Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigerinnen min lot babyen bare ligge på magen- hvorfor det?

Er det farlig å legge babyer på magen de første månedene? Tenker på evt. økt fare for krybbedød osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, jeg trodde dette var allmennkunnskap for folk som har ansvar for babyer, men men.

Ikke legg babyen på magen.

Det er feil feil feil og øker sjansen for krybbedød dramatisk. Tidligere mente man at babyer skulle sove på magen, da man endret til at de skal sove på ryggen sank tilfeller av krybbedød med 90%.

Nitti prosent.

• Liker 4
Skrevet

Jeg og mine to brødre har kun sovet på magen, men nå er det ikke anbefalt.

Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/Krybbed%C3%B8d

Mageleie [rediger]

Etter en langsom økning fra 70-tallet, nådde forekomsten av krybbedød en topp i 1988 med 158 krybbedøde. Den økende forekomsten var et mysterium, og mulige årsaker ble heftig debattert i pressen. I 1989 fant man en sammenheng mellom mageleie og krybbedød i Nederland[2] og England[3] gjennom kasus-kontrollstudier. (...) Dette førte til at andelen krybbedøde i Norge falt med 59% i 1990 i forhold til 1988[4].

(...) Dette førte til en internasjonal aksept av at mageleie må unngås, og det ble satt i gang kampanjer over hele verden for å opplyse om viktigheten av ryggleie[4]

Skrevet

Men de kan fint ligge på magen når det er noen som passer på :)

Skrevet

Men de kan fint ligge på magen når det er noen som passer på :)

Ja, da skal de vel helst ligge på magen :) legger alltid jenta mi på magen om dagen, så snur enten jeg henne eller hun snur seg selv når hun er lei :)

Skrevet (endret)

Ts, det er aånbefalt å legge babyer på rygg når de skal sove, som mange her påpeker.

I våken tilstand sakl de gjerne ligge på magen for å trene musklaturen, som en forberedelse til å krabbe

Står litt om det her: http://mammanett.no/baby/1mnd

Endret av O'hara
Skrevet

Det ble vel gitt ut en del "Denne siden opp" bodyer på fødeavdelingene rundt om i landet for noen år siden, nettopp for å bevisstgjøre rundt de "nye" anbefalingene om at babyer som ikke kan snu seg selv skal legges til å sove på ryggen.

Gjest HunterLady
Skrevet

Jeg tror ikke det reduserer faren for krybbedød, men det reduserer nok faren for kvelning om babyen skulle være født med en slags defekt.

Du kan la barnet sove på magen når det er stort nok til rulle rundt av seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Sove på ryggen. Ligge på magen når h*n er våken (og orker).

Gjest Annaires
Skrevet

Jeg tror ikke det reduserer faren for krybbedød, men det reduserer nok faren for kvelning om babyen skulle være født med en slags defekt.

Du kan la barnet sove på magen når det er stort nok til rulle rundt av seg selv.

At hva ikke reduserer krybbedød?

Gjest HunterLady
Skrevet

At hva ikke reduserer krybbedød?

Å ha de liggende på rygg.

Jeg tror absolutt det reduserer kvelningsfare og vet at babyen har best frie luftveier på rygg.

MEN når det kommer til krybbedød, så tror jeg dette er en medfødt defekt som ligger i Medulla Oblongata (forlengede ryggmarg hvor pustesenteret blir kontrollert), og at dette senteret slutter p gi beskjed til pustesenteret om å puste, ergo pustestopp.

Det er jo påvist flere krybbedøder der babyen har ligget på rygg, så det er nok litt mer som skal til enn at baby har ligget for mye på magen eller at foreldrene røyker (osv osv)

Gjest Annaires
Skrevet

Jeg tror absolutt det reduserer kvelningsfare og vet at babyen har best frie luftveier på rygg.

MEN når det kommer til krybbedød, så tror jeg dette er en medfødt defekt som ligger i Medulla Oblongata (forlengede ryggmarg hvor pustesenteret blir kontrollert), og at dette senteret slutter p gi beskjed til pustesenteret om å puste, ergo pustestopp.

Det er jo påvist flere krybbedøder der babyen har ligget på rygg, så det er nok litt mer som skal til enn at baby har ligget for mye på magen eller at foreldrene røyker (osv osv)

Så du mener at det ikke har noen hensikt, for i følge deg så dør de som dør uansett om de ligger på mage eller rygg?

Heldigvis er ikke forskningen basert på troing og synsing.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Årsaken til krybbedød spiller jo ingen rolle så lenge det er forebyggende å ha barna liggende på rygg (noe det er, krybbedødstilfellene har jo gått ned med mange prosent etter at råd ryggleie hos alle ble innført).

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er PÅVIST - les lenger opp - en sammenheng med uforklarlig spebarnsdød - også kalt krybbedød - og mageleie. Når man gikk over til ryggleie sank dødeligheten dramatisk.

At noen barn som ligger på rygg også dessverre dør er en helt annen sak.

Gjest HunterLady
Skrevet

Så du mener at det ikke har noen hensikt, for i følge deg så dør de som dør uansett om de ligger på mage eller rygg?

Heldigvis er ikke forskningen basert på troing og synsing.

Forskningen rundt krybbedød er basert på veldig mye synsing og troing. Det er et av de vanskeligste temaene, og det går mye i spekulasjoner.

Akkurat det med ryggleie er greit nok, men mange andre ting som er forebyggende er basert på spekulasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Forskningen rundt krybbedød er basert på veldig mye synsing og troing. Det er et av de vanskeligste temaene, og det går mye i spekulasjoner.

Akkurat det med ryggleie er greit nok, men mange andre ting som er forebyggende er basert på spekulasjoner.

hva så, så lenge det har en effekt?

Gjest HunterLady
Skrevet

hva så, så lenge det har en effekt?

Det hadde vel vært greiest å vite, eller hva?

Man skal jo ikke sitte å røyke oppi trynet på babyer eller legge de på magen. Dette er jo sunn fornuft og mammavett.

Men om det har en effekt vet en jo egentlig ikke, selv om krybbedøden er gått ned de siste årene. Kan være helt andre ting som gjør at statistikken har sunket. Dette vet man jo faktisk ikke.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Men om det har en effekt vet en jo egentlig ikke, selv om krybbedøden er gått ned de siste årene. Kan være helt andre ting som gjør at statistikken har sunket. Dette vet man jo faktisk ikke.

Krybbedød tilfeller økte etterhvert som mageleie spredte seg. Så gikk man ut og advarte mot mageleie og krybbedødtilfeller sank dramatisk. Det kalles en sannsynlig sammenheng.

Nå er det ingen som påstår at mageleie er eneste årsak til krybbedød eller at det er slutt på krybbedød.

Når det er en sannsynlig sammenheng så tar man sine forholdsregler og unngår unødvendig risiko. Når man bruker argumenter som at det finnes andre grunner til krybbedød enn mageleie og hevder at det ikke er bevist så forstår man ikke hva begrepet "sannsynlig sammenheng" betyr. Ei heller den vitenskapelige metode. Eller mener du at vi skal ta et representativt utvalg babyer og legge dem i mageleie nok en gang for å se om det er flere i denne gruppen som dør enn det vanlige gjennomsnittet? Man gjør ikke sånt med levende vesen.

Endret av Blondie65
Skrevet

Krybbedød er en dødsårsak der de ikke finner noen synlig dødsårsak. Barn helt opp til 18 år kan få denne dødsårsaken og man trenger heller ikke å dø i senga.

Altså, krybbedød= uforklarlig død.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...