Nerdemamma Skrevet 22. juni 2011 #1 Skrevet 22. juni 2011 Vi skal treffe familie på en liten langhelgferie i de sin bobil. Vi gleder oss noe helt enormt og det kommer til å bli en fantastisk tur for toåringen vår. Men det jeg gruer meg til er leggingen. Han sover i en sprinkelseng her hjemme, og bruker en del tid på å herje og leke i sengen om kvelden før han sovner. Og det er absolutt ikke plass til en reiseseng i bobilen. Og det er heller ikke et fortelt. Så da snur jeg meg til alle dere kloke kvinner og eventuelt menn som måtte lese og spør om råd. Hvordan skal vi ordne leggingen i en bobil? Uansett hvor trøtt han er når vi legger han, og uansett klokkeslett er det bestandig minst en halvtime hvor han leker og herjer før han sovner. Vi skal blokkere av førerkabin delen av bobilen slik at han ikke kommer seg inn dit, men må vi bare ta kveldsstell og legge han og vi sitte ute mens han herjer i hele vogna frem tilhan kollapser? Jeg syntes ikke det høres ut som en god plan. Please kom med tips og råd! Jeg vil ikke la en vill toåring ødelegge familiens bobil eller slite oss helt ut på kvelden
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #2 Skrevet 22. juni 2011 Hva med å bruke tida fram til avreise på å øve inn nye leggerutiner? Som ikke inkluderer herjing... Men forsåvidt er det jo ikke så veldig stor forskjell på størrelsen mellom sprinkelseng og reiseseng av denne typen.
Honesty Skrevet 22. juni 2011 #3 Skrevet 22. juni 2011 Ligge sammen med ham til han sovner? Det er det eneste som funker på snart-toåringen her i huset, etter at vi måtte bytte til storseng pga. klatring. Pappaen legger seg med henne, for han er den mest tålmodige, og så tar det mellom en halvtime og en time før hun sovner. Til gjengjeld sover hun da brukbart hele natten.
Nerdemamma Skrevet 22. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 22. juni 2011 Hva med å bruke tida fram til avreise på å øve inn nye leggerutiner? Som ikke inkluderer herjing... Men forsåvidt er det jo ikke så veldig stor forskjell på størrelsen mellom sprinkelseng og reiseseng av denne typen. Takk for svar. Bobilen er ganske så liten. Er nesten ingenting gulvplass. Tilhører min far som er enkemann, er plass til flere å sove i, men ikke stort mer. Vi har prøvd å innarbeide roligere legging. Men uansett hva vi har gjort sitter han og leker. Jeg må jo innrømmee at jeg fortrekker at han trives godt i seng og ikke gråter seg i søvn. Men det blir jo straks vanskeligere når vi havner i en situasjon vi kommer til nå
Nerdemamma Skrevet 22. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 22. juni 2011 Ligge sammen med ham til han sovner? Det er det eneste som funker på snart-toåringen her i huset, etter at vi måtte bytte til storseng pga. klatring. Pappaen legger seg med henne, for han er den mest tålmodige, og så tar det mellom en halvtime og en time før hun sovner. Til gjengjeld sover hun da brukbart hele natten. Ja det blir vel til noe slikt tenker jeg. Sender inn mannen jeg, han sovner sikkert før guttungen da
Honesty Skrevet 22. juni 2011 #6 Skrevet 22. juni 2011 Jeg må hente mannen fra soverommet hver kveld når datteren vår har sovnet, mer eller mindre.
Jens Skrevet 22. juni 2011 #7 Skrevet 22. juni 2011 Jeg må hente mannen fra soverommet hver kveld når datteren vår har sovnet, mer eller mindre. Skjønner ikke hvordan du kan foreslå en så dum løsning!Blir ungen først vandt til dette, er det ekstremt vanskelig for ungen å ville sovne alene etter dette. Da hadde jeg heller droppet hele turen, enn å innføre en så tullete/ekteskapsødeleggende rutine. 3
Honesty Skrevet 22. juni 2011 #8 Skrevet 22. juni 2011 (endret) Vel, du om det. Her funker det utmerket, og det er snakk om en liten time hver kveld, ikke hele kvelden. Vi ofrer gjerne en time av kvelden dersom det kan gi jenta vår en trygg leggesituasjon. Hva slags alternativer foreslår du? Dessuten: Jeg har i hvertfall ikke hørt om noen 15-åringer som fortsatt må ha mamma til stede for å kunne sovne. Gir du barna dine trygghet når de er små, skaper du trygge unger senere. Endret 22. juni 2011 av Honesty 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #9 Skrevet 22. juni 2011 Vel, du om det. Her funker det utmerket, og det er snakk om en liten time hver kveld, ikke hele kvelden. Vi ofrer gjerne en time av kvelden dersom det kan gi jenta vår en trygg leggesituasjon. Hva slags alternativer foreslår du? Dessuten: Jeg har i hvertfall ikke hørt om noen 15-åringer som fortsatt må ha mamma til stede for å kunne sovne. Gir du barna dine trygghet når de er små, skaper du trygge unger senere. 15-åringer synes jo det er flaut å ha for mye med foreldrene å gjøre, så da ligger de heller redde alene på rommet enn å be mamma være der. Jeg vet om barn på 8 og barn på 12 som fortsatt ikke får til å sove uten en av foreldrene tilstede, og det er egentlig ganske trist å se på for alle parter. Det er selvfølgelig ekstremtilfellene, så det er jo ingenting som tilsier at dere skal havne der altså. Tenkte bare å nevne det. Det er ikke alle barn som finner ut av seg selv at det er på tide å sove alene. Metoden med å sitte ved siden av senga uten å si noe, for så gradvis å flytte stolen nærmere døra (gradvis over dager/uker, ikke iløpet av kvelden) for så å sitte utenfor døra og til slutt fjerne seg helt er en metode som pleier å funke på mange. Men det forutsetter at man klarer å være tålmodige, rolige og bestemte.
Jens Skrevet 22. juni 2011 #10 Skrevet 22. juni 2011 Vel, du om det. Her funker det utmerket, og det er snakk om en liten time hver kveld, ikke hele kvelden. Vi ofrer gjerne en time av kvelden dersom det kan gi jenta vår en trygg leggesituasjon. Hva slags alternativer foreslår du? Dessuten: Jeg har i hvertfall ikke hørt om noen 15-åringer som fortsatt må ha mamma til stede for å kunne sovne. Gir du barna dine trygghet når de er små, skaper du trygge unger senere. Men jeg har hørt om 11 åringer!! Skal love deg du kommer til å slite hvis dere fortsatt ligger i sengen med ungen nå som ungen er to år!!Er jo hyggelig å kunne ha ett sosialt liv fremover? Og, dette har ingen ting med trygghet å gjøre, det har med dårlige rutiner å gjøre. Naivt å tro dette har med trygghet å gjøre. Dere gjør ungen en bjørnetjeneste. 4
Gjest Annaires Skrevet 22. juni 2011 #11 Skrevet 22. juni 2011 Skjønner ikke hvordan du kan foreslå en så dum løsning!Blir ungen først vandt til dette, er det ekstremt vanskelig for ungen å ville sovne alene etter dette. Da hadde jeg heller droppet hele turen, enn å innføre en så tullete/ekteskapsødeleggende rutine. en toåring vet forskjell på hjemme og borte, så kan ikke helt se at det skal ødelegge noen rutiner de har hjemme... Når snuppa her sover hos besteforeldrene sine sitter de inne hos henne til hun har sovnet, men hun har ikke behov for det her hjemme fordet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå