Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har masser av rabarbra i hagen og istedet for at det visner skal jeg prøve og utnytte planten til det fulle.

Men har liksom ingen oppskrift, har du?

Tenker på syltetøy... saft... eh... noe mer?

Skrevet

Suppe!

Chutney!

Eller noen av disse?

:)

Husk at rabarbra bør høstes før st.hans (ish, ihvertfall) - etter det smaker den ikke like godt og blir seig og bitter.

Skrevet

Rabarbrasuppe med vaniljeis er kjempegodt. Den blir ekstra god om ein koker litt jordbær samam med rabarbraen. Eg synest jordbær og rabarbra er ein veldig god kombinasjon, til dømes i syltetøy.

Du kan også kunne rabarbraen i små bitar og fryse ned, slik at du kan lage pai, suppe eller liknande heile året. Det gjorde vi i fjor, og det var veldig vellykka.

Gjest Consensio
Skrevet

Rabarbrapai er godt

Og rabarbrakake med jordbær, nam :)

Skrevet

Suppe!

Chutney!

Eller noen av disse?

:)

Husk at rabarbra bør høstes før st.hans (ish, ihvertfall) - etter det smaker den ikke like godt og blir seig og bitter.

Rabarbrasuppe med vaniljeis er kjempegodt. Den blir ekstra god om ein koker litt jordbær samam med rabarbraen. Eg synest jordbær og rabarbra er ein veldig god kombinasjon, til dømes i syltetøy.

Du kan også kunne rabarbraen i små bitar og fryse ned, slik at du kan lage pai, suppe eller liknande heile året. Det gjorde vi i fjor, og det var veldig vellykka.

Tusen, tusen takk!!!

Aldri tenkt på og fryse rabarbra, det skal jeg jaggu gjøre!

:klem:

AnonymBruker
Skrevet

Bestemor pleide å lage rabarbrasaft og rab.vin. Har ikke oppskriften men du finner det sikkert hvis du leter.

Skrevet

Må si meg enig med de andre som sier at jordbær og rabarbra er en super kombinasjon! Mamma pleier å koke jordbær + rabarbra lett med vann og sukker (aner ikke forhjoldene, tror ikke hun har noe ordentlig oppskrift en gang). Så siler hun det - saften er god enten som saft eller som base for gelé. Og fruktkjøttet blander hun med krem og bruker som fyll i bløtkake.

Eller så har jeg smakt crumble-kake med rabarbra og jordbær, det var godt det!

Skrevet

Jeg mener mamma har lagd eple og rabarbragrøt noen ganger, og det er ihvertfall friskt og godt. :)

Skrevet

Siden ovnen vår er ødelagt og rå rabarbra er litt i tøffeste laget for meg, renset og kuttet jeg opp halvannen kilo i dag, og frøs ned i poser på 500 g. Så kan jeg finne ut hva jeg skal bruke det til seinere!

Skrevet

Hei

Har flere ganger laget rabarbramuffins av rabarbra som har vært fryst ned. Rensker og kutter den opp før jeg fryser den :jepp:

Passe bare på at du vender bitene litt i potetmel (eller vanlig mel) før du blander den i rører og har den i formene. Hvis ikke vil rabarbrabitene lett falle ned i bunnene av muffinsformen, og det er jo ikke bestandig like morsomt og lekkert :Nikke:

Skrevet

Dere er fantastiske!!

Skrevet

Rabarbrapai med vaniljekrem i bunnen! :lur: det er godt det!

Mamma lagde rabarbrapai i dag, men hadde vaniljekrem på siden denne gangen... hehe

Ellers er det utrolig godt å lage rabarbrakake. Nett på samme måte som du lager eplekake, bare bytt ut eplene med rabarbra og pøs på med litt mer sukker og dropp kanel. Supergodt med vaniljeis!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg har å ekstreme mengder rabarbra, jeg fryser ned i små biter å bruker det i alt det nevnte over når jeg gidder å får lyst. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

I kjøleskapet nå står det tre glass rabarbrasyltetøy, og i fryseren ligger det 4x200 gr frosne rabarbrabiter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...