AnonymBruker Skrevet 21. juni 2011 #1 Skrevet 21. juni 2011 Hei alle sammen. Jeg og kona leier nå, men har veldig lyst å kjøpe egen bolig. Vi har samlet inntekt på ca 550 tusen i året, 1 barn, ingen studielån, 2 biler (men ingen billån). I tillegg har vi spart opp ca 200 tusen som vi vil bruke som garanti. Hva er realistisk å forvente som lån størrelse? Takk for svar!
Gjest Rampunge Skrevet 21. juni 2011 #3 Skrevet 21. juni 2011 Kommer an på hvor dere bor. Jeg vet om folk som får "gigantsummer" i lån fordi de benytter lokalbanken. Regelen er rundt 3 x inntekt, men den er tøyelig. Dere må nesten gå i banken.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2011 #4 Skrevet 21. juni 2011 MYE tror jeg, godt over 2 mill. ALtså, jeg, med min trygd på knapt 14.000 i måneden etter skatt fikk et lån på 800.000, det er godt over 4 ganger inntekt, nesten 5.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2011 #5 Skrevet 21. juni 2011 TS her, takk for positive svar Vi håper på minst 2 mil. så at vi får kjøpe noe (i Asker, Bærum, Oslo eller Lillestrøm).
Gjest Consensio Skrevet 21. juni 2011 #6 Skrevet 21. juni 2011 Vi har også ca samme inntekt samlet + billån, og vi får ca 1mill i lån. Kunne vel kanskje fått 1,2 uten billånet.
malifika Skrevet 21. juni 2011 #7 Skrevet 21. juni 2011 Ikke meninga å kuppe tråden her men, når dere først snakker om lån så må jeg spørre for jeg har ikke peiling selv. Regnes størrelsen på lånet utifra hva man faktisk tjener i året eller utifra hva man sitter igjen med etter skatt?
Glitnir Skrevet 22. juni 2011 #8 Skrevet 22. juni 2011 MYE tror jeg, godt over 2 mill. ALtså, jeg, med min trygd på knapt 14.000 i måneden etter skatt fikk et lån på 800.000, det er godt over 4 ganger inntekt, nesten 5. Vel, nå er jo den velkjente treganger'n basert på brutto og ikke netto inntekt. Ergo har du fått langt fra fem ganger inntekt i lån.
Lulilelu Skrevet 22. juni 2011 #9 Skrevet 22. juni 2011 Ikke meninga å kuppe tråden her men, når dere først snakker om lån så må jeg spørre for jeg har ikke peiling selv. Regnes størrelsen på lånet utifra hva man faktisk tjener i året eller utifra hva man sitter igjen med etter skatt? Før skatt.
Supraspinatus Skrevet 22. juni 2011 #10 Skrevet 22. juni 2011 Bankene bruker forbruksmodellen til SIFO for å beregne betjeningsevne. De krysser av for hvilke utgifter du har til bil, mat, barn, dyr, osv for å kunne klare deg. Så ser de på inntekten du sitter igjen med etter skatt, og resten av SIFO-budsjettet er trukket fra. Den summen du har der er hvor mye du kan betale i avdrag og renter. De legger selvsagt inn en buffer, så den summen som var nevnt over skal normalt være det du klarer å betale i avdrag/renter dersom rentene stiger med la oss si 5 prosentpoeng. Derfor er ikke 3 ganger inntekt nødvendigvis riktig. SIFO-modellen er lik uansett hvor mye du tjener, så dersom du har høy inntekt kan du i mange tilfeller betjene et lån som er mye mer enn 3 ganger årsinntekten.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2011 #11 Skrevet 24. juni 2011 Vel, nå er jo den velkjente treganger'n basert på brutto og ikke netto inntekt. Ergo har du fått langt fra fem ganger inntekt i lån. Du strøyk kanskje i matte på skolen? Det er ikke LANGT unna 5. Det er over 4, faktisk 4.3. Det er ikke LANGT UNNA i min definisjon. 3, ja, det hadde vært et stykke unna 5, 2 det vil jeg kalle langt, men 4.3? Brotha please.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2011 #12 Skrevet 24. juni 2011 Man må vel uansett kunne stille med 10 % egenandel på boligkjøpet? Altså, TS kan kjøpe en bolig til 2 millioner kroner, bruke sine 200 000 kr. i egenkapital og få 1,8 mill i lån. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2011 #13 Skrevet 24. juni 2011 TS her, håper på 2 mil, ja, pga de 200 tusen vi har spart opp, men vi får se. Har ikke verdens beste inntekt heller.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2011 #14 Skrevet 24. juni 2011 TS her, håper på 2 mil, ja, pga de 200 tusen vi har spart opp, men vi får se. Har ikke verdens beste inntekt heller. Herregud, jeg sitter med 166.000 i året (netto) og fikk et boliglån fra sparebank1 på 800.000, da tror jeg virkelig at du som sitter der med 500.000 i året, og 200.000 i egenkapital klarer å få en god del mer enn meg. EN GOD DEL MER!
Glitnir Skrevet 25. juni 2011 #15 Skrevet 25. juni 2011 (endret) Du strøyk kanskje i matte på skolen? Det er ikke LANGT unna 5. Det er over 4, faktisk 4.3. Det er ikke LANGT UNNA i min definisjon. 3, ja, det hadde vært et stykke unna 5, 2 det vil jeg kalle langt, men 4.3? Brotha please. Leste du i det hele tatt det jeg skrev? Du baserte ditt regnestykke på nettoinntekt, jeg presiserte at det ikke regnes fra netto, men fra bruttoinntekt... Endret 25. juni 2011 av Glitnir
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #16 Skrevet 25. juni 2011 Jeg tror ikke dere får 2 mill i lån. Du skriver ikke hvor gammelt barnet deres er, men ut fra sifo budsjettet trenger dere ca 20.000 i mnd for å dekke nødvendige utgifter. Nå vet ikke jeg hvilken skattesats dere har, men hvis vi sier ca 30% skatt av inntekt gir det en utebetaling på ca 30.000 i mnd. Dersom 20.000 går til andre formål har dere rundt 10.000 i mnd som skal dekke bolig, og det er ikke mye penger. Med dagens lave rente koster det ca 10.500 kr for et lån på 1,8 mill i måneden, men da har dere ingenting å gå på dersom renten stiger, noe den etter all sannsynlighet vil gjøre i årene fremover. Husk at dere også må betale omkostninger ved kjøp som kan komme opp i ganske mange titusener av kroner. Når dere eier hus vil det i tillegg til lån komme kommunale avgifter på huset, ca 1000 kr må dere i alle fall regne med litt avhengig av hvor dere bor. I tillegg kommer evt opp-pussing, ting og tang som må skiftes ut, uforutsette reperasjoner osv. Jeg tror rett og slett at dere har for lav inntekt til å få et så stort lån, for å få 2 mill bør dere øke inntekten betraktelig, evt satse på å kjøpe noe billigere. Jeg tror et lån på rundt 1,1-1,2 er mye mer sannsynlig at dere får innvilget. Til sammenligning tjener jeg 550 000 i året alene, hadde 800.000 i egenkapital og kjøpte en leilighet til 2,2 mill. Da har jeg ingen barn, ingen bil og mulighet for at en ekstra kan betale på lånet når kjæresten min en gang flytter inn.
elisabeth30 Skrevet 25. juni 2011 #17 Skrevet 25. juni 2011 mannen min og jeg har inntekt på ca. 650,000 kroner i året. vi hadde spart opp 250,000 (husk at hvis dere kjøper selveier så er det høye kostnader til staten). ikke billån og ingen barn og vi fikk 1,9 millioner i lån. ikke noe mer, det var ikke snakk om. vi gikk til lokalbanken vår hvor familiene våre har vært kunder i alle år (hos de andre bankene kunne vi ikke få er enn 1,8 millioner i lån). lykke til!
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #18 Skrevet 25. juni 2011 Leste du i det hele tatt det jeg skrev? Du baserte ditt regnestykke på nettoinntekt, jeg presiserte at det ikke regnes fra netto, men fra bruttoinntekt... Og jeg har regnet utifra Brutto, din gjøk, det er 4.3 ganger inntekten min (BRUTTO)
Glitnir Skrevet 25. juni 2011 #19 Skrevet 25. juni 2011 Og jeg har regnet utifra Brutto, din gjøk, det er 4.3 ganger inntekten min (BRUTTO) Ojda, riktig så aggressiv... For å gjenta meg selv (igjen): Du oppga din inntekt i netto, det vanlige er brutto ved beregning av lån. Det er ellers umulig for noen andre å vite din bruttoinntekt når du ikke oppgir den, så om du skal diskutere ut ifra den og fortelle folk at de må ha "strøket i matte" bør du jo oppgi riktige tall. Og til slutt, ref. ditt innlegg lengre oppe: 4,3 er langt unna 5, ja...
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #20 Skrevet 26. juni 2011 Ojda, riktig så aggressiv... For å gjenta meg selv (igjen): Du oppga din inntekt i netto, det vanlige er brutto ved beregning av lån. Det er ellers umulig for noen andre å vite din bruttoinntekt når du ikke oppgir den, så om du skal diskutere ut ifra den og fortelle folk at de må ha "strøket i matte" bør du jo oppgi riktige tall. Og til slutt, ref. ditt innlegg lengre oppe: 4,3 er langt unna 5, ja... Nei, 4.3 er ikke langt unna 5. Jeg vil si at 1,2 eller 3 er langt unna, så please. Det blir som å si at hvis man skylder noen 10.000, så har man skrapet sammen 9500, og mangler 500 kroner, så mangler man MYE. Det blir like dumt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå