Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en sånn som aldri finner rett produkter til håret mitt, og har prøvd det meste av frisørshampoer. Håret kjennes alltid litt stivt og stritt ut, og til tider statisk og flatt. Nå har jeg akkurat vært på ferie en ukes tid og haddde da med meg shampo/balsamen jeg pleier å bruke. Men når jeg brukte produktene på ferien, så føltes håret bare mykt og deilig, og det var da jeg begynte å tenke på dette med vann. Vannet i dusjen på hotellet hadde ganske svakt trykk, mens dusjen hjemme har veldig hardt trykk, nesten på grensen til massasje. Jeg har prøvd å justere ned trykket hjemme og håret mitt ble faktisk bedre, selv om trykket fortsatt er ganske hardt i fhrhold til dusjen på hotellet. Andre som har samme erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er egentlig det stikk motsatte av din.. Håret mitt oppfører seg alltid så merkelig dersom jeg er bortreist og det er svakt trykk i dusjen :gjeiper:

Jeg føler at det blir som er slags hodebunnsmassasje med kraftig trykk, og det får igang blodsirkulasjonen. Dermed oppfører også håret seg noenlunde bedre ;)

Bottom line: godt mulig trykket har en innvirkning - jeg tror ikke dette er noe jeg forestiller meg (og ikke du heller) :fnise:

Skrevet

Jeg har så mye hår at jeg synes aldri jeg får håret rent i kjipe hotelldusjer jeg. Ikke hvis jeg dusjer hos venner/familie med sparedusj heller. Supertykt og langt hår blir jo rett og slett ikke gjennomvått engang av sånne dusjer.

Så ja, jeg har gått til frisør for å få vasket håret når jeg har forsøkt med sånn dustedusj på ferie :ler:

Skrevet

Men det kan jo hende at du har "dårlig" vann hjemme, og ikke der du var på tur? At det ikke har med trykket å gjøre?

Skrevet

Tror ikke man skal spyle seg i hodet med latfor kraftig stråle med tanke på den naturlige fettbalansen i hodebunnens ve og vel. Ikke for varmt vann heller, har jeg hørt. Liker ikke sparedusjer, føler at jeg ikke blir ren samt at trykket er for høyt.

Skrevet

Usj, jeg ser ut som et vrak hver gang jeg prøver meg på dusjene på hotell. Håret ligger flatt øverst på toppen, med masse bølger nedover (som det er til vanlig). Hotelldusjer og sparedusjer SPISER volum. :fnise:

Skrevet (endret)

Vil tro det har mer med hva vannet inneholder, som hvor mye kalk og klor etc. det er, enn vanntrykket å gjøre.

Dog, hvis man ikke får vasket ut all shampoen og balsamen pga. lavt vanntrykk vil jo det ha sin virkning. Har man stritt og tørt hår kan det jo også være en fordel å ikke få skylt ut alt.

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er en sånn som aldri finner rett produkter til håret mitt, og har prøvd det meste av frisørshampoer. Håret kjennes alltid litt stivt og stritt ut, og til tider statisk og flatt. Nå har jeg akkurat vært på ferie en ukes tid og haddde da med meg shampo/balsamen jeg pleier å bruke. Men når jeg brukte produktene på ferien, så føltes håret bare mykt og deilig, og det var da jeg begynte å tenke på dette med vann. Vannet i dusjen på hotellet hadde ganske svakt trykk, mens dusjen hjemme har veldig hardt trykk, nesten på grensen til massasje. Jeg har prøvd å justere ned trykket hjemme og håret mitt ble faktisk bedre, selv om trykket fortsatt er ganske hardt i fhrhold til dusjen på hotellet. Andre som har samme erfaring?

Det er klart at hvis du omtrent bruker høytrykkspyler på håret (ja, jeg overdriver litt nå), så vil håret reagere på det og bli flatt. Det er tross alt bare hår som skal vaskes, det skal ikke spyles av. Jo høyere trykk, jo mer belastning blir det. For å skylle skikkelig bør du i stedet massere forsiktig med hendene mens du skyller. Tenk på når du er hos frisøren, de bruker sjeldent høyt trykk når de spyler, og de masserer forsiktig.

Det samme gjelder når du tørker håret. Masser forsikig med håndkleet, klem ut vannet. La håret tørke naturlig, eller - hvis du absolutt må bruke føner - bruk svakeste varme.

Det kan også ha med følgende:

- Vannets hardhet (vann pleier vært hardere i utlandet enn i Norge)

- Hvor ofte du vasket håper (kanskje blir det sjeldnere på ferie?)

AnonymBruker
Skrevet

Usj, jeg ser ut som et vrak hver gang jeg prøver meg på dusjene på hotell. Håret ligger flatt øverst på toppen, med masse bølger nedover (som det er til vanlig). Hotelldusjer og sparedusjer SPISER volum. :fnise:

Samme her.

Etter en uke eller to med hotelldusj så er håret mitt helt rart, null volum men det føles gjerne litt tykkere og mykere. Det har nok litt med hva som er i vannet i utlandet, og mye med at det dårlige trykket ikke skyller ut alt. Grunnen til at håret ditt ble mykt og ikke statisk er kanskje at produktrester og fett og oljer ligger igjen i det? Det funker jo f eks mot tørt hår å ha litt balsam i det uten å skylle den ut, altså bare ta litt i tuppene da. Å ikke dusje på en stund gjør jo også hår ganske mykt.

Har du prøvd å ikke vaske håret så ofte hjemme?

Selv er mitt fryktelig tørt rett etter vask, men blir litt finere når jeg har sovet litt på det :)

Prøver å gå litt lengre uten hårvask og bare bruke tørrshampo i røtter og lugg.

AnonymBruker
Skrevet

Vannet i utlandet er hardt. Kan jo være der det ligger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...