Lizzee Skrevet 23. juni 2011 #1 Skrevet 23. juni 2011 Hvordan gjør dere dette? Ser at mange legger ut bilder - som er fra før digitalfotoets tid -på facebook f.eks. Hva slags scanner bruker dere?
Gjest Consensio Skrevet 23. juni 2011 #2 Skrevet 23. juni 2011 Vi har en helt vanlig scanner/printer som vi kjøpte for en tusenlapp eller noe rundt der. Legger bildet, lukker igjen, scanner inn og ferdig.
Lizzee Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 23. juni 2011 Takk - men får du da "normal" størrelse på bildet? Blir det ikke bare midt på en A4 side?
Gjest Consensio Skrevet 23. juni 2011 #4 Skrevet 23. juni 2011 Nei jeg printer dem jo ikke ut på et ark Du kan jo endre bildestørrelse i fotoprogrammer dersom du vil endre på størrelsen.
Kamikatze Skrevet 23. juni 2011 #5 Skrevet 23. juni 2011 Kan scanne på den vanlige billigprinteren/scanneren, men kjøpte en separat cannon-scanner i sin tid, for akkurat dette formålet. Den har også negativscanner, slik at jeg samtidig får sikret gamle dias og gamle remser med pressefotos. Er det papirbilder, legger du dem på som i en kopimaskin. Oftest leveres scannerne med programvare som gjenkjenner at det er bilde, og justerer automatisk størrelsen, slik at du ikke får store filer med masse tomrom. Bildet blir helt greit i samme størrelse som originalen. Du får selvsagt kvalitetstap om du forstørrer, men du bør kunne doble størrelsen uten problem. Du kan også jukse litt via spesialprogrammer, men det krever litt innsikt. Husk å legge inn captins med det samme du har scannet. Særlig info om hvem som er avbildet. Og brenn en sikkerhetskopi, som du oppbevarer på jobben eller hytta.
Lizzee Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #6 Skrevet 23. juni 2011 Nei jeg printer dem jo ikke ut på et ark Du kan jo endre bildestørrelse i fotoprogrammer dersom du vil endre på størrelsen. Nei jeg mente ikke at man skulle printe ut på ark. Men at om man legger bildet på glassplaten og bare scanner så blir det jo scannet som en A4 side.... Har lest svaret fra kamikatze og skjønner at jeg kan stille inn printer/scanneren. Nå skal jeg gå og prøve!!!
Henkie Skrevet 23. juni 2011 #7 Skrevet 23. juni 2011 Ja, du kan markere på scannerpreview hvilket utsnitt du ønsker scannet
Kamikatze Skrevet 23. juni 2011 #8 Skrevet 23. juni 2011 Og i aller verste fall er det bare å åpne bilde(filen) i et tegne/bildebehandlingsprogram, og så bruke beskjæringsfunksjonen (crop/cropping) rundt bildet, før du lagrer det på ny.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå