helenaa Skrevet 22. juni 2011 #1 Skrevet 22. juni 2011 Håper vi kan få til bleieslutt denne sommeren. Jenta er 2,5 år, og har veldig lyst til å begynne med truse, men det er sjelden hun går med å å sitte på do (med do-ring). Hun har vært ivrigere før, men det gikk over. Og jeg tipper det vil komme tilbake... Hører noen som bruker klistremerker som belønning. Er det noen grunn til ikke å gjøre det? Er det andre tips? Hvordan få barn til å sitte på doen uten tvang? Og hvordan bør man gjøre det med bleieslutt? Kan jeg la henne gå uten bleie før hun har faste do-rutiner? Er det alltid et nedelag for barnet at tisset kommer i buksa? Eller fungerer det for noen som motivasjon å gå med truse, selv om det av og til går galt? Vi har en uke i sommer (om ca en mnd) der det passer å løpe naken ute hvis været er OK. Hvordan kan jeg bruke tiden fram mot det på best mulig måte?
linky Skrevet 22. juni 2011 #2 Skrevet 22. juni 2011 Jenta mi på 3 er nå bleifri på dagtid. Satt henne på do morgen og kveld, men sjeldent det kom noe. Var LITE fristende å gå nok en høst/vinter i møte med en 3 åring i bleier. Jeg tok rett og slett av henne bleia hjemme og sa hun måtte gi beskjed om hun måtte på do. Det har gått overraskende fint og på 5 dager ble hun kvitt bleia. Tar kun på henne en bleietruse om natta. Men tipper hun snart er kvitt den også. Vi brukte klistremerker som belønning, men hun brydde seg ikke noe særlig om det så bare sluttet med det. Lykke til:)
linky Skrevet 22. juni 2011 #3 Skrevet 22. juni 2011 (endret) Og jenta mi tok seg ikke nær av at hun tisset på seg, vi sa bare at jaja da skifter vi bare, og at det ikke gjorde noe. De skal jo ikke få noe kjeft for det. Et tips er å foreks. synge eller lese en bok mens hun sitter på do, da er det ofte kjekt:) Endret 22. juni 2011 av linky
Gjest Ruccola Skrevet 22. juni 2011 #4 Skrevet 22. juni 2011 Det med å ikke få kjeft om det går galt tror jeg også er viktig Bare å skifte på og si at man prøver igjen Dobesøk skal ikke vere knyttet med noen slags skam. Så tror jeg også det er viktig at barnet faktisk ser andre går på do At man tisser, tørker og så spyler ned, og at det ikke er noe farlig. (Mange barn syns doen er skummel som "tar" tisset og bæesjen Tanten min fortalte en historie om min hysteriske kusine når hun var 2-3 år... Hun NEKTET å pusse tenner! Bet tannkosten, spyttet ut tannkremen og vred seg bort fra foreldrene som prøvte å pusse mens hun vrælte De de fann ut etter en stund, var at jenta rett og slett trodde dette var en straff for noe, og at det var bare henne i hele verden som måtte gjøre dette. Hun hadde aldri sett foreldrene pusse tenner nemlig! Så når de forstod dette og begynte å pusse sine egne tenner sammen med henne var slostkampen plutselig over... 1
helenaa Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 23. juni 2011 Hvordan går det med sofaen og teppene når barnet går uten bleie..? Jeg kunne tenke meg å la henne løpe rundt med truse for at hun skal kjenne hvordan det er, og fordi jeg lurer på om hun ikke er bevisst at hun tisser (bleiene er jo veldig gode for tiden). Men jeg er ikke helt klar for å bytte ut sofaen (og enda mindre klar for å ha sofa med tisseflekker)
Gjest gjest**gjest** Skrevet 23. juni 2011 #6 Skrevet 23. juni 2011 Kjøp tisselaken på apoteket og legg i sofaen, det har vi gjort her
Umuriel Skrevet 23. juni 2011 #7 Skrevet 23. juni 2011 Prøvd avvenningstruser? Evt kan du jo prøve å putte en gasbleie i trusa for at det ikke skal gå helt gjennom klærne, hun kjenner jo likevel at det blir vått. Min sønn sluttet med bleier da han var 2 år og fem måneder gammel, og det gikk veldig bra. Hadde selvsagt mange uhell underveis, men jo mindre fokus vi hadde på bleieslutt, jo bedre gikk det. Mens han enda brukte bleier begynte han å si fra når han ville på do, eller vi spurte med jevne mellomrom, og plutselig var han bare tørr. Etter en uke med tørre bleier fjernet vi hele bleia. Dette var tidlig om våren, og hele sommeren hadde han uhell innimellom, spesielt i barnehagen når han var opptatt i lek, men det gikk over av seg selv. Men viktig å ta små skritt om gangen, skal ikke så mye til for å ødelegge alt. Sønnen min var egentlig klar for bleieslutt da han var rundt 18 måneder gammel, men fikk en rift i baken som følge av en forstoppelse, og fikk da angst for å gå på do, og vi gikk tilbake til utgangspunktet. Ventet da noen måneder før vi prøvde igjen.
linky Skrevet 23. juni 2011 #10 Skrevet 23. juni 2011 Hvordan går det med sofaen og teppene når barnet går uten bleie..? Jeg kunne tenke meg å la henne løpe rundt med truse for at hun skal kjenne hvordan det er, og fordi jeg lurer på om hun ikke er bevisst at hun tisser (bleiene er jo veldig gode for tiden). Men jeg er ikke helt klar for å bytte ut sofaen (og enda mindre klar for å ha sofa med tisseflekker) Jeg la slike store "kladder" på sofaen i tilfelle. Teppe har vi ikke. Så for meg mange uhell da vi tok av henne bleia, men hun hadde kun et lite. Etter det ga hun beskjed hver gang hun måtte så det har gått over all forventning:)
helenaa Skrevet 24. juni 2011 Forfatter #11 Skrevet 24. juni 2011 En ting til... Jeg tenker å gi henne klistremerker for hver gang hun sitter på do. Håper det kan gjøre at do-sittingen blir rutine. Er det vanlig å gi klistremerker hver gang, eller bare når det kommer noe i do? Jeg ser for meg at det plutselig kan bli veldig populært å sitte på doen. På den annen side er det vel litt rart å belønne tissing og bæsjing - jeg ønsker jo ikke å utvikle noen form for prestasjonsangst. Noen erfaringer? Og hva gjør dere med barnehagen? Får barnet klistremerke når det kommer hjem hvis det har vært på do der?
Umuriel Skrevet 24. juni 2011 #12 Skrevet 24. juni 2011 Har ingen erfaringer med klistremerker og belønninger, men vi involverte barnehagen tidlig i dorutinene hans siden han bæsjet på do/potte veldig tidlig (var tissingen det sto på her). Barnehagen var fantastisk og inkluderte de andre barna også, slik at de har hatt rutine med dotrening på barn fra de er ganske små. Med de minste er det en sosial greie og det er stort hver gang noen får noe til i do, mens de store får gå på do i fred. Høres sikkert litt rart ut, men det er altså to toaletter og to potter på hvert stellerom, derfor kan de gå flere sammen. Barna har hatt tendenser til å bli tidlig bleiefri på vår avdeling.
Furstina Skrevet 24. juni 2011 #13 Skrevet 24. juni 2011 Vi hade en dotter som var väldigt intresserad i av att gå på do... sonen var det väl inte heller några större problem med Jag tror att rutiner hjälper, och att uhell inte är något att vara rädd för Kissa direkt på morgonen, innan ni går ut Kissa vid 10-tiden och före lunch etc... Fråga INTE "behöver du gå på du" utan säg "Nu går vi/du på do", det är inget alternativ att välja, särskilt inte om dobesöket betyder att leken måste avbrytas.
annelise Skrevet 24. juni 2011 #14 Skrevet 24. juni 2011 Da mine jenter skulle slutte med bleie gikk det ganske så knirkefritt. Første bud er at ungen er klar selv. Eldste var litt mere avslappa ang tisse seg ut, det gjorde liksom ikke så mye for hun fikk jo på tørt med en gang, så hun tok seg ikke alltid tid til å gå på do. Tissa gjerne i buksa for å sippe å avbryte leken akkurat da. Dette løste jeg med at jeg ikke hadde tid til å bytte med en gang, så hun måtte stå å være tisse våt og kjenne på hvor ekkelt det var en liten stund før vi kunne bytte.. Var ikke mange gangene hun tissa i buksa etter det.. 1
Sophie-Ann Skrevet 24. juni 2011 #15 Skrevet 24. juni 2011 Jeg er i samme situasjon som TS. Jeg har nå begynt å sette henne på do om morgenen og om kvelden. Hun går i truse etter barnehagen, og jeg har gitt beskjed om at hun må si til meg når hun skal på do. Hun tisset på do i morges, men hadde likevel et uhell i sofaen. Bleien hennes var tørr etter natten i natt, så jeg øyner et håp Vi må bare få bedre vær, slik at hun kan gå med kjoler, det gjør det mye enklere. Jeg skryter masse når hun tisser på do, og overser uhellene hennes.
linky Skrevet 24. juni 2011 #16 Skrevet 24. juni 2011 En ting til... Jeg tenker å gi henne klistremerker for hver gang hun sitter på do. Håper det kan gjøre at do-sittingen blir rutine. Er det vanlig å gi klistremerker hver gang, eller bare når det kommer noe i do? Jeg ser for meg at det plutselig kan bli veldig populært å sitte på doen. På den annen side er det vel litt rart å belønne tissing og bæsjing - jeg ønsker jo ikke å utvikle noen form for prestasjonsangst. Noen erfaringer? Og hva gjør dere med barnehagen? Får barnet klistremerke når det kommer hjem hvis det har vært på do der? Jenta vår var redd for å sitte på do ei god stund. Da hun fikk klistremerker for hver gang hun satt på do var det kjempestas. Når hun hadde blitt trygg på det å sitte på do så fikk hun klistremerker hver gang hun tisset i do. Men dette med klistremerker var bare veldig stas helt til å begynne med, siden har hun ikke brydd seg om det.
helenaa Skrevet 25. juni 2011 Forfatter #17 Skrevet 25. juni 2011 Det ser ikke ut som at klistremerkene skal hjelpe, for hun bryr seg ikke om det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå