AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #1 Skrevet 22. juni 2011 Hei. Jeg er en gutt i starten av tyveårene som benytter forumet her (som i utgangspunktet er for kvinner) siden det virker som at det er mye kompetanse på kropp og kosthold som er ute og går. Jeg var tidligere overvektig og gikk ned 15 kilo og forsøker å holde meg mest mulig slank. BMI`en min er nå på 20 så jeg veier lite, men har merket at jeg har ganske mye mageflesk og at magen er laaaangt fra flat, selv om jeg nesten er undervektig per definisjon. Trener mye, både løping og styrke hver dag og ønsker meg egentlig helt flat mage og har irritert meg over denne magen jeg har. Trodde først at jeg innbilte meg det og muligens hadde en spiseforstyrrelse, men målte med målebånd i dag flere ganger og det endte på 80-83 cm rundt magen. Riktignok ikke ekstremt, men svært mye i forhold til BMI. Hadde blitt uendelig glad hvis noen hadde noe kunnskap om hva jeg kan gjøre med dette? Jeg trener som sagt hardt hver dag, løper sikkert rundt 5 kilometer daglig, og forbrenner sikkert rundt 2500-3000 kalorier daglig. Som sagt, lav BMI og har derfor forsøkt å holde vekten og spiser i utgangspunktet sunt (mandler, kjøtt, grønnsaker, litt ris/potet) men har også tilatt meg å spise 500-1000 kalorier hver dag med usunn mat (sjokolade, skolebrød etc.) men går aldri i kalorioverskudd. Andre jeg kjenner med så lav vekt har sixpack/flat mage. Hva kan jeg gjøre med dette? Jeg vil ikke gå ned vekt, da blir jeg bare utmagret i ansiktet og over ryggen, men vil ha fettprosenten ned! Ønsker meg ekstremt høyt en mage som er helt plankeflat. Noen som har noen anelse om hva jeg kan gjøre for å få bort magefettet? Alt jeg kommer på nå er at det muligens vil hjelpe å kutte ut sukker? Men da blir da må jeg jo spise veldig mye sunn mat (selv hvis jeg slutter å trene). Takker som sagt veldig høyt for alle mulige tips.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #3 Skrevet 22. juni 2011 Hvor høy er du? Ganske lav, har ikke målt meg på en stund men rundt 165-170.
Fairchild Skrevet 22. juni 2011 #4 Skrevet 22. juni 2011 En alt for stor del av kaloriinntaket ditt kommer fra usunne kilder og du inntar for mye mettet fett og sukker. Det handler ikke bare om kalorier, men også hvor de kommer fra. Det aller første du bør gjøre er å kutte ut all den usunne maten og erstatte den med næringsrik mat.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #5 Skrevet 22. juni 2011 En alt for stor del av kaloriinntaket ditt kommer fra usunne kilder og du inntar for mye mettet fett og sukker. Det handler ikke bare om kalorier, men også hvor de kommer fra. Det aller første du bør gjøre er å kutte ut all den usunne maten og erstatte den med næringsrik mat. Takk for svar! Javel, så hvis jeg bytter ut 700 kalorier med sjokolade med mer sunn mat så vil jeg få mindre fett rundt magen?
Fairchild Skrevet 22. juni 2011 #6 Skrevet 22. juni 2011 Grovt sett, ja. Hvis du bytter ut sjokolade (sukker og mettet fett) med sunn mat (protein, komplekse karbohydrater og umettet fett) vil du se forskjell på kroppen etter en stund, spesielt hvis du følger opp med trening. Er du sikker på at ditt estimat av hvor mye du spiser hver dag er riktig? 1
Gjest strykebrett Skrevet 22. juni 2011 #7 Skrevet 22. juni 2011 Hvis vil ikke vil bli tynnere men gå ned i fettprosent så kanskje du burde bytte ut noen av løpeturene med styrketrening? Det er egentlig lurt uansett..
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #8 Skrevet 22. juni 2011 Takk for svar! Javel, så hvis jeg bytter ut 700 kalorier med sjokolade med mer sunn mat så vil jeg få mindre fett rundt magen? Ja du hører vel ikke ofte om menn som deffer på sjokolade.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #9 Skrevet 22. juni 2011 Det høres ut som du trener greit, men spiser feil ja. Det ser man typisk hos mannlige mosjonister på 50+ år: god kondis, slanke bein og armer, men relativt stor mage i forhold til resten av kroppen... Jeg skjønner forresten ikke helt hva du mener med "Jeg trener som sagt hardt hver dag, løper sikkert rundt 5 kilometer daglig" - 5 km er ikke spesielt mye. 10 km daglig, da begynner vi å snakke 5 km x 7 dager = 35 km hver uke, og det bør man fint klare på to (evt. tre) joggeturer i stedet for syv. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #10 Skrevet 22. juni 2011 Styrkebrett: Ja kanskje jeg burde kutte ned på løpingen og trene styrke istedet. Da forbrenner jeg jo mindre (kaloriantallet blir vanskeligere å fylle med sunn mat når det er så høyt) AnonymBruker: Nei, jeg har ikke hørt om noen som deffer på sjokolade men jeg vet i utgangspunktet svært lite om deffing og nedgang i fettprosent.
Serenity88 Skrevet 22. juni 2011 #11 Skrevet 22. juni 2011 Du forbrenner mindre ved å trene styrke fremfor å jogge, men samtidig vil forbrenningen generelt øke når du har økt muskelmasse! Så styrketrening er absolutt en god ting! BMI er bullshit, men man anbefaler menn å ha en livmidje på maks 90 cm. Du kan jo helle sjekke hofte/midje-ratio og se hvordan du ligger ann der.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #12 Skrevet 22. juni 2011 Det høres ut som du trener greit, men spiser feil ja. Det ser man typisk hos mannlige mosjonister på 50+ år: god kondis, slanke bein og armer, men relativt stor mage i forhold til resten av kroppen... Jeg skjønner forresten ikke helt hva du mener med "Jeg trener som sagt hardt hver dag, løper sikkert rundt 5 kilometer daglig" - 5 km er ikke spesielt mye. 10 km daglig, da begynner vi å snakke 5 km x 7 dager = 35 km hver uke, og det bør man fint klare på to (evt. tre) joggeturer i stedet for syv. Altså å løpe 15 kilometer på en joggetur er ihvertfall ikke hva jeg definerer som normalt? De fleste jeg kjenner trener 3 ganger i uken og løper 4 kilometer per gang... Jeg synes at rundt 5 kilometers løping daglig er mye... Kunne du eventuelt kommet med tips til det jeg spør om istedet for å påpeke at du er uenig i min definisjon? 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #13 Skrevet 22. juni 2011 Du forbrenner mindre ved å trene styrke fremfor å jogge, men samtidig vil forbrenningen generelt øke når du har økt muskelmasse! Så styrketrening er absolutt en god ting! BMI er bullshit, men man anbefaler menn å ha en livmidje på maks 90 cm. Du kan jo helle sjekke hofte/midje-ratio og se hvordan du ligger ann der. Nei BMI er ingen god indikator på f.eks fettprosent. Det forsto jeg i dag Men jeg er jo et godt stykke unna et midjemål som defineres som helsefarlig, men i forhold til vekten min er det ganske mye.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #14 Skrevet 22. juni 2011 Jeg skjønner forresten ikke helt hva du mener med "Jeg trener som sagt hardt hver dag, løper sikkert rundt 5 kilometer daglig" - 5 km er ikke spesielt mye. 10 km daglig, da begynner vi å snakke 5 km x 7 dager = 35 km hver uke, og det bør man fint klare på to (evt. tre) joggeturer i stedet for syv. Jo, 5 km er relativt mye for en vanlig person. Selv trener jeg rimelig aktivt (over mosjonistnivået) og løper 4-5 km de dagene jeg jogger. 35 km på to dager er 17.5 km på en økt. Det er VELDIG hardt, ikke bare hardt. Jeg er storfornøyd om jeg jogger en eller to runder rundt vannet her, som er på 3 km:) Jeg er i god form og er langt fra overvektig. Følte bare dette var en nedrakking på TS som "bare" løper 5 km, for i folk flest sine øyne er 5 km rimelig hardt. 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #15 Skrevet 23. juni 2011 Så hvis jeg spiser samme kalorimengde, men bytter ut sjokoladekaloriene med sunn mat så vil magen min bli flat? Hvor lang tid tar dette ca? Flere uker?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #16 Skrevet 23. juni 2011 Så hvis jeg spiser samme kalorimengde, men bytter ut sjokoladekaloriene med sunn mat så vil magen min bli flat? Hvor lang tid tar dette ca? Flere uker? Ville nok heller sagt flere måneder så det kan se mørkt ut med tanke på strandsesongen. Men å tenke på hvor lang tid det tar er litt feil innstilling. Du må på varig vis trappe ned på sjokoladekaloriene "forever" og gjerne begynne med mer styrketrening. Det kommer flere strandsesonger og du bør sikte langt frem uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #17 Skrevet 23. juni 2011 Ville nok heller sagt flere måneder så det kan se mørkt ut med tanke på strandsesongen. Men å tenke på hvor lang tid det tar er litt feil innstilling. Du må på varig vis trappe ned på sjokoladekaloriene "forever" og gjerne begynne med mer styrketrening. Det kommer flere strandsesonger og du bør sikte langt frem uansett. Oi vil det virkelig ta så lang tid før magen er blitt flat? Men metoden med å spise like kcalsom jeg forbrenner men med kun sunne kalorier er riktige måten å ta det på? Da bør jeg muligens prøve å gå ned 1-2 kilo som midlertidig tilta, da får jeg jo færre cm rundt magen.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #18 Skrevet 23. juni 2011 Hvordan vet du bmi'en din når du ikke vet hvor høy du er? 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #19 Skrevet 25. juni 2011 Mer enn to måneder tror jeg ikke det vil ta... kan du ikke halvere dosen søtsaker? Da vil du sikkert få resultater etter litt lengre tid? Mindre sukker per måned=litt mindre mage.
Tullepia Skrevet 25. juni 2011 #20 Skrevet 25. juni 2011 Hei. Jeg er en gutt i starten av tyveårene som benytter forumet her (som i utgangspunktet er for kvinner) siden det virker som at det er mye kompetanse på kropp og kosthold som er ute og går. Jeg var tidligere overvektig og gikk ned 15 kilo og forsøker å holde meg mest mulig slank. BMI`en min er nå på 20 så jeg veier lite, men har merket at jeg har ganske mye mageflesk og at magen er laaaangt fra flat, selv om jeg nesten er undervektig per definisjon. Trener mye, både løping og styrke hver dag og ønsker meg egentlig helt flat mage og har irritert meg over denne magen jeg har. Trodde først at jeg innbilte meg det og muligens hadde en spiseforstyrrelse, men målte med målebånd i dag flere ganger og det endte på 80-83 cm rundt magen. Riktignok ikke ekstremt, men svært mye i forhold til BMI. Hadde blitt uendelig glad hvis noen hadde noe kunnskap om hva jeg kan gjøre med dette? Jeg trener som sagt hardt hver dag, løper sikkert rundt 5 kilometer daglig, og forbrenner sikkert rundt 2500-3000 kalorier daglig. Som sagt, lav BMI og har derfor forsøkt å holde vekten og spiser i utgangspunktet sunt (mandler, kjøtt, grønnsaker, litt ris/potet) men har også tilatt meg å spise 500-1000 kalorier hver dag med usunn mat (sjokolade, skolebrød etc.) men går aldri i kalorioverskudd. Andre jeg kjenner med så lav vekt har sixpack/flat mage. Hva kan jeg gjøre med dette? Jeg vil ikke gå ned vekt, da blir jeg bare utmagret i ansiktet og over ryggen, men vil ha fettprosenten ned! Ønsker meg ekstremt høyt en mage som er helt plankeflat. Noen som har noen anelse om hva jeg kan gjøre for å få bort magefettet? Alt jeg kommer på nå er at det muligens vil hjelpe å kutte ut sukker? Men da blir da må jeg jo spise veldig mye sunn mat (selv hvis jeg slutter å trene). Takker som sagt veldig høyt for alle mulige tips. For det første er BMI kun en indikator, ikke et feilfritt måleinstrument. Hva du veier og hvordan vekten er fordelt er høyst individuelt. Det handler også om genetikk. Du kan alltids forbedre kroppen du er født med, ikke alle kan bli maratonløpere eller bodybuildere. Som oftest har vi anlegg enten i den ene eller andre retningen. Har du mage betyr det sannsynligvis at du har en del overflødig fett. Det betyr at du må trene og spise riktig for å bli kvitt fettet. Det betyr ikke nødvendigvis å gå ned i vekt, for trener og spiser du riktig vil du bygge opp muskelmassen din samtidig som fettet på magen forsvinner. Husk at muskler veier mer enn fett, og kroppen trenger energi for å bygge muskler! Du må for det første kutte ut sjokolade og annen usunn mat hver dag og erstatte dette med sunn mat (ja, det betyr at du må spise sunn mat i store mengder). Sjokoladen reserverer du til lørdagen. Du bør trene styrke tre ganger i uka og utholdenhet to ganger i uka. De andre dagene er hviledager. Når du trener skal du varme opp i ti minutter og trene i ca 40-60 minutter. Styrketreningen bør deles inn slik: Dag 1 (f eks mandag) Nedre del av kroppen (beina). Dag 2 (f eks onsdag) Øvre del av kroppen (bryst, armer og rygg) Dag 3 (f eks fredag) Hele kroppen Oppvarmingsøvelsene tar du 2x 15 rep, med middels belastning Resten av øvelsene tar du 3x12 reps, med så høy belastning du klarer samtidig som du har korrekt teknikk. Øvelser kan du finne på http://nhi.no/trening/videoer/styrkeovelser/ eller du kan finne et greit program på www.bodybuilding.com. Det beste er å melde seg inn på et treningssenter og få Personlig Trener-timer. Du bør spise proteinrik mat etter styrketrening, for eksempel kylling, fisk eller kjøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå