bæærgen Skrevet 23. juni 2011 #2 Skrevet 23. juni 2011 Jeg skjønte egentlig ikke spørsmålet her.. Kan du utdype litt mer?
Gjest Sørensen Skrevet 23. juni 2011 #3 Skrevet 23. juni 2011 Barnet må ha delt bosted for å få dekket skoleskyss til begge foreldre. Hvis samværsforelder har barnet mindre enn halvparten får den ikke gratis skoleskyss. Det kreves også at det legges ved samværsavtalen som bekrefte delt bosted. Vi har hatt denne runden. Mor og far bodde i utgangspunktet i samme kommune. Så flyttet mor til nabokommunen og barnet byttet skole. Fra oss er det ca 10 km til skolen og barnet må derfor bruke buss. Dermed må vi betale bussen selv siden barnet bare er her i ca 40%. Teit regel igrunn!
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2011 #4 Skrevet 23. juni 2011 Grunnen til at jeg lurte på dette er at min mann har hatt samvær 40 % med ungene sine og dem har tatt buss til og fra skolen i 2,5 år. Men rett før skolen sluttet kom det ene barnet med et skjema om delt bosted, der mor har skrevet på begge barna og skrevet under selv. Dette uten at mor har diskutert delt bosted med far. Både far og jeg blei ganske forbauset. Far skreiv under og førte på dato og sendte skjemat tilbake til skolen. Vi tror at mor ikke har helt aning om hva hun har skrevet under på. Andre som har vært bort i lignende?
Kontormus Skrevet 23. juni 2011 #5 Skrevet 23. juni 2011 Jeg har nylig vært borti noe tilsvarende: Man kan ha delt omsorg, men ikke delt bosted. Altså er det kun en bostedsadresse hos Folkeregisteret som gjelder, og som følge av dette får denne forelderen skatteklasse 2 og barnetrygd. Delt omsorg, og altså to bosteder (eks 50/50) må man ha samværsavtale hvor transportbehov framgår,så skal dette dekkes. Slik fungerer det ihvertfall i vårt tilfelle.
Kontormus Skrevet 23. juni 2011 #6 Skrevet 23. juni 2011 Barnet må ha delt bosted for å få dekket skoleskyss til begge foreldre. Hvis samværsforelder har barnet mindre enn halvparten får den ikke gratis skoleskyss. Det kreves også at det legges ved samværsavtalen som bekrefte delt bosted. Vi har hatt denne runden. Mor og far bodde i utgangspunktet i samme kommune. Så flyttet mor til nabokommunen og barnet byttet skole. Fra oss er det ca 10 km til skolen og barnet må derfor bruke buss. Dermed må vi betale bussen selv siden barnet bare er her i ca 40%. Teit regel igrunn! Leste litt fort tror jeg. Det er mulig at det kan variere fra kommune til kommune. Min sønn får dekket transport til skolen når han er hos meg. (Og det er han 40%). Når han er hos far, er det så nærme at han kan gå. Vet ikke om dette har noe å si.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2011 #7 Skrevet 23. juni 2011 Det står på skjemaet at det er delt bosted, tidligere kalt delt omsorg. Mann må ga delt bosted for å få gratis skuleskyss, men mor bor så nær skolen at hun ikke har behov for skolebuss til barna.
Kontormus Skrevet 23. juni 2011 #8 Skrevet 23. juni 2011 Da er det nok litt forvirring rundt begrepet "delt bosted". Er ikke lenge siden jeg fikk skåret dette ut i papp av min eksmanns advoktat, og deretter bereftet av NAV. At man i Folkeregisteret kan kun ha en adresse. Men nå surrer også NAV med dette og skrev i et brev nylig at min sønn hadde adresse hos sin far, og at far dermed hadde hovedomsorgen for ham... Men det burde ikke være så vanskelig å forklare at barn bor periodevis hos BEGGE foreldrene... egentlig.
Gjest Sørensen Skrevet 24. juni 2011 #9 Skrevet 24. juni 2011 Grunnen til at jeg lurte på dette er at min mann har hatt samvær 40 % med ungene sine og dem har tatt buss til og fra skolen i 2,5 år. Men rett før skolen sluttet kom det ene barnet med et skjema om delt bosted, der mor har skrevet på begge barna og skrevet under selv. Dette uten at mor har diskutert delt bosted med far. Både far og jeg blei ganske forbauset. Far skreiv under og førte på dato og sendte skjemat tilbake til skolen. Vi tror at mor ikke har helt aning om hva hun har skrevet under på. Andre som har vært bort i lignende? Kanskje mor bare ville være grei mot far? Hvis det bare var et skjema som gjaldt skoleskyss så har det ingen betydning ifht samværet uansett. Vi opplevde at kommunen fattet vedtak om fri skoleskyss når barnet er hos oss, og han har kjørt gratis i ca 1,5 år. Så kom det plutselig en telefon ifra fylket om at barnet IKKE hadde rett på fri skoleskyss fordi det ikke var delt bosted. Mannen min tok da kontakt med kommunen igjen og vi regnet med at vi nå måtte begynne å betale.. Etter det har vi ikke hørt noe mer hverken fra kommunen eller fylket, og barnet har hatt fri skoleskyss!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå