Gå til innhold

Hva gjør dere om kvelden og hvem gjør hva?

Anbefalte innlegg

Gjest tollo
Skrevet

Med to unger og en hund føler jeg at ettermiddagene/kveldene raser forbi med en sånn fart at ungene snart er voksne:)Mannen min henter barna og jeg kommer jeg fra jobb 17.15. Da har jeg turbofart mot kjøkkenet og i løpet av 45 min er maten klar og vi spiser. Blir et litt rotete måltid som alltid når den minste på 3 år ikke akkurat er opptatt av at det skal være rolig og fredelig. Hunden står for tur etter maten, så en rydder opp middagen og den andre går med hunden. Kl 19 er det kveldsstell for minstemann, noe min mann oftest gjør. Deretter og frem til ca kl 20 er det å ta ut brød og middag til dagen etter, setter over en maskin osv og kl 20 begynner det andre barnets kveldsstell noe jeg tar og innen hun er sovende i sin seng er gjerne kl 21. Da er det nyheter og vi begge synker sammen i sofaen. Hunden får sin siste tur rundt 22 og så er det i grunn natta for oss.... FOR et liv! Hver dag inn og ut. Noen dager stressende til tusen da ikke alt går knirkefritt hele tiden og ting forskyves og da merker jeg at jeg blir irrasjonell. Irritabel og gretten, kjefter og er ikke så kul akkurat. Andre dager går greit igjen. Jeg er glad i livet, familielivet og kjenner stor trygghet ved det. Men innimellom tenker jeg at alt er rutine, tenker at man kanskje skulle gjort helt andre ting med ungene. Ta de med på tur om ettermiddagen, bygge hytte med de og spise en brødskive i hytta i stedet for middag. Være litt impulsiv og ikke så bundet av rutinene. Noen som har tips om hvordan de minsker stresset og klarer å leve mer der og da. Være tilstede i tiden for ungene uten å la alle de ugjorte oppgavene stresse en. For DET er mitt største problem.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Åhhh. hvor jeg kjenner meg igjen, jeg har tre barn, barna er vel noe større enn dine, så ettermiddagene og kveldene fylles opp med deres gjøremål, dvs fritidsinteresser, inkludert lekser, i tillegg til matlaging og nødvendig husstell.

Er også, som du, svært glad i familien, men ser jo at dagene forsvinner i all denne rutinen. Men det er vel kanskje det som er livet???

Har ingen råd til deg, vil bare si at jeg kjenner med veldig igjen, har reflektert mye over dette uten å finne noen løsninger.

Håper andre har noen synspunkter....

Skrevet (endret)

Det du beskriver er en av hovedgrunnene til at jeg ikke ønsker å jobbe fulltid så lenge vi har små barn. Akkurat nå er jeg hjemme (har en på 2½ og en på 3 mnd) og det gjør at vi kan organisere dagene litt annerledes (og er det jeg ønsker å beholde når jeg begynner å jobbe igjen, da deltid). Mannen min er hjemme ca 17. Da er vanligvis middagen klar eller ferdig i løpet av kort tid. Bruker kanskje en halvtime på å spise og så rydder mannen av bordet og setter inn i oppvaskmaskinen. Eldstemann legger seg ikke før 20.30 (igjen, en fordel av at jeg er hjemme og vi trenger ikke stå opp grytidlig for å rekke barnehage og jobb) så da har vi to timer hvor vi leker, pusler, tegner, er ute i hagen, går tur eller finner på noe annet. Kvart på åtte får eldstemann kveldsmat. Etterpå legges begge barna og 20.30 er det stille fra dem. Vi voksne legger oss rundt midnatt og kvelden går med til litt forskjellig, kanskje har vi besøk, ser på TV/film, spiller et spill, sitter ved PCen, hobbyer, lager god kveldsmat sammen osv.

For vår del minsker vi altså stress ved at vi ikke begge jobber fulltid. Det er et valg du må kjenne på selv, men det er jo ganske innlysende at færre timer på jobb innebærer flere timer med barna. Se litt på økonomien deres om det lar seg gjøre (f.eks. refinansiering av lånet, kan dere kutte utgifter andre steder osv). Hvis dette ikke er en mulighet for dere må du tenke litt annerledes. Kan dere kjøpe dere litt tid med f.eks. vaskehjelp? Har dere fleksitid på jobb slik at dere kan veksle mellom å begynne tidlig/slutte tidlig og begynne sent/slutte sent? Det kan hjelpe i forhold til at den som er først hjemme har middagen klar osv. Må dere gjøre husarbeid på kveldstid? Kanskje dere må leve med litt støv og rot og heller ta f.eks. en fellesvasking en helgemorgen og det får holde for hele uka? Utover det tror jeg bare dere må bestemme dere for å finne på noe innimellom og gjennomføre det. La ugjorte ting være som de er. Hvis dere først klarer å lage en slags rutine for å finne på noe litt annerledes noen av ettermiddagene i uka blir det nok enklere å gjennomføre og lettere å ikke bry seg om ting som "burde" vært gjort.

Endret av Arkana
Gjest tollo
Skrevet

For vår del minsker vi altså stress ved at vi ikke begge jobber fulltid.

Det er absolutt noe jeg har vurdert og på sikt vil gjøre. Jeg driver for meg selv i dag og håper at i løpet av et års tid å være så etablert at jeg kan ansette noen. Dette vil frita meg for noen timer pr uke og det gjør nok en forandring.

Har også vurdert muligheten av å selge hus og flytte lengre ut på landet hvor det er billigere å bo for å jobbe minimalt osv osv. Var litt inspirert av "simple living" teorien. Prøver ofte å holde igjen på å kjøpe ting, flere ting, slik at det blir mindre å rydde og mindre stress. Tenker litt på at det gir større frihet med mindre ting rundt seg og tror ikke ungene tar skade av dette, tvert i mot.

Skrevet

Jeg jobber også redusert, og gjør middagen ofte klar før jeg henter i barnehagen. Da kan jeg surre rundt med barna til mannen min kommer hjem kl 1800 og så spiser vi sammen. Leverer også ikke før 0930 i barnehagen så vi har god tid om morgenen. I tillegg har vi hjelp i huset 3 dager i uken.

Skrevet

Jeg jobber også redusert, og gjør middagen ofte klar før jeg henter i barnehagen. Da kan jeg surre rundt med barna til mannen min kommer hjem kl 1800 og så spiser vi sammen. Leverer også ikke før 0930 i barnehagen så vi har god tid om morgenen. I tillegg har vi hjelp i huset 3 dager i uken.

Kan jeg spørre hva slags hjelp, og evt. hva det koster?

Kjenner meg godt igjen i det som skrives. Men man må ikke glemme at disse rutinene er gode for barna, da. Tiden flyr ikke for barn på samme måte som for oss, og de fleste barn liker at ting er likt fra dag til dag :).

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror nok reiseveien til og fra jobb og barnehage er ganske avgjørende når det kommer til stress i hverdagen.

Familien min (med ett barn på 3 år og en i magen) er foreløpig ganske stressfri. Både jeg og mannen jobber 100 %, ulike og varierende arbeidstider gjør at barnehagedagen ikke blir så lang for barnet vårt likevel. Jeg er hjemme alt mellom kl 13 og kl 16.30, avhengig av undervisninga mi den dagen (er lærer og gjør alle forberedelser og rettearbeid hjemme på kveldstid).

Vi er ikke så nøye med middag de dagene jeg må jobbe lenge, da holder det lenge med ei gulrot og ostesmørbrød i ovnen. Barnet vårt spiser sunt til frokost og i barnehagen, og middagen blir sunn og forseggjort hvis vi har tid og overskudd. Hvis vi har dårlig tid vil vi heller spise brødskive under salongbordet/hytta om kvelden, som du ts nevner.

Jeg har egentlig ingen tips til hvordan andre kan få det like stressfritt som oss. Generelt tror jeg nok at folk som velger å bosette seg utenfor ei stor bykjerne (med tilhørende lange avstander, kø, høye boligpriser osv), i større grad kan velge mellom å ha det hektisk og å ta det rolig. Vi bor i en bitteliten by hvor vi har alt vi trenger, og et helt ok hus til 1,8 mill. Vi har valgt yrker uten krevende sjefer og lange arbeidstider, og kan derfor bruke mer tid hjemme.

Skrevet

Jeg er enig i at man må prioritere tiden sin, skal man bruke den på jobb eller hjemmeliv eller hva? Jeg har et krevende yrke, så jeg jobber 80% for tiden. Da har jeg en dag i uka til bare å finne på kos med lillegutt.

Jeg stresser ikke med husarbeid, der tar vi det når det hoper seg opp. Har planer om å skaffe hjelp på den fronten til høsten. Jeg klarer fint å legge meg om det står skitne kopper på benken. Det er verre om barnet ikke har fått sitt.

Jeg har to tips til deg:

Grip dagen! Det går ikke an å planlegge at du skal bli flink til å finne på ting. Du må gjøre det NÅ, med en gang, før sjansen går forbi. Hiv deg rundt.

Hund? Høres ut som at dere bruker mye av familietiden til å stelle bikkje. Det er kanskje litt i overkant når man har små barn man synes man har litt lite tid til?

• Liker 1
Gjest TS tollo
Skrevet

Jeg har to tips til deg:

Grip dagen! Det går ikke an å planlegge at du skal bli flink til å finne på ting. Du må gjøre det NÅ, med en gang, før sjansen går forbi. Hiv deg rundt.

Hund? Høres ut som at dere bruker mye av familietiden til å stelle bikkje. Det er kanskje litt i overkant når man har små barn man synes man har litt lite tid til?

Gjest Raggy
Skrevet

Med to unger og en hund føler jeg at ettermiddagene/kveldene raser forbi med en sånn fart at ungene snart er voksne:)Mannen min henter barna og jeg kommer jeg fra jobb 17.15. Da har jeg turbofart mot kjøkkenet og i løpet av 45 min er maten klar og vi spiser. Blir et litt rotete måltid som alltid når den minste på 3 år ikke akkurat er opptatt av at det skal være rolig og fredelig. Hunden står for tur etter maten, så en rydder opp middagen og den andre går med hunden. Kl 19 er det kveldsstell for minstemann, noe min mann oftest gjør. Deretter og frem til ca kl 20 er det å ta ut brød og middag til dagen etter, setter over en maskin osv og kl 20 begynner det andre barnets kveldsstell noe jeg tar og innen hun er sovende i sin seng er gjerne kl 21. Da er det nyheter og vi begge synker sammen i sofaen. Hunden får sin siste tur rundt 22 og så er det i grunn natta for oss.... FOR et liv! Hver dag inn og ut. Noen dager stressende til tusen da ikke alt går knirkefritt hele tiden og ting forskyves og da merker jeg at jeg blir irrasjonell. Irritabel og gretten, kjefter og er ikke så kul akkurat. Andre dager går greit igjen. Jeg er glad i livet, familielivet og kjenner stor trygghet ved det. Men innimellom tenker jeg at alt er rutine, tenker at man kanskje skulle gjort helt andre ting med ungene. Ta de med på tur om ettermiddagen, bygge hytte med de og spise en brødskive i hytta i stedet for middag. Være litt impulsiv og ikke så bundet av rutinene. Noen som har tips om hvordan de minsker stresset og klarer å leve mer der og da. Være tilstede i tiden for ungene uten å la alle de ugjorte oppgavene stresse en. For DET er mitt største problem.

Jeg synes egentlig du gir deg svaret ditt selv. Så dra ut i skogen istedenfor å dra hjem davel! Ta med en grill og feks pølser, bikkja tar dere med på slep så er den igrunn ferdig luftet innen dere er hjemme til kvelds:) er det varmt og godt kan barna bade ute, da er de jo ganske pene og rene og behøver kun en tannpuss før leggetid.

Ikke vær så nøye med alt, kvalitetstid sammen har større verdi enn alt som skinner og er nyvasket til en hver tid:)

AnonymBruker
Skrevet

Kvitt dere med hunden.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har en 3åring, og har det også ganske stressfritt hjemme (i motsetning til jobben...).

Jeg jobber 15 min fra barnehage, mannen 1 time fra.

Vi bor 1-2 minutter fra barnehage og butikk, og sparer mye tid der.

Etter jobb handler jeg mat (hvis det trengs) og henter i barnehage - bortsett fra fredager der jeg henter barnet først og vi drar i butikken sammen for å handle inn for helga, og bruker bedre tid.

Etter barnehage har jeg og barnet fin tid sammen med alt fra å spise frukt, leke sammen, være ute i hagen, eller hun hjelper meg med litt husarbeid (som å sette på vaskemaskin, eller rydde ut av oppvaskmaskin).

Jeg bruker egentlig aldri mer enn 15 minutter på middag på hverdagene og da har vi variert sunn mat. Bruker lengre tid på å lage god mat i helgen når vi har god tid og vi kan lage sammen.

Mannen er hjemme til kl 18, så vi spiser sammen da. Etter middag er det litt lek/bading med barnet. Den som ikke legger barnet rydder litt i kjøkken/stue, og støvsuger der hvis det trengs.

Leggetid er kl 1930.

Vi setter av tid en gang i løpet av uka (avhengig av når det passer best) for å vaske over gulver, tørke støv, klippe plen. Når vi begge hjelper til tar det sjelden mer enn en time til sammen.

Endret av marsy
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Har selv unger i skolealder, tre stk.

Ser at det blir veldig liten tid igjen til "impulsive" aktiviteter på ettermiddagen, når mye tid er bundet opp til barnas fritidsinteresser, treninger etc.

Virker som om uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det for få timer, og/eller at man har for mange aktiviteter å være med på.

Forskerne sier litt om dette, at man presser for mange ting inn i for få timer.

Er vel i grunnen enkel matematikk, man vil at ungene skal være med på mye, og vil i tillegg være med på endel selv, men timene strekker rett og slett ikke til.

Gjest Ts Tollo
Skrevet

Jeg bruker egentlig aldri mer enn 15 minutter på middag på hverdagene og da har vi variert sunn mat. Bruker lengre tid på å lage god mat i helgen når vi har god tid og vi kan lage sammen.

Hørtes ut som om dere har funnet en god rytme og det man kan liksom høre at dere ikke stresser så mye:) Så fint.

Du bruker 15 min på mat sier du og det er ok mat? Kan du ikke dele med oss andre hva du lager da? Har du da forberedt noe fra dagen før?

Skrevet

Man sparer mye tid på å ha forberedt maten. Jeg sverger til å ukeshandle og sette opp en middagsmeny for uka etter, så jeg slipper å fundere på middag og bruke tid på handling i ukedagene.

Av raske sunne middager kan jeg jo tipse om følgende:

Foliebakt laks (og bakte poteter hvis dere har tid). Her kan man lage klart foliepakkene kvelden før, slik at alt du behøver å gjøre dagen etter er å sette på stekeovnen og putte pakkene inn. Salat kan jeg også finne på lage kvelden før, så jeg slipper å bruke tid på kutting av grønnsaker. Det er jo også mange middager man kan ha i form (finnes til og med en egen bok om det - men husker ikke tittelen). Dette kan lages i forveien. I blant på søndager lager jeg en del mat som jeg legger i fryseren - lasagneformer, baker hamburgerbrød, lager kjøttkaker etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...