Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en leilighet jeg ønsker å leie i Oslo. I kontrakten står det treårskontrakt. Har utleiere lov til å kreve dette?

Hva om det skjer uforutsette ting som arbeidsledighet, ønske om å flytte osv i denne perioden, noe som gjør at man ikke klarer å betale utgiftene.

Jeg trodde det vanlige var rundt et år bindingstid i første omgang, med mulighet for oppsigelse etter ni måneder?

Noen meglere her eller noen som har peiling? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er en leilighet jeg ønsker å leie i Oslo. I kontrakten står det treårskontrakt. Har utleiere lov til å kreve dette?

Hva om det skjer uforutsette ting som arbeidsledighet, ønske om å flytte osv i denne perioden, noe som gjør at man ikke klarer å betale utgiftene.

Jeg trodde det vanlige var rundt et år bindingstid i første omgang, med mulighet for oppsigelse etter ni måneder?

Noen meglere her eller noen som har peiling? :)

Bump...

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig at en leiekontrakt går over tre år, den sier vel også noe om tre måneders gjensidig oppsigelse.

Skrevet

Helt vanlig at en leiekontrakt går over tre år, den sier vel også noe om tre måneders gjensidig oppsigelse.

Betyr det at jeg MÅ leie den i tre år, eller kan jeg si opp etter ni måneder?

Skrevet

Når utleier ikke bor i samme bolig skal det etter husleieloven være 3 års kontrakt.

Bor huseier i samme bolig kan man inngå ett-års kontrakt.

Det skal ifølge husleieloven være en 3 måneders gjensidig oppsigelse.

Da kan du si opp etter 9 mnd hvis du ønsker dette. Les leiekontrakten nøye og se om det står noe om oppsigelsetid der. Om du må binde deg til 3 år uten at du kan si opp - så følger de ikke husleieloven. Da kan du be nevne det for han.

Synes ikke du bør leie et sted uten å kunne si opp.

Skrevet

Når utleier ikke bor i samme bolig skal det etter husleieloven være 3 års kontrakt.

Bor huseier i samme bolig kan man inngå ett-års kontrakt.

*Det skal ifølge husleieloven være en 3 måneders gjensidig oppsigelse.

**Da kan du si opp etter 9 mnd hvis du ønsker dette. Les leiekontrakten nøye og se om det står noe om oppsigelsetid der. ***Om du må binde deg til 3 år uten at du kan si opp - så følger de ikke husleieloven. Da kan du be nevne det for han.

Synes ikke du bør leie et sted uten å kunne si opp.

Her er det flere feil;

* Om oppsigelse sier loven dette:

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Det betyr at dersom det står noe annet i kontrakten er det lovlig.

** Det er ingen generell regel om at man kan si opp etter 9 mnd.

*** Om adgangen til å inngå tidsbestemt avtale sier loven følgende:

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Altså er hovedregelen at tidsbestemte avtaler SKAL vare i minimum 3 år. Videre sier loven at ved tidsbestemte avtaler SKAL utleier skriftlig eksplisitt opplyse om det dersom det ikke er anledning til å si opp avtalen i tidsrommet, hvis denne opplysningsplikten er overholdt kan leitaker likevel si opp leiligheten:

§ 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.

Jeg ville vært skeptisk til å leie en bolig uten oppsigelsesrett, i hovedsak på grunn av tingene du selv nevner TS.

Dersom du likevel har veldig lyst på den kan du huske på at du har mulighet til å fremleie boligen dersom utleier nekter å godta en oppsigelse.

§ 7-5. Framleie ved tidsbestemte leieavtaler

Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.

Det er viktig at du leser kontrakten nøye for å vite akkurat hva som er gjeldende vilkår i leiligheten du ser på.

• Liker 2
Skrevet

tror TS bør se bort fra mitt innlegg og heller lese leiekontrakten og det flickan viser til :jepp:

Skrevet

Takk for svar Flickan.:)

Dette er gjennom Utleiemegleren da. Slik jeg har hørt så er dette et profesjonelt utleiefirma, med ting på stell. Men jeg er ganske så skeptisk hvis man MÅ leie i tre år. Planen min er å leie et år, for å spare opp penger til å kjøpe egen leilighet.

Virker veldig spesielt hvis man IKKE kan si opp etter et år. Men kan folk være så vanskelige?

Jeg tenker hvis jeg har en god nok grunn til å ikke leie lengre, så kan jo ikke utleieren være så vanskelig.

Dette er i Oslo, og jeg har vært på mange visninger før jeg fikk tilbud om denne. Er visst mange som er på utkikk etter å leie.

Skrevet

Takk for svar Flickan.:)

Dette er gjennom Utleiemegleren da. Slik jeg har hørt så er dette et profesjonelt utleiefirma, med ting på stell. Men jeg er ganske så skeptisk hvis man MÅ leie i tre år. Planen min er å leie et år, for å spare opp penger til å kjøpe egen leilighet.

Virker veldig spesielt hvis man IKKE kan si opp etter et år. Men kan folk være så vanskelige?

Jeg tenker hvis jeg har en god nok grunn til å ikke leie lengre, så kan jo ikke utleieren være så vanskelig.

Dette er i Oslo, og jeg har vært på mange visninger før jeg fikk tilbud om denne. Er visst mange som er på utkikk etter å leie.

Du må ikke finne på å tenke at de er greie med deg for å være greie. Utleiemegleren er profesjonelle, men de vet også godt hva lovverket er og hva de har krav på. Vet flere som har vært i konflikter med de, og ment at de burde utvise fleksibilitet, osv. men de har sitt på det tørre nær sagt hver gang. mange leiere er naive og leser ikke kontraktene sine godt nok, og blir helt fortumlet når de innser hva de har skrevet under på.

Hva står det i kontrakten da? Står det at det ikke er anledning til å si opp før de tre årene er gått? Hvis det gjør det, og du vet allerede nå at du kun har tenkt til å leie i ett år, ville jeg rett og slett latt den gå. Du kan jo evt bruke retten din til å leie ut leiligheten videre, men det er risikabelt og slitsomt for deg, så jeg ville ikke planlagt det sånn allerede nå. Men du kan jo nevne at du er skeptisk til å binde deg for hele 3 år, og spørre om de er villig til å legge inn en klausul om at du kan si opp etter 9 mnd f eks (sånn at leietiden blir minimum ett år. )

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du må ikke finne på å tenke at de er greie med deg for å være greie. Utleiemegleren er profesjonelle, men de vet også godt hva lovverket er og hva de har krav på. Vet flere som har vært i konflikter med de, og ment at de burde utvise fleksibilitet, osv. men de har sitt på det tørre nær sagt hver gang. mange leiere er naive og leser ikke kontraktene sine godt nok, og blir helt fortumlet når de innser hva de har skrevet under på.

Hva står det i kontrakten da? Står det at det ikke er anledning til å si opp før de tre årene er gått? Hvis det gjør det, og du vet allerede nå at du kun har tenkt til å leie i ett år, ville jeg rett og slett latt den gå. Du kan jo evt bruke retten din til å leie ut leiligheten videre, men det er risikabelt og slitsomt for deg, så jeg ville ikke planlagt det sånn allerede nå. Men du kan jo nevne at du er skeptisk til å binde deg for hele 3 år, og spørre om de er villig til å legge inn en klausul om at du kan si opp etter 9 mnd f eks (sånn at leietiden blir minimum ett år. )

Jeg har ikke fått lest kontrakten enda. Da jeg er i arbeid enda, har jeg fått en gammel venn til å kikke på visning for meg.

De har slettet annonsen fra Finn så jeg ser ikke hva som sto der ang leietida. Da jeg for tida er i Bergen har jeg ikke mulighet til å stikke innom kontoret deres for å se på kontrakten. Jeg har fått "muntlig" godkjenning på at det er ok å si opp etter et år, men muntlig hjelper meg ingenting.

Burde jeg sendt en mail til de og bedt om skriftlig avtale?

Skal reise ned til Oslo neste uke og skrive under kontrakten da. Føler jeg maser så mye på dem, har vært i kontakt med dem en stund nå ang. leiligheten.

Endret av per78
Skrevet

Spør om de kan sende deg kontrakten på mail :)

• Liker 1
Skrevet

Hos Utleiemegleren har du 3 måneders gjensidig oppsigelse etter 9 måneders binding.

• Liker 1
Skrevet

Hos Utleiemegleren har du 3 måneders gjensidig oppsigelse etter 9 måneders binding.

Du har leid hos dem tidligere?:)

AnonymBruker
Skrevet

tror TS bør se bort fra mitt innlegg og heller lese leiekontrakten og det flickan viser til :jepp:

Veldig off-topic, men ville bare kommentere at det er utrolig hyggelig når folk reagerer sånn på korreksjoner. Hurra :)

• Liker 1
Skrevet

Det vil jo variere fra objekt til objekt da. Utleiemegleren leier ut for andre husverter, det er ikke egne hus. Derfor heter det megler = mellommann.

Sist jeg leide hadde jeg 5årskontrakt. Kunne si opp på 6 måneder etter det første året. Syntes det var forutsigbart og godt jeg. Utleier ville ikke ha korte kontrakter, fordi det er mye jobb å finne nye leietakere. Det ga stabilt bomiljø (utleieblokk i Oslo)

Skrevet

Det vil jo variere fra objekt til objekt da. Utleiemegleren leier ut for andre husverter, det er ikke egne hus. Derfor heter det megler = mellommann.

Sist jeg leide hadde jeg 5årskontrakt. Kunne si opp på 6 måneder etter det første året. Syntes det var forutsigbart og godt jeg. Utleier ville ikke ha korte kontrakter, fordi det er mye jobb å finne nye leietakere. Det ga stabilt bomiljø (utleieblokk i Oslo)

De har vel ofte standardkontrakter. Og ja, jeg vet at det ikke er Utleiemeglerens eiendommer som blir leid ut. Jeg bodde tross alt i sokkelleilighet av de jeg leide av gjennom Utleiemegleren.

Uansett, det jeg mener er at selv om kontrakten er på 3 år, så betyr ikke det at man er bundet i tre år, slik som det virker TS er redd for. Man har som regel 3 måneders gjensidig oppsigelse etter en viss tid. Men det er da faktisk ikke verre enn å ringe den aktuelle megleren og høre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett, det jeg mener er at selv om kontrakten er på 3 år, så betyr ikke det at man er bundet i tre år, slik som det virker TS er redd for. Man har som regel 3 måneders gjensidig oppsigelse etter en viss tid. Men det er da faktisk ikke verre enn å ringe den aktuelle megleren og høre.

Hm, jeg er ny i tråden, men lurer på dette med tidsbestemte kontrakter. Hvis man har mulighet til å si opp på lik linje med vanlig ikke-tidsbegrensa kontrakter, hva er da fordelen/bakdelen med slike kontrakter? *forvirra*

Skrevet (endret)

Hm, jeg er ny i tråden, men lurer på dette med tidsbestemte kontrakter. Hvis man har mulighet til å si opp på lik linje med vanlig ikke-tidsbegrensa kontrakter, hva er da fordelen/bakdelen med slike kontrakter? *forvirra*

Fordelen er jo at det som står i kontrakten på tidspunkt for signering ikke kan endres før den utløper. Det være seg endringer i forhold til husleie, plikter og regler mellom utleier og leier i forbindelse med boforholdet. Står det ikke i kontrakten per dags dato, kan det etter signering altså ikke endres før om X antall år.

Kontrakten gjelder som den er til den utløper, og først da kan det skrives ny kontrakt med nye klausuler, som igjen må godkjennes (evt ikke godkjennes) av begge involverte parter.

Det er vel igrunn gyldigheten/varigheten på kontrakten de årene understreker, ikke hvorvidt leieforholdet kan oppheves. Oppheving av leieforholdet er også et punkt i kontrakten, og dette punktet vil også vare til kontrakten utløper.

Nå skal jeg ikke skryte på meg å være noen ekspert på området, men dette er slik jeg har forstått det etter lang tid på leiemarkedet.

Ok - for å si det på en enklere måte, etter å ha redigert meg i hel i dette innlegget - Har man en 3års-kontrakt betyr det ganske enkelt at etter nevnte 3 år skal det skrives/signeres ny kontrakt. Hvis det er sånn at utleier fortsatt vil leie ut og leier vil fortsette å leie, selvsagt.

Endret av *Numi*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...