Gå til innhold

Hvordan regne ut kvadratmeter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe gulv til min nyinnkjøpte leilighet og skal regne ut kvadratmetrene på rommene for å beregne hvor mye gulv jeg må ha. Men jeg sitter jeg og klør meg i hodet.. dette har jeg glemt hvordan jeg gjør! Får jo helt sinnyske tall!? Kan noen hjelpe? Har et rom hvor to av veggene er like lange og ett rom hvor det er ulik lengde på alle fire veggene... Hjelp!

AnonymBruker
Skrevet

Eh.. Du måler lengden og bredden og ganger det med hverandre. Er rommet 3 meter bredt og 4 meter langt så ganger du 3*4

AnonymBruker
Skrevet

Men når jeg så har fire vegger med ulik lengde?

AnonymBruker
Skrevet

Takk Lille Måne :)

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Hvis rommet ditt har ulik lengde på alle 4 veggene, må du dele rommet ditt opp i 2 (minst) slik at du faktisk kan regne ut kvadratmeter enkelt. Det er selvsagt andre måter å gjøre det på, som er mye vanskeligere for deg vil jeg tro :)

http://www.matematikk.org/artikkel/vis.html?tid=68997&within_tid=68986

F.eks parallellogram.

Et parallellogram er et skjevvinklet rektangel med parvis like lange sider. Dette rommet som har forskjellig lengde på alle fire veggene, er et trapes. For enkelhets skyld, hvis man ikke husker formelen for utregning, er det letteste å dele rommet i trekanter og beregne kvadratmeter utifra det. Til TS, kvadratinnholdet av en trekant er l(lengden)*h(høyden)/2.

Er noen av veggene parallelle? Hvis de er det, kan du trekke opp linjer til en firkant, kvadrat eller rektangel, så blir det ikke så mange trekanter å forholde seg til.

Endret av Belladonna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...