goille Skrevet 22. juni 2011 #1 Skrevet 22. juni 2011 Hei. Konfirmanten min har nå begynt å legge planer for hva hun skal bruke konfirmasjonspengene sine til. For øyeblikket fabulerer hun om språkreise til neste år, og jeg er i vurderingsfasen Har noen av dere erfaringer med språkreiser, først og fremst england/spania, men også andre land er av interesse? Hvor trygt er evt dette, hvilke byråer anbefales osv...?
fionel Skrevet 22. juni 2011 #2 Skrevet 22. juni 2011 Hei, Jeg var selv på språkreise da jeg var rundt den alderen. Var i Torquay i England. Og de ukene er noe jeg aldri vil glemme! FOR en opplevelse!!! Jeg bodde hos vertsfamilie, da jeg og mamma mente dette var tryggest, da får du innetider, mat på bordet, og noen å forholde deg til om det skulle skje noe på natten etc.. Er også en haug med ledere der nede fra Norge, sverige osv. DU har en leder du kan forholde deg til 24/7 og som stiller opp for deg uansett hva! Jeg vil ihvertfall annbefale EF, var de jeg reiste med, og har planer om å søke meg inn som leder neste sommer Lykke til :jepp: :jepp: 1
Fotojente Skrevet 22. juni 2011 #3 Skrevet 22. juni 2011 (endret) Sommeren jeg dro på språkreise er den beste jeg har hatt, angrer ikke et sekund! Møtte fantastiske mennesker, fikk reist (alene), lært masse! Jeg var selv i Oxford, utrolig flott by, og jeg opplevde ikke at noen drakk eller festet (som skjer på feks Malta). Kan ikke få understrekt hvor mye jeg vil fraråde og bo hos vertsfamilie!! Selv bodde jeg på campus, kjempefin plass, mens venner av meg kom hjem med masse grusomme opplevelser. Viktig; Dra alene!!! De som dro fler i lag ble ikke kjent med andre Edit: dro med EF, veldig fornøyd! Endret 22. juni 2011 av Fotojente
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #4 Skrevet 23. juni 2011 Jeg var på språkreise, og det var mange som festet (selv om jeg var på et sted som langt i fra var et festested). Vertsfamiliene var så som så. Mye rart, selv havnet jeg hos ei som låste inn tv-en sin (ikke snakk om at vi fikk se på sammen med henne) og maten var slik at vi dro til kiosken etterpå for å bli mette. Om datteren din er interessert i språklæring, anbefaler jeg at dere blir med. Leier leilighet, og får henne inn på en vanlig språkskole der hun ikke er sammen med en gjeng andre norsktalende. Det blir for lite språkpraksis når en haug nordmenn reiser sammen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #5 Skrevet 23. juni 2011 Er en stund siden jeg var på språkreise, men sitter igjen med mange gode minner. Jeg dro sammen med en venninne til Østerrike, reiste med STS. Jeg synes det var veldig greit å reise med ei venninne, vi bodde sammen hos en vertsfamilie. Fikk språktrening hos vertsfamilien og også på skolen (gikk internasjonal linje, dvs mange nasjonaliteter og lærerene var lokale). Fikk sett mye av området rundt, fikk nye venner og lærte et nytt land å kjenne. Var også spennende å dra på tur alene. Det var så klart noen som drakk og festet, men dette følte jeg var litt opp til hver enkelt. Dvs de som ville feste gjorde jo det, men det var ingen festkultur. STS var litt fraværende, veldig unge ledere og det var vel ikke akkurat de som lagde en trygg ramme for oss. Vi var heldige med vertsfamilien, de lot oss delta som en del av familien og tok oss også med på egne utflukter. Men hørte de som bodde steder der kjøkkenet var låst, de måtte ut av rommet dagen før avreise da det kom inn ny ungdommer osv (dvs de var vertsfamilier kun for pengenes skyld). Så jeg støtter språkreise, men ville sett ann datteren min (hvor selvstendig, ansvarsbevist, festlysten ol hun var). Og så ville jeg sjekket organisasjonen hun reiser med + stedet hun drar til (noen steder er jo litt beryktet). Og språkreise er vel mer en opplevelse/ferie enn en dypere innføring i språket der de drar... 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #6 Skrevet 23. juni 2011 Nå er jo datteren din litt ung for dette enda, men når hun fyller 18 vil jeg absolutt anbefale European Voluntary service! Det er så få som vet om det, men da får man reise ut helt gratis til et land og jobbe som volontør. Kost og losji dekkes også får man litt lommepenger. Helt fantastisk http://ec.europa.eu/youth/youth-in-action-programme/doc82_en.htm
missLynch Skrevet 23. juni 2011 #7 Skrevet 23. juni 2011 (endret) Språkreise er fantastisk spennende i swn alderen! Best å bo hos en versfamilie, da får man trygge rammer. Noen er såklart uheldige og får en mindre bra familie men er det ille, får man bare si ifra til lederne som er med. Der jeg var, var det ingen drikking blandt noen av deltakerne. Det var kort sagt et veldig morsomt, lærerikt og sosialt opphold. Edit: reiste med STS (vet ikke om det eksisterer enda?) Endret 23. juni 2011 av missLynch
Nuttery Skrevet 24. juni 2011 #8 Skrevet 24. juni 2011 Språkreise er fantastisk spennende i swn alderen! Best å bo hos en versfamilie, da får man trygge rammer. Noen er såklart uheldige og får en mindre bra familie men er det ille, får man bare si ifra til lederne som er med. Der jeg var, var det ingen drikking blandt noen av deltakerne. Det var kort sagt et veldig morsomt, lærerikt og sosialt opphold. Edit: reiste med STS (vet ikke om det eksisterer enda?) STS er i full drift! Syntes du skal si ja jeg, TS! Jeg selv sparte konfirmasjonspengene mine til utveksling(altså et år i utlandet vg2), og har aldri angret! Får MYE mer ut av det enn å kjøpe masse tull!
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2011 #9 Skrevet 25. juni 2011 Jeg var på språkreise på Malta når jeg var 14 år. Fantastisk opplevelse med minner for livet! Jeg reiste med EF, og desverre hadde vi helt forferdelig dårlige ledere. De "glemte" å fortelle enkelte av elevene om ting vi skulle gjøre, sa ikke i fra når vi skulle møte opp osv., men det ordnet seg som oftest. Bodde i en kjempesnill familie, eneste minuset var at det stinket røyk i nestene hele huset. Det var også en del gamle menn som la ann på oss og som ville ha oss med hjem, men vi sa klart i fra og da gikk det greit. Jeg tror nok generelt at det er litt tryggere omgivelser i England. På Malta var det en del som røyket i smug på skolen, drikking i friminuttene og generelt en del festing, men dette skjedde vel litt mer blant de litt eldre. Så lenge vi holdt oss unna all festingen, røykingen og de gamle mennene så gikk alt bra, og jeg hadde en helt utrolig ferie der! 1
United Stars Skrevet 26. juni 2011 #10 Skrevet 26. juni 2011 Jeg reiste til Malta med EF og hadde det utrolig kjekt der! Det ble dessverre mye drikking noe som kom av at hotellet lå rett ved "party gaten" hvor barene var, og et par stykker ble sendt hjem pga drikking. Jeg vil nok ikke anbefale Malta som et sted å reise på språkreise, men jeg har hørt at intensiv (?) kurset til EF i Oxford er utrolig bra, så det er jo noe å lese litt om
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå