AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #1 Skrevet 22. juni 2011 Hva spiser dere etter en treningsøkt? Jeg trener både styrke og kondis (gjerne i samme økt, hvor sistnevnte er oppvarming og avslutning). Sliter med å få i meg proteiner etter trening. Er vegetarianer og det er litt begrenset hva jeg kan spise. Pleier av og til å drikke sjokolademelk for å få både påfyll av karbs og proteiner, men føler det inneholder for mye kalorier. Trener for å bli sterk, men også for å gå litt ned i vekt (et par kg). Vil derfor ha noe med mye protein, litt karbs og minst mulig kalorier. Er klar over at kroppen trenger påfyll etter trening for resistusjon, men jeg føler det er litt bortkastet å drikke 300 kcal etter å ha slitt på mølla for å forbrenne 300 kcal:p Håper denne tråden kan hjelpe meg til å få tips til hva jeg kan spise etter trening:) Til nå har jeg variert mellom -Nøtter (men mye kcal der)¨ -Nutrilettsuppe -Nutrilettsjokolade -Sjokolademelk -Yoghurt Kan lage egg og slikt og, men ofte trenger man noe før man rekker komme seg hjem og lage varm mat.
Gjest Smørbukk Skrevet 22. juni 2011 #2 Skrevet 22. juni 2011 Jeg har nesten alltid med meg en banan på trening så jeg kan ta den når jeg går ut for å ta turen hjem igjen Tenker ikke så mye på kalorier og sånt jeg da, spiser sunt og variert og tenker "alt med måte".
Whiquila Skrevet 22. juni 2011 #3 Skrevet 22. juni 2011 Proteinshake, banan. Evt kok deg ett par egg som du tar m og spiser etter trening. Nøtter er sunt, men alt med måte ca 20g/ en neve kan du spise hver dag. Sjokolademelk er ikke spesielt sunt, og har lite proteiner om det er det du er ute etter... Kesam med Fun light er godt. Eller cottage cheese med kanel + eple.
Tullepia Skrevet 22. juni 2011 #4 Skrevet 22. juni 2011 Hva spiser dere etter en treningsøkt? Jeg trener både styrke og kondis (gjerne i samme økt, hvor sistnevnte er oppvarming og avslutning). Sliter med å få i meg proteiner etter trening. Er vegetarianer og det er litt begrenset hva jeg kan spise. Pleier av og til å drikke sjokolademelk for å få både påfyll av karbs og proteiner, men føler det inneholder for mye kalorier. Trener for å bli sterk, men også for å gå litt ned i vekt (et par kg). Vil derfor ha noe med mye protein, litt karbs og minst mulig kalorier. Er klar over at kroppen trenger påfyll etter trening for resistusjon, men jeg føler det er litt bortkastet å drikke 300 kcal etter å ha slitt på mølla for å forbrenne 300 kcal:p Håper denne tråden kan hjelpe meg til å få tips til hva jeg kan spise etter trening:) Til nå har jeg variert mellom -Nøtter (men mye kcal der)¨ -Nutrilettsuppe -Nutrilettsjokolade -Sjokolademelk -Yoghurt Kan lage egg og slikt og, men ofte trenger man noe før man rekker komme seg hjem og lage varm mat. Hvis du trener for å bygge muskler er det lurt å få i seg litt karbohydrater etter trening, da er sjokomelk noe av det beste, eller gjerne yoghurt med müsli, frukt e.l. Du behøver ikke kaste i deg proteiner rett etter trening, disse kan du vente med inntil 2 timer. Proteiner finner du i - egg - bønner, erter og kikerter - fisk (hvis du spiser det) - skalldyr (hvis du spier det) - Skyr - Soyaprotein - Råmelkspudding/kalvedans (litt eksklusivt og vanskelig å få tak i, men inneholder store mengder proteiner og smaker fantastisk) Husk at proteiner er det som bygger muskler. Selv om du trener for å slanke deg, så må musklene få byggestener etter trening.
Jitney Skrevet 22. juni 2011 #5 Skrevet 22. juni 2011 Om jeg bare trener kondisjon pleier jeg ikke ta noe etter trening, med mindre det er lenge til neste måltid. Jeg pleier for det meste å bare trene styrketrening jeg da, eller styrketrening med litt kardio etterpå, så da tar jeg ofte BCAA etter trening, og hvis det er lengre enn 45-60 minutter til neste måltid kan det hende (om jeg føler for det) jeg tar en banan og proteinpulver i tillegg.. Ellers spiser jeg etter periodisk faste og venter heller på et ordentlig måltid hvor jeg kan spise ekstra med karbohydrater og mye proteiner Men lett mat etter trening kan være riskaker/banan/frukt med cottage cheese/kesam/proteinpulver/melk. Lett å lage en miks med frukt og proteiner, eller smoothie med ekstra proteiner. Fett ville jeg holdt meg unna akkurat da.
Gjest *Maja* Skrevet 22. juni 2011 #6 Skrevet 22. juni 2011 Hva spiser dere etter en treningsøkt? Jeg trener både styrke og kondis (gjerne i samme økt, hvor sistnevnte er oppvarming og avslutning). Sliter med å få i meg proteiner etter trening. Er vegetarianer og det er litt begrenset hva jeg kan spise. Pleier av og til å drikke sjokolademelk for å få både påfyll av karbs og proteiner, men føler det inneholder for mye kalorier. Trener for å bli sterk, men også for å gå litt ned i vekt (et par kg). Vil derfor ha noe med mye protein, litt karbs og minst mulig kalorier. Er klar over at kroppen trenger påfyll etter trening for resistusjon, men jeg føler det er litt bortkastet å drikke 300 kcal etter å ha slitt på mølla for å forbrenne 300 kcal:p Håper denne tråden kan hjelpe meg til å få tips til hva jeg kan spise etter trening:) Til nå har jeg variert mellom -Nøtter (men mye kcal der)¨ -Nutrilettsuppe -Nutrilettsjokolade -Sjokolademelk -Yoghurt Kan lage egg og slikt og, men ofte trenger man noe før man rekker komme seg hjem og lage varm mat. Nå trener jeg før frokost, så rett etter trening drikker jeg et glass soyasjokolademelk og spiser et hjemmelaget rundstykke bakt på mel av rug og hvete med masse kalkunfilet pålegg på... Klatrer på ettermiddagene 2 ganger i uka, da spiser jeg middag etterpå som ofte består av 200 gram karbonadedeig med tomater og Ryvita knekkebrød....
Caramela Skrevet 22. juni 2011 #7 Skrevet 22. juni 2011 Rett etter trening hiver jeg i meg en banan og en yt/litago. Når jeg kommer hjem lager jeg middag (siden jeg trener på ettermiddagen). Stort sett blir det da enten kylling/fisk/svinefilet/tunfisk med masse grønnsaker.
Supraspinatus Skrevet 22. juni 2011 #8 Skrevet 22. juni 2011 Hva spiser dere etter en treningsøkt? Jeg trener både styrke og kondis (gjerne i samme økt, hvor sistnevnte er oppvarming og avslutning). Sliter med å få i meg proteiner etter trening. Er vegetarianer og det er litt begrenset hva jeg kan spise. Pleier av og til å drikke sjokolademelk for å få både påfyll av karbs og proteiner, men føler det inneholder for mye kalorier. Trener for å bli sterk, men også for å gå litt ned i vekt (et par kg). Vil derfor ha noe med mye protein, litt karbs og minst mulig kalorier. Er klar over at kroppen trenger påfyll etter trening for resistusjon, men jeg føler det er litt bortkastet å drikke 300 kcal etter å ha slitt på mølla for å forbrenne 300 kcal:p Håper denne tråden kan hjelpe meg til å få tips til hva jeg kan spise etter trening:) Til nå har jeg variert mellom -Nøtter (men mye kcal der)¨ -Nutrilettsuppe -Nutrilettsjokolade -Sjokolademelk -Yoghurt Kan lage egg og slikt og, men ofte trenger man noe før man rekker komme seg hjem og lage varm mat. Du kan ikke se på det så svart/hvitt at du har trent 300kcal og derfor kan du ikke spise så mye som 300kcal etter trening. Det er bare tull. Hensikten med å spise etter trening er for å starte gjenoppbygningsprosessene i kroppen. De er: - Få orden på væskebalansen (man blir dehydrert av å trene, men man mister og salter). - Tilbakeføre glykogen til lagrene i musklene og lever. - Bygge opp skadet muskelvev. Hva er det som egentlig er best for å bygge oppigjen musklene? Raske karbohydrater, proteiner med høy biologisk verdi og innhold av branched chained amino acids (BCAA). Til det har det blitt testet og funnet ut at myseprotein (whey) er det som er mest ideelt med opptil 25% innhold BCAA. Raske karbohydrater bidrag til en økt produksjon av insulin. Det fraktes en høyere andel glukose i blodet (høyere blodsukker) som gir en raskere gjenoppbygning av glykogenlagrene. I tillegg vil du ha mer aminosyrer i blodet og derfor er de mer tilgjengelig til musklene når de bygger seg opp. Måltidet bør du få i deg snarest etter trening, helst før 30 minutter har gått. Det berømte vinduet sies likevel å være så stort som opptil 2 timer etter trening. Du skal ikke bekymre deg for å legge på deg av måltidet etter trening. Det er totalt inntak over en periode som avgjør om du går opp eller ned i vekt. Om du spiser fast føde eller drikke er litt opp til deg, men drikke blir mye fortere tatt opp, og det kan være litt av poenget. Hvor mye bør du få i deg rett etter trening? Edmund R. Burke Ph.D anbefaler 1,1-1,65gram karbohydrater per kg kroppsvekt. og proteiner i en 1:4 ratio til karbo. Veier du 55kg skal du da spise 60-90 gram karbohydrater og 15-23gram protein. Unngå mye fett for det bidrar til å redusere evnen og tiden fordøyelsen bruker. En treningshake fordøyes relativt fort og du vil få behov å spise igjen etter ca 2 timer etter trening. Dette måltidet bør være på en typisk middags størrelse. Mange mener dette måltidet er det viktigste i løpet av dagen. Det tror jeg nok er litt individuelt. Jeg fungerer ikke uten frokost og ser på det som et viktigere måltid. Mulig dette ble litt uoversiktlig, ble litt frem og tilbake da jeg skrev det. Spør her eller PM om du vil ha tips om godt lesestoff innenfor temaet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå