Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei folkens. Håper dere tar dere tid til å lese dette og evt. gi meg noen råd!

I fjor ble jeg, pga psykisk sykdom, tvunget til å avslutte høyere utdanning og flytte hjem. Jeg gikk 9 mnd hjemme uten jobb, uten noen form for trygd eller stønad, mens jeg fikk behandling for sykdommen min.

Grunnen til at jeg ikke søkte om økonomisk støtte er i dag ganske uforståelig. Jeg var svært deprimert og tenkte ikke på økonomi i det heletatt. I tillegg var det nok en selvfølge at foreldrene mine la ut og betalte mat og slikt for meg. Månedene gikk og foreldrene mine ble etterhvert oppmerksomme på hvor store utgifter jeg utgjorde og de "kom på" at jeg naturligvis hadde krav på økonomisk støtte.

I høst ringte jeg NAV, og de bekreftet at jeg hadde krav på arbeidsavklaringspenger. Jeg fikk tilsendt ett skjema, men det har ligget der siden. Jeg får bare ikke ting gjort.

Nå har jeg imidlertid fått det litt bedre og har begynt å samle trådene og fått litt mer orden på livet mitt og dels over økonomien. Derfor lurer jeg på om det i det heletatt er noen vits å sende inn dette skjemaet nå?

Det er fortsatt snakk om 9 mnd hvor jeg har gått uten inntekt og levd på "lånt" penger. Og fordi sykdommen min var så omfattende har jeg ikke vært i stand til å ta grep om mine rettigheter selv. Jeg vet at det er her psykologen min skulle ha tatt ansvar for å opplyse meg om slike ting, men jeg tror kanskje denne problematikken ble litt borte oppi alt det andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke tilbakebetalt penger fra tiden før du søkte, men om du fortsatt har så store problemer at du ikke kan gjennomføre studier eller jobb så er det bare å søke. Du trenger selvsagt dokumentasjon fra legen om problemene dine.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på arbeidsavklaringspenger og får også ung ufør tilleggget.

sittuasjonen min er ganske lik din...

Jeg studerte på høyskolen, men måtte slutte pga psykisk sykdom. (jeg bor også hjemme hos foreldre for tiden)

Nå har jeg vært psykisk syk siden jeg var 16 år da ( 24 år nå) og jeg fikk også psykologen til og skrive en bekreftelse på det.. Saksbehandleren min var ikke i tvil om at jeg hadde krav på areidsavklaringspenger.. Pga psykisk sykdommen kunne jeg ikke studere lengre og orket bare og jobbe en vakt her og en vakt der en gang iblant.

Så få psykologen din til og skrive en lege erklæring for deg som du sender med søknaden..

Bare var klar over at søknads prossessen tar laaang tid:( (hos meg tok dt nesten et halvt år:O, skal vanligvis ikke ta så lang tid) Nav er trege. men når du først får godkjent aap så vil du få tilbake betalt helt tilbake fra den datoen du sendte søknaden:)

AnonymBruker
Skrevet

Send det inn raskest mulig, om du får godkjent får du etterbetalt fra søkedato.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har krav på penger og det er absolutt vits i å sende inn skjemaet! Det kan være en veldig tidkrevende periode, men når du først får det innvilget, er det VELDIG verdt det :)

AnonymBruker
Skrevet

Så få psykologen din til og skrive en lege erklæring for deg som du sender med søknaden..

Bare var klar over at søknads prossessen tar laaang tid:( (hos meg tok dt nesten et halvt år:O, skal vanligvis ikke ta så lang tid) Nav er trege. men når du først får godkjent aap så vil du få tilbake betalt helt tilbake fra den datoen du sendte søknaden:)

Psykologen kan nok ikke skrive legeerklæringen. Det må være en lege som sender inn denne, altså til NAV. Uttalelse fra pyskologen må gjerne legges ved, men det må altså være en lege som lager attesten.

For meg tok søknadsprossesen ca. seks uker.

Ja, du har krav på penger og det er absolutt vits i å sende inn skjemaet! Det kan være en veldig tidkrevende periode, men når du først får det innvilget, er det VELDIG verdt det :)

Nå må du ikke love noe som du ikke har tilstrekkelig innsikt i...

Det er nok ingen vits i å sende et skjema for å søke om penger for ni måneder tilbake i tid, men søk nå, så får du - dersom du får innvilget søknaden - betalt fra datoen du søkte.

AnonymBruker
Skrevet

Psykologen kan nok ikke skrive legeerklæringen. Det må være en lege som sender inn denne, altså til NAV. Uttalelse fra pyskologen må gjerne legges ved, men det må altså være en lege som lager attesten.

FEIL, ikke påstå noe du tydeligvis ikke har greie på.. Jeg er et levende bevis på at det holder i massevis med legeerklæring fra psykologen.....

AnonymBruker
Skrevet

FEIL, ikke påstå noe du tydeligvis ikke har greie på.. Jeg er et levende bevis på at det holder i massevis med legeerklæring fra psykologen.....

LEGEerklæring. Det ligger i ordet. I såfall må psykologen du går til være en psykiater, en psykiater har samme mulighet som en lege til å skrive ut f.eks. resepter og legeerklæringer. Ganske enkelt fordi en psykiater ER en lege. Det er ikke en psykolog.

Jeg har ganske god greie på saken, skjønner du. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

LEGEerklæring. Det ligger i ordet. I såfall må psykologen du går til være en psykiater, en psykiater har samme mulighet som en lege til å skrive ut f.eks. resepter og legeerklæringer. Ganske enkelt fordi en psykiater ER en lege. Det er ikke en psykolog.

Jeg har ganske god greie på saken, skjønner du. ;)

Japp..

Selv har jeg en psykiatrisk sykepleier, så da må jeg via legen for erklæringer.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Måtte til legen jeg også, men psykologen la ved en erklæring på at jeg er syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...