Gå til innhold

Mobbet for navnet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett mye her at det og det kan man ikke kalle ungen for da blir ungen mobbet.

Hvorfor blir barn mobbet for navnet? Er dette noe barn finner på helt av seg selv eller tar de etter foreleldrene?

Og det er jo ikke alle navn som rimer på et eller annet man helst ikke vil bli kalt, men som av likevel er noe ingen har hørt om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett mye her at det og det kan man ikke kalle ungen for da blir ungen mobbet.

Hvorfor blir barn mobbet for navnet? Er dette noe barn finner på helt av seg selv eller tar de etter foreleldrene?

Og det er jo ikke alle navn som rimer på et eller annet man helst ikke vil bli kalt, men som av likevel er noe ingen har hørt om.

Barn klarer å finne tøysenavn å ape med av alle navn, så det tror jeg ikke man skal bekymre seg så mye for. Hilde-Bilde og Lars-Bars. Nei, det er ikke foreldrene mine iallefall som har lært bort dette! Jeg tror heller det er de eldre ungene som lærer opp de yngre, og slik går det i arv i generasjonene :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan lage mobbenavn av nesten alt. Men ut fra det jeg har sett her på Kvinneguiden så er det voksne som er de verste navne-mobberne. :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Som regel er det andre grunnar til at ungar blir mobba enn akkurat namnet. Og er ungen mobbeoffer, kan vel alle namn bli mobbenamn. Emma hemma? ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner en jente som kom ulykkelig hjem fordi noen ertet henne for navnet KARI. Hvordan det? spurte moren...Det blir IRAK baklengs, sa jenta. Så alle navn kan vel bli ertenavn, tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Men Mobbing går jo over tid og er ofte veldig grovt. Klart barn kan erte litt og si Hilde-Bilde (greit er det ikke), men det er vel mer uskyldig barnestreker, er det ikke? Et enkelt "slik sier man ikke" burde vel egentlig holde. Men grov mobbing for et navn, skjer det?

For det finner jeg litt vanskelig og tro at unger finner på selv egentlig.

Og mobbing går jo som sagt over tid. Man blir ikke mobbet om noen lo og sa Hilde-Bilde en dag eller to. Er det over flere år så klart, men jeg finner det dessverre litt vanskelig å tro at det er tilfelle. Da må det vel være noe mer bak. At de som gjør det ville mobbet uansett.

Selvsagt er det ikke greit og ta tak i det bør man.

Mobbing er uansett alltid grunnløst. Jeg prøver bare å forstå. Prøver ikke å bagatellisere om noen skulle misforstå.

Skrevet

Det skjer nok uansett ja. Datteren min heter et ganske så vanlig navn mener jeg, alikevel så ble hun senest istad mobbet av noen på lekeplassen pga navnet. De kjente henne ikke en gang bare spurte hva hun het også mobbet de. Tror at mobbing generelt skjer i aller høyeste grad i de familier der foreldre ikke klarer å oppdra ungene sine riktig.

Skrevet

Nora er jo også mobbenavn. Jeg ble "mobbet" (altså, ertet, men vi kan kalle det mobbing for enkelhetens skyld) fordi jeg het Nora, for Nora er Aron baklengs, og Aron var en tøffing i klassen over som ikke var flink på skolen.

I tillegg kan du jo si Nora-Hora. Det går over.

Gjest Tirkes
Skrevet

Som jeg skrev i en annen tråd her om navn "Jeanette - the best a man can get"

Alle navn kan mobbes med. Alle hårfarger også. Barn er fantasifulle krek.

Skrevet

Det skjer nok uansett ja. Datteren min heter et ganske så vanlig navn mener jeg, alikevel så ble hun senest istad mobbet av noen på lekeplassen pga navnet. De kjente henne ikke en gang bare spurte hva hun het også mobbet de. Tror at mobbing generelt skjer i aller høyeste grad i de familier der foreldre ikke klarer å oppdra ungene sine riktig.

Dette er erting, ikke mobbing. Erting kan være ille nok, men mobbing er langt mer alvorlig. Mobbing foregår over tid, uker og måneder, er alvorlig og det er et skjevt maktforhold mellom mobberne og den som blir mobbet.

Det betyr ikke at jeg syns det er OK å slenge med leppa om barns navn. Men en engangshendelse av noen man ikke kjenner er ikke mobbing.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å se hvordan folk holder på i den Lano-unge-navnetråden, så skjønner man hvorfor barn blir mobbere.

• Liker 1
Skrevet

Hvis unger vil mobbe så finner de noe å mobbe for. Jeg ble mobba fordi jeg ikke ville gjøre som gjenglederen sa, hun ba meg mobbe noen andre. Så da mobba de meg i stedet... :roll:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt et par fraser i min tid. Jeg heter Lise, og har derfor hørt sånt som

Lise, kan du fise kan du prompe kan du le

Lise-Kvise

Lise-fise

Lise-grise

osv.

Hørt om han som hadde et så kjipt navn at han byttet. Han het Penis Franzen, nå heter han Penis Johannesen :lur:

AnonymBruker
Skrevet

Litt off topic, men enkelte bør bli flinkere til å skille mellom erting og mobbing. Å utvanne mobbebegrepet er en stor ulempe i kampen mot mobbing.

Alle barn erter iblant, og alle barn blir ertet iblant. Det er ikke hyggelig og voksne bør si fra når de observerer det. Men likevel er erting en helt naturlig del av barndommen og noe de færreste tar skade av.

Mobbing er noe helt annet og mye mer alvorlig. Det er omfattende og langvarig trakassering som kan sette spor for resten av livet hos den som blir mobbet. Vær så snill å ikke kalle erting for mobbing for enkelhetens skyld. "Alle" barn klager iblant på at de blir mobbet på skolen, og foreldre som ikke skjønner at det egentlig handler om mer uskyldig erting setter himmel og jord i bevegelse for å redde barnet sitt ut av mobbernes klør. Når det da viser seg at det ikke var mobbing men helt vanlig erting, så kan faktisk foreldrenes overreaksjon være det som skaper mobbing etterpå.

Tenk dere om, og snakk med barna deres om forskjell på erting og mobbing. Ingen av delene er snilt eller greit, men erting må vi lære oss å tåle til en viss grad (voksne erter hverandre iblant de også) og si fra om selv når nok er nok, mens mobbing er noe som krever at et helt apparat med foreldre, lærere, skoleledelse osv settes inn for å få slutt på det.

Charlotte

(Som har blitt kalt Charlotte på potte og Charlotte-rotte, for å nevne noe, men likevel ikke er et mobbeoffer av den grunn)

Gjest Seniorita
Skrevet

Barn tar etter foreldrene.

Med andre ord, foreldrene er noen idioter!

Skrevet

Dette er erting, ikke mobbing. Erting kan være ille nok, men mobbing er langt mer alvorlig. Mobbing foregår over tid, uker og måneder, er alvorlig og det er et skjevt maktforhold mellom mobberne og den som blir mobbet.

Det betyr ikke at jeg syns det er OK å slenge med leppa om barns navn. Men en engangshendelse av noen man ikke kjenner er ikke mobbing.

Sant nok, er enig i den når du fremstiller det såpas korekt. Men, alikevel så går erting og mobbing litt sånn hånd i hånd for min del. Jeg tror nok at det henger litt sammen med at de værste ertekrokene som små ofte blir de værste mobberne i eldre år. De fleste som mobber begynner vel i det små med filleting som erting for navn osv, deretter blir terskelen litt høyere for vær gang også kan ting på sikt bli mere alvorlige. Syntes derfor det er viktig at unger lærer seg at det ikke er ok å erte noen heller, uansett grunn. Ikke det at jeg er en hønemor og datteren min brydde seg ikke om det på lekeplassen istad men, et annet barn kunne fort ha gjort det for alle barn er forskjellige.

Skrevet

Barna klarer seg nok, men tror det er verre for en ungdom å ha ett veldig spesiellt navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...