærere arrangerer noe liknende, enten det er kontaktlærer eller andre faglærere. Det er ganske vanlig at alle presenterer seg selv og sier ett par ting om seg, kanskje litt skummelt å gjøre det foran en hel gruppe, men dere er alle i samme båt :)

Første time vi hadde i religion og etikk i 3. klasse (med nye lærer), måtte vi alle si 2 positive ting om oss selv :P

Uansett, jeg tror du bare skal glede deg til vgs. De første dagene er som regel en blanding av kos og praktiske ting. Utflukter e.l. i regi av skolen, lån av bøker, orientering over klasserom, informasjon om fag og slikt noe.

Det som gjelder er å være imøtekommende. Hvis du begynner i klasse med flere venner, åpne dere for de andre elevene! Det er skremmende å ta kontakt med en sammensveiset, passiv venninnegjeng. Begynner du alene, blir du mer "nødt" til å mikse deg med de andre elevene. Er du sjenert, gjør det ikke noe, for det er garantert noen andre som er det også.

Generelt sett begynner de fleste og modnes mye mer i løpet av vgs, enn de gjorde på ungdomsskolen. Og hvis du begynner på studieforberedende, er sjansen for et mer sammensveiset klassemiljø enn på ungdomsskolen, meget sannsynlig.

Fagene på vgs (std.forb.) er jo noe mer krevende enn på ungdomsskolen, men du får større mulighet til å utfordre deg selv, noe som er bra! På yrkesfag får du jobbe mer praktisk, og utvikle dine praktiske evner, i tillegg til at du mest sannsynlig havner i klasse med noen som har samme interesser og mål som deg selv. Sammensetningen av elever på studieforberednde, kan være noe variert. Du har de som er motivert til å arbeide med fag, som vil videre, og du har de som bare "er der". Men sånn vil det alltid være.

Se fram til vgs. Jeg hadde mye finere år på vgs, enn ungdomsskolen, noe som selvfølgelig skyldtes at jeg ikke hadde mange venner på ungdomsskolen. På vgs får du liksom en ny start, alle har blanke ark, og det bra! :) I tillegg vokste vi opp sammen i løpet av de 3 årene, på en helt annen måte enn på ungdomsskolen. Jeg gruet meg sånn til siste dag i 3.klasse, alle hadde blitt så flotte i løpet av årene sammen, lærerne var så flinke, og jeg kunne ikke forestille meg at jeg ikke skulle komme tilbake neste høst. Hehe.

Gled deg! :) Ja, det er kanskje litt skremmende den første perioden, men du får nye venner raskt, så det går seg til ganske tidlig :)

Som regel bruker 1.klassingene å begynne på skolen før 2.- og 3. klassingene (altså, samme dag, ulike tidspunkt). Tror ikke du trenger å ha med deg noe spesielt, men ett penal er jo aldri dumt ;)

Lykke til, og ta vare på årene som kommer. For de årene man går på vgs, er gjerne de mest minneverdige ungdomsårene man opplever, med flest forandringer, moro osv.

(Nå høres jeg kanskje ut som ei gammel tante, men jeg er ikke det!)

Skrevet

Hehe, jeg håper det går bra. Men det er så mange andre der, kanskje man blir mobbet at noen 3 klassinger foreksempel. eller hva om noen ikke vil bli kjent, liksom at jeg sier hei, men det var det liksom. Vi henger ikke sammen. Jeg er veldig redd, fordi jeg har hatt en slik klasse i hele ungdomstiden og det var ikke noe særlig. Jeg skal forresten gå studiespesialisering.

Men hva om det er en gjeng i klassen som kjenner hverandre fra før av, da bli jo jeg "utenfor", eller at de allerede er blitt kjent og jeg er sistemann ut :/ Uff så redd jeg er...

AnonymBruker
Skrevet

Gjenger vil det som regel alltid være, men det skal litt til for at du skal være den ENESTE som ikke kjenner noen. Så jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for.

Tviler på at 3. klassingene mobber 1. klassingene. På vgs er det som regel mer åpent for at "alle kan være sammen". Jeg vet at på noen skoler har de visse tradisjoner i forhold til hvilke trinn man hører til på, og mange ganger kan 3.klassingene være litt høy på pæra, og ta seg visse friheter. Men mobbing er mindre sannsynlig.

Husker jeg gruet meg sånn til å begynne på ungdomsskolen. Mye pga av alle ryktene som gikk rundt. Folk snakket om at 8. klassingene måtte belage seg på å bli behandlet på en viss måte, mye erting osv. I tillegg så var det liksom sånn at på ungdomsskolen ble du enten mobbet, eller så mobbet du :P Jeg tenkte, ja vel, da blir jeg vel mobbet jeg da... Så gor meg en skole bestående av pøbler. Ingenting av dette var tilfellet. Alt som ble sagt, ble sagt for å skremme.

Uansett. På vgs er folk som regel mer åpne, og ute etter å få nye venner. Og om det er gjenger i klassen din, f.eks. folk som gikk sammen på ungdomsskolen og barneskolen, så er det jo ingenting som sier at du likvel ikke kan bli venner med dem. Du bekymrer deg unødvendig. Gled deg til vgs!

Skrevet

Hehe, jeg håper det går bra. Men det er så mange andre der, kanskje man blir mobbet at noen 3 klassinger foreksempel. eller hva om noen ikke vil bli kjent, liksom at jeg sier hei, men det var det liksom. Vi henger ikke sammen. Jeg er veldig redd, fordi jeg har hatt en slik klasse i hele ungdomstiden og det var ikke noe særlig. Jeg skal forresten gå studiespesialisering.

Men hva om det er en gjeng i klassen som kjenner hverandre fra før av, da bli jo jeg "utenfor", eller at de allerede er blitt kjent og jeg er sistemann ut :/ Uff så redd jeg er...

Du skal se at alt du har gått rundt å vært redd for, bare føles artig å tenke på når du har gått på skolen noen uker. Det er ikke noe å være redd for, du kommer garantert til å finne noen å være sammen med, og tredje klassingene bruker ikke å erte første klassingene. Værtfall ikke på den skolen jeg gikk på. Det er mest i russetida, men det er enda lenge til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...